Gå til innhold
Arkivverket

MS Bess forlis 12 august 1951


Jon Mamen
 Del

Recommended Posts

12 august 1951 gikk MS Bess ned i Nordsjøen. 22 mennesker omkom. Ifølge enkelte kilder var det 30 døde. Det tallet oppgir Wikipedia. Skipet var et kombinert laste- og passasjeskip, eid av Fred Olsens rederi.

En av de omkomne var Knut Johan Bugge. Hans mor gav seinere sin store skogeiendom i Sigdal til Sigdal kommune. Hun ønsket bare at kommunen skulle besørge en madonna-statue på eiendommen. Dette ønsket be innfridd i 2009. Sist søndag var jeg på friluftsgudstjeneste ved Madonnaen og ble mint om historien.

Men hvem ellers omkom i dette forliset?

http://www.warsailor...ngles/bess.html

http://dt.no/nyheter/kan-fa-madonna-likevel-1.3351378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 15-8-1951:

 

DE DØDE OG SAVNEDE

 

1. styrmann Nils Frode Lister, Gjøvik, født 27-12-1908, er gift og etterlater seg hustru og 4 mindreårige barn. Han flyttet fra Oslo til Gjøvik for 3 år siden. Han har vært ansatt i Fred Olsens rederi i 17 år.

 

Dekksgutt Johan Mowinckel, Drammen, født 7-3-1935, var elev ved Drammen Latinskole, hvor han etter ferien skulle begynne i 4. klasse. Han hadde tatt seg hyre ombord på "Bess" i sommerferien.

 

Maskinsjef Einar Madsen, Oslo, født 18-5-1898. Han var gift.

 

Elektriker Oscar Caspersen, Oslo, født 18-10-1890 etterlater seg hustru.

 

Motormann Helge Haavik, Svolvær, født 3-2-1923 var ugift. Han har maskinisteksamen fra Tromsø maskinistskole. Han var ferievikar ombord på "Bess". Dette skulle være hans siste tur med båten da han hadde hyre på en ny båt.

 

Motormann Einar Hansen, Skien, født 14-8-1911, etterlater seg hustru og en datter på 12-13 år. Han var påmønstret "Bess" for to måneder siden.

 

Motormann Andrew Nilsen, Skien, født 8-10-1907, etterlater seg hustru, en voksen datter og en gutt på 10 år. Han hadde påmønstret "Bess" bare for denne turen. Han var egentlig sjåfør av yrke, og hadde blandt annet vært sjåfør ved Skien politikammer.

 

Motormann Fritz Olsen, Fredrikstad, født 30-3-1910, etterlater seg hustru og to mindreårige barn.

 

Smører Ragnar Deilrind, Notodden, født 6-6-1929, påmønstret "Bess" den 16. juli iår. Han har tidligere vært til sjøs. Han var ugift.

 

Stuert Olaf Kristiansen, Glemmen pr. Fredrikstad, født 29-6-1896, etterlater seg hustru og to voksne barn.

 

Kokk August Jensen, Oslo, født 25-9-1891, etterlater seg hustru og 3 voksne barn. Han har vært i rederiet siden 1945 og vikarierte som kokk ombord på "Bess" denne turen.

 

Byssegutt Kjell Johannessen, Hvaler, født 16-1-1932, påmønstret "Bess" i desember 1950. Han ville utdanne seg som skipskokk.

 

Matros Oddmar Busk, Bamble, født 19-12-1918 var forlovet med salongpike Else Rognes fra Trondheim, som var salongpike ombord på "Bess", og er en av de reddede.

 

Messepike Kari Skjelde er født 13-1-1931.

 

Sverre Willy Kristoffersen, Ålestranden, Onsøy, født 7-1-1926, var ugift. Han hadde sin far og 3 voksne søsken i live.

 

Denise Billaud, Tunis, var født 7-6-1926.

 

Kristian Jørgen Tendrup, Oslo, født 25-2-1907, har vært til sjøs siden han var 17 år gammel. Han seilte som 4. maskinist ombord på "Bess". Under hele krigen var han ombord på "Pan Europe". For sin innsats under krigen ble han dekorert med krigskorset.

 

Andreas Andersen, Nøtterøy, er født 10-9-1902. Han var passasjer ombord på "Bess". Andersen var 2. styrmann på "Belbetty" tilhørende Christian Smith & Co., Oslo. Han etterlater seg hustru og 4 barn.

 

Bergliot Crøger fra Oslo er født 14-8-1910. Hun og hennes lille datter Bente hadde vært i Nederland hvor familien ferierte. Hennes mann er 1. styrmann Crøger på "Høeg Silvercrest".

 

Borghild Orenes, Borøy, Tvedestrand, født 14-4-1901, reiste for en måned siden ned for å besøke sin mann som er maskinsjef på en båt i utenriksfart. Hun var nu på vei hjem. Hun etterlater seg to voksne barn.

 

Dekksgutt Arne Tosand, Tinn, Austbygd, 19 år gammel, påmønstret "Bess" 3. august i år. Han var med på "Diones" forlis ved svenskekysten i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette, Carsten. Jeg ser ikke navnet Knut Johan Bugge på denne oversikten. Kan det være den samme person som i listen heter Johan Mowinckel?

I listen er nevnt 21 personer. Den lille datteren til Bergliot Crøger, Bente, er vel også en av de omkomne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt en telefonsamtale med en bekjent som en gang kjente Johan Mowinckel. Han kan bekrefte at dette er fru Bugges sønn, og at han het Knut Johan. Moren fikk navnet Bugge etter et nytt ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Driver å nøster litt vedr Kari Skjelde som var en av de omkommne her. Hun er født på Utsira men flyttet via Haugesund til Oslo. I avisutklipp etter forliset står det at hun bodde i Oslo med familien så nå er vi her i vest begynt å lure om det er noen ukjente familiemedlemmer i øst.

 

Skulle det være av interesse så har jeg fått låne mange aviser som omtaler forliset av datteren til styrmann Simonsen som var en av de overlevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg har lyst til å løfte fram igjen denne historien. Om ei uke har det gått 65 år siden dette forliset.

 

Ved gudstjeneste 3. juli oppe ved madonnastatuen i Eggedal ble sammenhengen mellom forliset og statuen som står der nå, trukket opp.

 

Jeg ser at Wikipedia fremdeles oppgir at 30 omkom (22 av mannskapet og åtte passasjerer). Håper at noen vil se på det på nytt og korrigere opplysningene.

 

En grunn for min interesse er at jeg kjenner til en familie som reiste hjem fra Kongo etter fire års misjonærtjeneste. De kom med båt fra Kongo til Antwerpen og skulle egentlig blitt med Bess. Men båten fra Kongo var forsinket, så de rakk ikke å bli med Bess. De måtte ta neste båt og de kom vel hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ser at Rolf M etterlyser informasjon om Kari Skjelde. Hun var min mormors søster/ tante til min mor. Hun forliste den dagen jeg ble født 12.08.51 og kista kom forbi Kristiansand 19.09 dagen jeg ble døpt og familien var samlet i Kristiansand. Hun ble begravet på Utsira hvor hun var født og oppvokst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hadde her om dagen telefon fra sønnen til styrmannen som omkom i forliset. Historien lever ennå.

Til sommeren kommer en bok om madonnaen i Eggedal. Det er nå snart ti år siden den kom på plass. Veien inn til statuen er hellelagt av sherpaer fra Nepal. I denne boka vil forliset hvor Johan Mowinckel og de andre omkom, bli omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Borghild Orenes (skrevet Orenæs og!) er min svigermors tante og var en av 12 søsken og født og oppvokst i Moss. Hun er født Martinsen.  

Endret av Siv Ragnhild Schultz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2012 den 10.19, Jon Mamen skrev:

Nå har jeg hatt en telefonsamtale med en bekjent som en gang kjente Johan Mowinckel. Han kan bekrefte at dette er fru Bugges sønn, og at han het Knut Johan. Moren fikk navnet Bugge etter et nytt ekteskap.

 

https://www.nb.no/search?q="knut johan bugge"&mediatype=aviser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka  "Madonnaen i Trillemarka og historien bak" er nylig utgitt. Forfatter og redaktør er Knut Aabø. Der fortelles også historien om forliset til Bess i august 1951. Vi kan lese den triste historien om Knut Johan Mowinckel som hadde sommerjobb ombord, og som omkom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei, min tidligere nabo som nå er 88 år var med på forliset med Bess i 1951. Han har stadig fortalt bruddstykker fra forliset, uten at jeg har skjønt hvor alvorlig en ulykke det faktisk var. Jeg vet at han reddet en dame som lå i vannet opp på en flåte. Om ønskelig, og om han selv ønsker det, kan jeg sette interesserte i kontakt med han. Det må ha vært litt av en opplevelse for en 19 åring, og han fortjener å få fortalt sin historie før den blir glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trådstartet syns jeg det ser spennende ut at en overlevende ennå lever og vil fortelle. Jeg oppfordrer folk med interesse for skipsforlis og/eller pårørende som ble rammet av dette forliset, å benytte anledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

I år er det 70 år siden MS Bess forliste i Nordsjøen. Sjølve årsdagen er passert. Hendelsen er likevel ikke glemt. Ikke minst er den kommet med i historien om Madonna-statuen i Eggedal. Boka kom ut i 2019.

Jeg er så heldig å være gift med en fra den familien som ble forsinka på vei hjem fra Kongo og som ikke rakk å gå ombord i Bess før hun forlot Antwerpen. I boka om Madonnaen i Eggedal er også denne familien omtalt. Den ene historien knytter seg til den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.