Gå til innhold
Arkivverket

To farskandidater, Hurdal/Gran ca. 1735


Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg prøver å finne ut hvilken (om noen) av to mulige farskandidater som er den rette. Mari Halvorsdatter (vis far jeg lurer på) giftet seg med Iver Olsen Skimten 08.11.1759. I Hurdal bygdebok bind 2, utgitt 1958, står det at hun trolig var datter av Halvor Gulbrandsen, en bruker av Falla i Hurdal (s. 582). Det står også at Maris sønn tok igjen Nord-Falla på hevd i 1812, og slik jeg forstår det menes det da gjennom Maris slekt.

 

Men; Randi Bjørkvik, som etterlot seg et stort arkiv som nå befinner seg på Hadeland Folkemuseum i Gran, skrev følgende kommentar om Halvor Gulbrandsen som Maris far; "Kan ikke stemme!", og nevner en mulig kandidat (hun presiserer mulig). Denne kandidaten heter Halvor Hansen, og er fra Hofseiet. Og Mari bor riktignok på Hofseiet; "Haaffseyer", når hun gifter seg, og ei Mari i riktig alder er født på Hofseiet med en Halvor til far.

 

Hvordan bør jeg nå gå fram for å finne ut hvilken; om noen, av de to kandidatene som er den rette?

 

Mvh.

Mari S.N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at Nord-Falla ble tatt igjen på hevd i 1812, kan det være at det ble sagt noe om dette i panteboka. Pantebøker og -registre finnes digitalisert i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

 

Jeg har nå prøvd å se igjennom aktuelle pantebøker for Øvre Romerike, men har ikke funnet noe. Er det andre muligheter for å finne ut av dette med hevd, og da gjerne i samme slengen finne ut hvilken Halvor som var Maris far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det funnet noen datter ved navn Mari av Halvor Gulbrandsen Falla? Hvis han ikke skulle ha noen datter ved dette navn, faller jo han bort som farskandidat.Hvis Bjørkvik har skrevet "Kan ikke stemme" vedrørende ham, skulle man tro at grunnen burde være forholdsvis åpenbar? Finnes evt. noe skifte bevart etter Halvor Falla og/eller kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å være vanskelig å be- eller avkrefte om Halvor Gulbrandsen hadde ei datter Mari. Jeg har store problemer med å lese de skannede kirkebøkene for Gran fra tidlig 1700-tall.

En annen ting jeg syns er noe merkelig; er at Halvor Gulbrandsen var bruker av plassen fra 1789 til 1794; han må da ha vært en rimelig gammel mann om han har ei datter født midt på 1730-tallet. Nå veit ikke jeg hvor vanlig det var at såpass gamle folk fremdeles sto som brukere; han må jo ha vært rundt 79 år gammel, om man regner med at han var rundt 20 da han blei far...

 

Leitinga fortsetter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Mari var født ca. 1735?

 

På cd'en med familier fra Gran/Brandbu som er kopiert fra Bjørkviks arkiv, nevnes ingen Halvor Gulbrandsen Falla, men det kan selvfølgelig være fordi han var i Hurdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går inn på Iver Olss 1759b står det om slektskapet nederst på side 5. Hurdal var vel del av Gran fram til 1777 om jeg ikke husker helgæli. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.