Gå til innhold
Arkivverket

Carl Egeberg Traaen og Alf Egeberg Traaen - gravlagde Haslum i Bærum - dødsdatoer og dødsannonser? - Aftenposten?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Desse fire personane finn eg gravlagde på Haslum kyrkjegard i Bærum:

 

Carl Andreas Egeberg Traaen, fødd på Ås 28.11.1883, døydde i 1968, gravlagd Haslum 18.5.1968

 

Olga Traaen, f. Samuelsen, fødd i Tønsberg 21.7.1894, døydde i 1970, gravlagd Haslum 14.6.1970

 

Alf Egeberg Traaen, fødd i Brevik 29.9.1885, døydde 25.1.1981, gravlagd Haslum

 

Hanna Traaen, f. Hansteen, fødd i Ulstein 17.12.1895, døydde i 1972, gravlagd Haslum 31.7.1972

 

Eg er iknteressert i nøyaktige datolafr (og stasder) for desse dødsfalli og likeins ein oversikt over borni deira.

 

Er det mogeleg å finna dødsdannonsene deira, t.d. i Aftenposten?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette "din" mann?

Aftenposten 1967.12.16

 

Min kjære mann, far, sviger- far, bestefar og oldefar fhv, sykehusprest og fengselsprest Carl Andreas Egeberg Traaen dode idag, C4 år gammel. Lijordet, 14. desember 1967. Olga Traaen Lovise og Herman Berg Kilen og Harald Loken Kirrten Sigrid Jan og Knut Bisettes i Vestre krematorium, gamle kapell, torsdag 21. desem- ber kl. 14.15

 

Aftenposten 1967.12.22

 

Bisettelser Tidl. prest ved Rikshospitalet, Carl Andreas Egeberg Traaen ble bisatt i Vestre krematorium, Gamle kapell igår. Sogneprest Sverre Eika forrettet og mintes av døde som en helstøpt personlighet, uredd, sterk, ærlig og sannhets kjærlig. Sognepresten takket for avdødes tjeneste i den norske kirke og som venn og kollega og for alt som Egeberg Traaen fikk være for sitt hjem og sine kjære. Sogneprest Eika ønsket til sist Guds velsignelse over minnet. Det var ikke kranse nedleggelse, men der såes kranser og blomster fra familien, venner kjente og Øvrevollkollektivet A/S.

 

Aftenposten 1970.03.13

 

Vår alles kjære Olga Traaen fodt Samuelsen sovnet stille inn idag. Oslo, 8. mars 1970. Charlotte Ulstad Louise og Herman Berg Aimee Samuelsen Hanna og Alf Traaen

Bisettes i Vestre krematorium, nyc kapell, mand. 16. mars kl. 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 1981.01.27

Vår kjære far, svigerfar,bestefar, svoger og onkel Alf Egeberg Traaen sovnet stille Inn Idag. As, 25. januar 1981. Unni Leif Arne Elisabeth Carl Grete Barnebarn Øvrige familie Blscttes i As kirke fredag 30. Januar kl. 13.00

 

Aftenposten 1972.01.18

 

Vår kjære Hanna Traaen født Hansteen sovnet stille inn idag, 76 år gml, As, 15. Januar 1972. Alf E. Traaen Unni og Leif Arne og Lisen Carl og Grete Barnebarn Øvrige familie Bisettes fra Østre kremato- rium, lille kapell, fredag 21. jan. kl. 15.15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Berit og Ann-Mary for framifrå opplysningar! Eg har fått greie på so å seia alt eg mangla, og problemet er løyst!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til toreni for nytt innlegg!

 

Pussig at du skulle spørra om akkurat det! Dei var tre brør, Carl, Alf og Einar, men Einar døydde ung og ugift. Carl var derimot gift to gonger, og første kona hans var INGVA Kristiane Aboe HOLTHE, fødd i Lardal 2.12.1888. Dei hadde dotteri Louisa fødd på Modum i 1914. So vart Carl og Ingva skilde i 1919, og det var ikkje før i 1932 at Carl gifte seg att med Olga Samuelsen.

 

Eg snakka i aftes med to av borni etter Alf Traaen, og dei hugste båe at det var ei Yngva i huslyden til Cafrl som var eit par år yngre enn Louisa, men ingen visste korleis eller om ho var av same ætti. Me spekulerer på om det kan ha vore ei dotter som Olga hadde frå første ekteskapet sitt?

 

Om du, toreni, veit noko meir om dette, ville eg setja stor pris på å få høyra om det!

 

PS: Eg er forresten òg svært interessert i å finna ut meir om lagnaden til Ingva Traaen f. Holthe!?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lars.

 

Ifølge de opplysningene jeg har fått, giftet en Hans Jacob Waage, født 1863 i Skudeneshavn og bosatt i Stavanger, seg for 2. gang trolig på begynnelsen av 1920-tallet med en Yngva Egeberg Tranen. Dette navnet har jeg ikke funnet igjen noe sted, men da jeg så din etterlysning angående navnet Egeberg Traaen, tenkte jeg at kilden min kunne ha en skrivefeil. Denne Yngva døde i Stavanger i 1933, igjen ifølge min kilde. Hun fikk to barn, Louise født 1923 og Yngva født 1925. Jeg har ikke funnet dem i noen kirkebok. Den yngste skal ha vokst opp hos en slektning i Oslo. Hvorvidt de ble gift og fikk barn, er jeg usikker på.

 

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Tore for nytt spennande innlegg!

 

No tek eg til å forstå denne huslyden! Det må jo vera den fråskilde kona til Carl Egeberg Traaen denne Yngva Egeberg Traaen som først på 1920-talet gifte seg med Harald Waage og budde i Stavanger. Dotter hennar, Yngva, f. 1925, er rett nok meir enn "eit par år" yngre enn Carl's dotter Louisa, men dei to må ha vore halvsøsken!! Og sidan Yngva f. 1925 vart oppali i Oslo, kan det ha vore grunn god nok for at ho vart "teke inn i varmen" i samband med bursdagen o.l.

 

Eit viktig spørsmål for meg vil då verta:

 

* Nøyaktig dato (og kontroll av stad - Stavanger) for dødsfallet til Ingva Waage, f. Holthe (Stavanger 1933)?

 

Svar på dette spørsmålet finst ved Gravferdsetaten i Stavanger kommune. Kanskje vil einkvan freista ringja dit?

 

Eg takkar igjen so mykje for all den gode hjelp!

 

Med venleg helsing,

 

Lafrs E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngva Wåge

Gender Female Notes

At least one living individual is linked to this note - Details withheld. Person ID I128054 Hellesland Last Modified 23 Jul 2008

Father Hans Jakob WAAGE, b. 03.12.1863, Skudeneshavn 133 Rog. tng_search_small.gif, d. 13.10.1931 Mother Yngva Egeberg TRANEN, d. 1933, Stavanger Rog. tng_search_small.gif Married 2.hustru tng_search_small.gif Family ID F35597 Group Sheet

Family NNsen (128054)

Children 1. Ellen 2. Kirsten Family ID F35598 Group Sheet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at fødselsårene er byttet om på paret Yngva og Arvid Olav ved vielsen i 1954.

Finner en Arvid Olav Risan (født 1926)på skattelistene for 2010.Bosted Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Carsten (igjen!) og Ann-Mary for god hjelp.

Yngva B. Risan døde 1986 og ligger gravlagt på Vestre gravlund i Oslo.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Ann-Mary, Carsten og Tore for nye flotte innlegg!

 

Då er det endeleg stadfesta at første kona til fengselsprest Carl Egeberg Traaen, som forresten skal ha vore den siste som samtalte med Qvisling då han sat fengsla etter krigen, var den Ingva som gifte seg med Hans Jacob Waage i Stavanger, og einaste "hòlet" eg no har i manuskriptet mitt, er dødsfallet til Ingva Waage i Stavanger i 1933?

 

Elles manglar òg opplysningar om første ekteskapet til Olga Samuelsen, fødd i Tønsberg 21.7.1894. Det står berre at ho vart skild i 1932, men jentenamnet hennar var Samuelsen, faren var Sigvard Samuelsen. Er dette mogeleg å finna ut av?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare legge til at jeg ikke tror Yngva og Hans Jacob Waage fikk mer enn et barn, altså Yngva B f 1923. Og jeg tror barna som nevnes i det Ann-Mary limer inn i post 10, er barn av Louisa, som Yngva fikk med Carl, og ikke av Yngva B.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Aftenposten 1. februar 1934:

 

Vår inderlige kjære mor og vår søster Yngva Waage f. Holthe døde stille i natt.

Lillehammer, 1. februar 1934.

Louise og Brynhild.

På øvrige slekts og egne vegne.

Anna Holthe. Brynhild Holthe.

Fraværende søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Tore, Carsten og Gaute for svært nyttig innlegg!

 

Då har me fått på plass heile lagnaden hennar Ingva - eller kanskje me heller lyt kalla ho for Yngva - f. Holthe, og den delen av soga er løyst!

 

No står det berre att å finna opplysningar om første ekteskapet hennar Olga Samuelsen og om hadde born frå dette ekteskapet... Dødsannonsen hennar var heller "uklår" på dette området...

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har no studert dødsannonsen hennar Olga Samuelsen noko nærare og er komen til følgjande konklusjon(ar):

 

* Charlotte Ulstad syner seg vera f. Samuelsen og ei søster av Olga

 

* Aimee Samuelsen er òg ei søster av Olga

 

* Louise g.m. Herman Berg er stedotter av Olga

 

* Alf Traaen g.m. Hanna er svoger av Olga

 

Dette tyder at Olga ikkje sjølv hadde born, i alle fall ikkje som levde i 1970, so om første mann hennar er ukjend, so er ikkje han so viktig for Traaen-ætti...

 

Då kan me sjå på dette temaet som løyst!

 

Takk igjen til alle som har bidrege med hjelp!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Yngva var adoptert av sin tante og hennes samboer da foreldrene til Yngva døde og vokste opp sammen med dem.

 

"Som nevnt delte hun, Amalie Tangen (se Studentene fra 1908), hjem ned RK søster Brynhild Holthe så lenge de levde.
Sammen adopterte de Brynhild Holthes søsterdatter, som var blitt foredreløs.
Hun hadde sitt hjem hos "tantene" til hun selv ble gift og fikk sitt eget hjem.
Adoptlv; (foster-)datter:
Yngva lrlaage, f. 22-3-1923, d. 3-7-1986

Gift. 21-8-1954 med:
Arvid Risan, f. 25-12-1926"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Lyngen
  • Kommunenummer: 1938
  • Navn på bosted: Lyngseidet

Antall personer registrert på bostedet: 21

 

Carl Egeberg Traaen el ug Stiftskapellan, forr. sogneprest 28.11.1883 Aas %Smaalenene%  

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1938&kenr=012&bnr=0003&lnr=00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fant dette selv. Jeg tror nok at det var den samme Carl Traaen som var hjelpeprest hos min oldefar, Jakob J Anderssen i Evenes, og det må ha vært en gang mellom 1912 og 1918. Mine besteforeldre (morssiden) bodde også i prestegården i den tida, og min mor, som var ei lita jente, kjente godt CT. Da mine foreldre giftet seg i 1944, var det Carl Traaen som viet dem, og selskapet ble holdt i hans hjem i Bærum. Dette har kanskje ikke noen interesse for trådstarteren, men om så skulle være, har jeg et bilde fra bryllupsmiddagen. Man ser bare nesen omtrent på presten, mens hans kone synes godt.

Min bror arvet sølvbestikket som mine foreldre fikk i bryllupsgave av familien Traaen. Det er inngravert 'CT' på alle delene.

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.