Gå til innhold
Arkivverket

Peder Olsen Figenbom på Kongsberg


Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Peder ble gift med Susanna Larsdatter Raugen på Kongsberg den 15.10.1757 Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8571&idx_id=8571&uid=ny&idx_side=-285

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316620157.jpg

Skiftet etter Peder og Susanna ble antagelig på begynt i april 1798, og de var begge døde før den tid. i Branntkstprotokollen står Peder som eier av en gård i Tislegaards gaden i 1787. Jeg har ikke funnet hverken Peder eller Susanna i kb for gravlagte på Kongsberg og heller ikke Peder i kb. for døpte. Har noen kjennskap til denne slekten på Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

I Sølvverkets manntall fra 1765 finner jeg:

  • Peder Olsen Figenbom, hauer, 41 år, fra Kongsberg, har jobbet 32 år, gift, har 1 sønn (ikke i arbeid) bor i eget hus på Tislegaards grunn.

I manntallet fra 1732 står trolig Peders far og bror:

  • Ole Joensen Figenbom, Knekt ved Fraulein Christiana gruve, 56 år, fra Kongsberg, har jobbet 46 år, gift 2 sønner (en av dem i arbeide), 4 døtre, bor i eget hus på Kongsberg.
  • Joen Olsen Figenbom, Bühntrekker ved Nye Herzog Uldrichs pukkverk, 9 år, fra Kongsberg, har jobbet 3 år, bor hos foreldrene.

I manntallet fra 1711 står muligens Peders farfar:

  • Joen Olsen Figenbaum, 60 år, fra Sverige, har jobbet i 21 år, bor i eget hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nevnt en sølvtyv, NILS FIGENBOM som ble satt til slavearbeid på Akershus festning. - Identisk med han her?:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f18010604&personpostnr=5881&merk=5881

(Som vel også er Peder Olsen Figenbom sin sønn)

 

Se "Gamle Brukerforumet" tema 57184: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=57184&sok=Kongsberg%2Dgruvearbeid&nr=1&antinnlegg=12&startnr=&antall=&spraak=n#anker

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Bjørg!. Dette var til stor hjelp i min søken etter Figenbaum slektens opphav. Hvordan fås tilgang til Sølvverkets manntall?

Iver, jeg vet ikke om sølvtyven Niels Figenbom er identisk med sønnen til Peder Olsen Figenbaum.Sønnen Nils ble dp . i Kongsberg kirke i nov. 1761 og gift med Lovise Cathrine Friderichsdatter Wildemand i Kongsberg 24.05.1787. Har du referansen til sølvtyven og hans rettergang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du referansen til sølvtyven og hans rettergang?

 

Boka :”Med Bergmannen i Fjellets dyp”.

Gunn Huglen bruker denne boka som grunnlag i en del av innleggene i tema 57184 (lenke lagt ut i innlegg 3).

 

Gunn H er ei solid bidragsyter i arkivverkets debattfora og kan helt sikkert nås med medlems-e-post.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Olsen Figenboms sønn, Niels Pedersen Figenbom, var som nevnt innlegg 4 gift med Lovise Cathrine Friderichdatter Wildemand. Hun var sønnedatter av smedmester Chrisrian Hansen Wildemann og Engel Fridericha Boch. Christian og Engel ble g. Kongsberg 17.11.1743 og Christian d. i juli 1772 på Kongsberg, 63 år gammel.

Bjørg (innlegg 2) finnes det noe i Sølvverkets manntall 1765 og 1732 om Christian Hansen Wildemann og hvor han kom fra?

Er det mulig for deg å sjekke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen Wildeman e.l. i listene.

Det nærmeste jeg kommer i 1765 er denne karen:

  • Christian Hansen, mestersmed, 55 år, fra Kongsberg, har jobbet 36 år, gift, 1 sønn (i arbeid), har hus på Dyrmyr grunn.

En mulighet til, men med annet etternavn:

  • Christian Hansen Strøm, mestersmed, 60 år, fra Strømsø, har jobbet 46 år, gift, 1 sønn (i arbeid), 3 døtre, har hus i byen.

Sønnen til denne finner jeg også, han heter Iver og er 17 år. Du får si ifra om dette passer.

 

I 1732 finner jeg bare Christian Hansen fra Strømsø.

 

 

 

I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Olsen Figenboms sønn, Niels Pedersen Figenbom, var som nevnt innlegg 4 gift med Lovise Cathrine Friderichdatter Wildemand. Hun var sønnedatter av smedmester Chrisrian Hansen Wildemann og Engel Fridericha Boch. Christian og Engel ble g. Kongsberg 17.11.1743 og Christian d. i juli 1772 på Kongsberg, 63 år gammel.

Bjørg (innlegg 2) finnes det noe i Sølvverkets manntall 1765 og 1732 om Christian Hansen Wildemann og hvor han kom fra?

Er det mulig for deg å sjekke det?

 

Christian Hans. og Engel Friderika Boch ble gift 17/11-1736, ikke 1743, som du skriver:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 2 (1721-1743), Ekteviede 1736, side 488-489.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8569&idx_id=8569&uid=ny&idx_side=-241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det kun var barn som bodde hjemme som ble regnet med i manntallet. Derfor kan det fortsatt være Christen Hansen Wildmann jeg har funnet. Men det er slett ikke sikkert. Manntallet er langt ifra komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørg, jeg er ganske sikker på at av de to Christian Hansen du har funnet i Sølvvekets manntall for 1765 er det den første han som bor på Dyrmyr grunn som er Christian Hansen Wildeman. Det er også riktig som Astrid (innlegg 10 ) sier at Christian og Engel ble gift 17.11.1736. Jeg beklager trykkfeilen i mitt innlegg 9..- Det er i slektshistoriske kilder betydelig dissens om hvor Wildemann (Willmann, Villmann, Wildmand, Willemand , Wildeman, Wildemand)-slekten kom fra. Det kan være flere slekter med samme navn. En av slektene kommer uomtvistelig fra Røros og fikk slektsnavnet Villmann pga. sin voldelig framferd.

En av "Villmennene" som kom fra Røros var arbeider ved gruvene på Røros og het Hans Willmann. Jeg undrer på om han kan være far til mestersmeden på Kongsberg, Christian Hansen Wildeman, eller om Wildemslekten på Kongsberg er en helt annen slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.