Gå til innhold
Arkivverket

Grue, Hedmark, Joen Andersen 1712


Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med granskning av mine svenske aner, så dukker det opp i mitt slektstre noen med norsk blod i årene.

 

I Østmark, så er det en med navn Arne Jonsson, som skal komme fra Skaraby.

Ved husforhør, så oppgis det at han skal være født 1708.

Arne Jonsson døde 27/1 1754, 42 år gml.

 

Jeg har funnet en Arne Jonsen (tror jeg), døpt 10/4 1712 i Grue, far Joen Andersen, (høyre side).

 

Er det noen som har opplysninger om hvor Joen Andersen kom fra og hva som event. skjedde med sønnen?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke lenken til å virke, Cathrin. Kirkeboka for Grue starter i juli 1712, så jeg finner ikke dåpen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke lenken til å virke, Cathrin. Kirkeboka for Grue starter i juli 1712, så jeg finner ikke dåpen heller.

 

Åh, kjära nån, dette med lenken har jeg ikke oppdaget Anne-Lise!

Takk for tilbakemeldingen.

 

Ny lenke Grue 1712-1748. (Nr. 2 på høyre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å tyde faddernes navn: Lisbet Erik Larssons (kone?), Anna Hansdatter, Erik Larson, Ole Larson og A.... Erikson Greenberg?

 

Stedsnavnet etter faren, Joen Andersens navn greier jeg ikke å tyde. Først trodde jeg det sto Sande(s barn), men løkken tilhører tegnet over. Dessuten ser det ut som en stor C er skrevet etterpå i begynnelsen av stedsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er et sted i Grue, er det disse å velge mellom i 1801: http://digitalarkive...lnamn=f18010423

 

Litt nærmere i tid er matrikkelutkastet fra 1723:

 

Hedmark fylke, Solør, Østerdalen og Odal, Matrikkel (RA/EA-4070/N/Nb/Nbf/L0102), 1723-1723, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Matrikkelprotokoll

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...d/db/39144/116/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for ditt bidrag Anne-Lise.

 

Jeg får håpe noen med kjennskap til denne familien, kan gi meg noen svar om det er noe tilknytning til en plass som kan hete noe tilnærmesvis Skaraby.

 

Du kom meg i forkjøpet, så takk for lenken og her er gårdene som begynner på Ska

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Sander, for her døper Joen Andersen Sander og Sigri Arnesdatter en datter Mari 22. september 1715:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 1 (1712-1748), Kronologisk liste 1715, side 32-33.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9149&idx_id=9149&idx_listetype=kr&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-17

 

Nå har jeg jo ikke sett sammenhengen stedsnavnet Skaraby opptrer i, men om det ikke står Skaraby i Grue, Norge, kan det ikke være byen Skara i Sverige som menes?

 

Jeg har AD-online, hvor finner jeg husförhöret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om det står Sander, så kanskje det er feil person eller familien senere har flyttet.

 

Siden du har AD-Online, så legger jeg ved det jeg har av kilder.

 

Husforhör Fryksände AI:5 (1750-1752) Bild 88 / Sid 165

Fryksände AI:6a (1752-1757) Bild 87 / Sid 81 (Nevnt som død)

Fryksände FI:1 (1749-1807) Bild 11 / Sid 15

Fryksdals Övre tingslags dombok AIa:15 (1733 -1736) Bild 613

 

I Gunnar Almqvists "Sammandrag av Fryksdals härads domböcker 1726-40" finns att läsa:

 

1736 vt 22

Arne Jönsson i Skaraby (Grue, Norge) och ogifta Kerstin Mårtensdotter från Långerud, instämda för lönskaläge som skett fem veckor efter sistlidne pingst, ämnar ingå äktenskap, varför de endast bötar 2 d smt var till sockenkyrkan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg leser under § 22 i Fryksdals övre tingslags häradsrätt AIa:15 (1733-1736) Bild 613:

 

'Arne Jönsson från Norriget ock Gränsen Svesis passat? Skaraby tillika med ogifta Kieringfolket Kierstin Mårtensdotter från Långerud....' osv.

- altså ikke noe stedsnavn utover Norge.

 

(Om du legger inn bilde av setningen, kan kanskje andre kontrollere tolkningen min.)

 

Nei, nå ser jeg det: ... från Norriget ock Grufvern socken samt Skaraby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én forklaring kan være at det har stått i attesten at han kommer fra Skare Ey altså en plass under gården Skare (Skareeie) og dette har blitt forstått av presten som -By.

 

Nr. 20 i matrikkelutkastet av 1723 er Schare: http://arkivverket.n...d/db/39144/120/

 

Kanskje bygdeboka for Grue har noe om brukerrekken på Skare og kanskje også om husmennene der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar Anne-Lise.

Mange takk for at du tok deg tid til å kontrollere hva jeg hadde fra AD-Online.

 

Jeg er enig med deg at det kan være Skareeie og Norriget står det helt tydelig.

Mulig som du foreslår, at det må bygdebok til, hvis den omtalter husmannsplasser.

 

I ditt innlegg nr.11 nevner du bilde av setningen.

Dette burde jeg ha tenkt på før, så nå legger jeg ved hele teksten.

 

§ 22 i Fryksdals övre tingslags häradsrätt AIa:15 (1733-1736) Bild 613

 

 

post-424-0-11758000-1341641753_thumb.jpg post-424-0-87308700-1341641771_thumb.jpg

 

Igjen, mange takk for all bistand Anne-Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I matr. utkast av 1723 nr.8 er det Westerby med Sander og Østerby. på dagens kart er det plasser som heter Vester og Øster med Skara mellom dem.kanskje det de brukte by på Skara siden det var (by) på begge sidene.

 

 

 

Mvh

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for ditt bidrag Berit.

Mysteriet med Arne Jonsen 1712 er løst. (Dette blir elimineringsmetoden).

 

Finn, det kan være en forklaring på hvorfor det blir omtalt som Skaraby.

Takk for ditt forslag.

 

Jeg legger ved lenke til kart fra Vestre Skara, til Långerud i Östmark.

 

Det blir nok et nytt tema med forespørsel om oppslag i Grue bygdebok.

 

Mange hjertelig takk til dere alle for deres bistand i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hej Jag har en Jakob/Jacob Arnesen noterad som Norske drängen.

 

Har Arne nämnd ovan någon son med namnet Jacob/Jakob?

 

Ett långskott jag vet

 

Mvh

Mikael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Leakim skrev:

Hej Jag har en Jakob/Jacob Arnesen noterad som Norske drängen.

 

Har Arne nämnd ovan någon son med namnet Jacob/Jakob?

 

Ett långskott jag vet

 

Mvh

Mikael

 

 

Kanskje du kan bruke fullt navn?  :-)

https://www.digitalarkivet.no/content/181/endre-visningsnavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mikael.

Vedrørende Arne Jonsson, så har jeg kun tre barn ført inn i min database.

  1. Anders f. 1739
  2. Jon f.1742
  3. Kjerstin f. 1745

Jeg anbefaler deg og åpne et nytt tema om Jacob Arnesson fra Norge. Legg ved alt du har av opplysninger som, alder, bosted, husforhör osv.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.