Gå til innhold
Arkivverket

Tre søsken Siulsen i Siljan. Hvor kom de fra?


Jesper Thommesen
 Del

Recommended Posts

Anne Siulsdatter, f. ca. 1752, Knut Siulsen, f. ca. 1756, og Siul Siulsen, f. ca. 1762

 

De skrives også som Sigurdsen og Syversen i noen kilder.

 

Familien må ha kommet til Siljan senest 1777. De har bodd på plassen Toa.

Bare Siul er konfirmert i Siljan; ”Sigur Sigurson Toa” i 1779, siden de andre ikke er konfirmert der kan de tidligst ha flyttet dit ca. 1770.

 

Deres mor kan være Margit Knudsdatter som døde på Toa i 1787, 70 år gl., siden Anne og Siul har døtre som heter Margit, og Knut da kanskje er oppkalt etter sin morfar.

 

Hvor kan de ha kommet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke funnet ut av i mitt arbeid med Siljanslekter.

 

Et spor er en fadder som nevnes som fadder til en annen familie i 1777 som "Siul Knudsen Grorød". Har ikke funnet ut noe mer om han en dette. Dette kan jo være far til denne gjengen? Svært usikkert men et lite spor å forfølge kanskje. Jeg har også merket meg denne Margit Knudsdatter som døde på Toa i 1787 som en mulig mor.

 

Her er forøvrig siden min " http://www.eidangerslekt.org/ ".

 

Det var ikke så mye jeg kunne hjelpe deg med men kanskje en mulig brikke til?

 

mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fadderinnførselen hadde jeg ikke lagt merke til før, barnefaren ved den dåpen er vel tilfeldigvis også svigerfar til begge Siulsønnene.

 

Godt mulig denne Siul Knudsen kan være riktig mann, jeg ser ingen annen familie han kan tilhøre heller.

 

Takk for tipset!

Og ikke minst takk for Eidangerslekt, kildene der bruker jeg ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke disse personene. Men jeg har drevet litt med aner i Lardal, og har lagt merke til at navnet Siul synes å være mye brukt i nabobygda Sandsvær. Så det kan jo være et sted å lete dersom du ikke har noen andre holdepunkter.

 

Nå ser jeg at du har fått et mer konkret tips ovenfor, men jeg lar innlegget stå likevel.

Endret av Ketil Harbek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandsvær kunne vært et sannsynlig alternativ, men i de transkriberte kirkebøkene for Sandsvær som ligger i digitalpensjonatet finner jeg ingen som passer med noen av dem. Men takk for tipset!

 

Det var ikke så få av innbyggerne i nordre Siljan på denne tiden som kom fra Buskerud, bl.a. Sandsvær og Hallingdal. Dette er vel en del av den vanlige flyttestrømmen på denne tida, jeg har mange andre forfedre både i Gjerpen, Siljan og Lardal som har flyttet fra dalene i Buskerud til disse områdene fra midten av 1700-tallet til rundt 1800. Dette har vel sammenheng med behov for arbeidskraft i skogene der.

Jeg tror at de må komme fra et sted lenger inne i landet; i Buskerud, øvre Telemark eller kanskje Vestoppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om disse Siulsbarna, men jeg holder en knapp på Lardal. Siul er ikke uvanlig i Lardal, og det var ustrakt bytte av ektefolk med Siljan.

 

Kirkebøkene for Lardal er vriene å lese, synes jeg. Dels på grunn av delingen mellom Styrvold/Svarstad/Hem, men jeg har også opplevd at de er mangelfulle, og har måttet basere meg på bygdeboka i en del tilfeller.

 

Etter hukommelsen (som av og til er klein) gikk sognegrensa mellom Hedrum og Lardal i Lågen, så Hedrum kan også være et spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.