Gå til innhold
Arkivverket

Hans Pedersen Leth, Trondheim, ca. 1600 - 1679.


Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei. - Jeg sliter med å finne opplysninger om denne Hans Pedersen Leth, Trondheim, f.c. 1600 og skal være d. ca. 1679. -

 

Har noen funnet ut hvor han kom fra og hvilken stilling han hadde i Trondhem ? - Jeg finner han ikke blandt embetsmenn eller blandt geistlige. - Kanskje var han Borger av noe slag ?

 

Det hadde ogå vært kjekt med en oversikt over alle hans barn. - Kanskje har noen funnet skifte etter ham ?

 

Håper noen kan hjelpe. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for dette. - Jo det er nok riktig person. - Verre blir det vel å klare å tolke noe ut av dette. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna jeg har notert fra skiftet:

 

 

Peder Hansen Leth, var til stede ved skiftet.

 

Hr Joen Hansen, residerende kapellan i Vefsn.

 

Petter Hansen, var død ved skiftet og etterlot seg sønnen Petter Pettersen.

 

Kirsten Hansdatter Leth, gift med Niels Hansen Quam af Inderøen.

 

Beritte Hansdatter, gift med Christen Hansen Enge (i Valsøyfjorden). (Jeg har fått vite av Finn Oldervik er at mannen het Christen Hansen Hyllerup og var dansk av opprinnelse).

 

Gundele (Gunnhild) Hansdatter, representert av svogeren Christen Enge, følgelig var hun ugift eller enke.

 

Anne Hansdatter, gift med Peder Nielsen Aarset .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hjertelig takk for dette. -- Jeg forsøkte å "google" Hans Pedersen og fant da Gunhild og Anne i noen anetavler, men uten at jeg med det kunne si at det var riktig. -- Sønnen Jon fant jeg i "Geistligheten". -

 

Det jeg da igrunnen mangler for å få et klarere bilde, er opplysninger om evt. opphav til Hans Pedersen og hva han evt. drev med i Tr.heim. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sønnene til Hans Pedersen Leth i Trondheim Peder og Petter, ser det ut til å være skjedd en sammenblanding mellom disse og den Peder Hansen Leth som var kjøpmann i Oslo. Om ham sies at han først var kjøpmann i Trondheim, senere i Oslo.

1. Peder Hansen Leth i Trondheim, bor i Trondheim ved farens skifte, lever fortsatt 1684.

2. Petter Hansen Leth i Trondheim, bror av Peder i Trondheim, er død før 1684 og etterlater seg bare sønnen Petter Pettersen Leth.

3. Peder Hansen Leth i Oslo, gravlagt 21/12-1679 i Oslo DK, har minst 10 barn (hvorav 9 er funnet døpt i Oslo), sønnen Peder er døpt 25/7-1677, sannsynligvis han som begraves 19/3-1679. Denne Peder Hansen Leths far er vel dermed fortsatt ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig Hans Pederson Leth kan kalles proprietær. Av skiftet framgår det at han eide bygrunn samt kornløkker i Trondheim som var avsatt til 40 nye hus (sistnevnte verdsatt til 1 000 rd). I tillegg eide han 9 1/2 spann jordegods på Nordmøre samt to sager, verdsatt til 1 150 rd. Men det var gjeld i boet også, slik at det kun ble 155 rd. til fordeling på arvingene. Dette iflg. de gjengivelsene av skifter i Trondheim som finnes i NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for dette. - Kanskje kunne man også kalle ham trelasthandler ?

 

Ser at noen har fort opp Peder Hansen Leth, d. 1604 i København, som far til Hans Pedersen Leth. - Har noen funnet noen bekreftelse på at dette er riktig ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Nei, den har jeg ikke lest. - Skal forsøke å undersøke om dette er tilgjengelig på biblioteket. - Takk skal du ha ! - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.