Gå til innhold
Arkivverket

Jurist og politiker Christian Krohg (1777-1828) Ektenskap


Glenn Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Det er en rekke steder hvor det står at han ble gift med sin kusine Stine 11 September 1800.

Jeg har prøvd å spore opp dette ektenskapet, og letet først i Norge, og da særlig i Trondheim og Strinda/Lade hvor Munkvold ligger uten å finne de.

 

Det at de var gift er det ingen tvil om, og deres første datter Georgine Frideriche ble døpt i Holmen kirke i København den 13 Juli 1803. (Arkivalieronline: Holmen, Sokkelund, København 1793-1805 Opslag 298.)

 

Siden Christian Krohg ble ansatt i 1800 som adjunkt i det juridiske fakultet i København, så prøvde jeg å finne han i Folketellingen i København 1801.

Jeg kom da over navnet Krog i folketellingen hvor det står adjunkt bak navnet og lengre til høyre står det juridiske fakultet. Under står det Stine men neste navn ser ut til å være feilstavet og så Krog.

Jeg er rimelig sikker på at dette er Christian Krohg og Stine Meincke Krogh det er snakk om, og deres alder stemmer også perfekt.

Problemet er at dette er Folketellingen i 1801 og her står de nedskrevet som ugifte.

 

Det er mye mulighet at 11 September 1800 er deres trolovelse dato, men jeg har som sagt ikke greid å finne de og dermed ingen dokumentasjon.

 

Så jeg lurer på om det er noen andre som kan hjelpe å belyse dette problemet.

 

Se vedlegg angående Folketellingen.

post-1756-0-72116500-1341825796_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Om du har fått svar iløbet av disse årene siden du startet emnet vet jeg ikke, men i mindeskriftet utgitt ved hans død i 1828 så står det at han giftet seg i 1800.

 

""Her havde han fundet sit Livs Ledsagerinde, og var allerede, fra Aaret 1800 af, forenet i et lykkeligt Ægteskab med den Elskede, som nu begræder hans Død."

 

Se vedlagte bilde:

SAM_3800_opt.jpg

SAM_3801_opt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.