Gå til innhold
Arkivverket

Ole Olsen og Ragnild Halvorsdatter, Åmot mini 2, dåp 1737


Helge Skrokbæk
 Del

Recommended Posts

Usikker med endel navn ved denne dåpen.

 

Side 21, Festo Michael (29.9.1737)

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot i Åmot, Ministerialbok nr. 2 (1734-1779), Fødte og døpte 1737, side 20-21.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-14

 

Ole Olsen og Ragnild Halvorsdatter .......... søn kaldt: Ole Tested: Anders Olsen (Sveen ?), Tarald Jons (Iversmoen ?) og qvinde Ragnild Olsdr og Olia .......... qvinde Berte Pedersd

 

Tror foreldrene er de samme som Ole Olsen Koppang og Ragnild Halvorsdatter Westgård som inngår forlovelse 28.3.1734 og gifter seg 3.7 samme år

 

Håper på velvillig hjelp.

 

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser foreldrenes gårdsnavn som Hussestøen, kan det stemme?

Fadderne leser jeg omtrent slik du gjør: Anders Olss. Sveen, Taral Jonss. Iversmoen og qvinde Ragnild Olsd. og Ole Fursets qvinde Berte Pedersd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Else og Werner.

 

Hessestøen. Har også en dåp på Ole Olsen og Ragnil Halvorsd 'Heskne støen'. Kan dette være den samme 'støen' ?

 

Side 41, Domin 22 post Trin (29. okt 1741)

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot i Åmot, Ministerialbok nr. 2 (1734-1779), Fødte og døpte 1741, side 40-41.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9183&idx_id=9183&uid=ny&idx_side=-24

 

Også her finnes en fadder Taral (Jons eller Jens ?)

 

 

mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Helge

 

 

Nå har jeg studert begge linkene dine lenge og vel. Da jeg mente det stod Hessestøen i den første linken, så var jeg rimelig sikker, men det er jeg ikke nå lenger. Det kan godt være at det står Heskestøen, evt Hæskestøen og da ligner det mer på navnet i den siste linken din. Men skriften er fryktelig utydelig...

 

Navnet Hæskne støen vil jeg anta er samme støen. Men det ser ikke ut som om presten er sikker på navnet, for han skriver det på nytt med et spørsmålstegn, ute i margen.

 

Begge navnene gir treff på Google. Da søkte jeg med Hessestøen fikk jeg 4 treff, og med Heskestøen, 5 treff. Søker jeg på Heskestø, derimot, får jeg 3440 treff, mens Hessestø bare gir 2.

 

 

Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Werner !

 

Tusen takk for svaret og navneutredningene som nok førte til riktig løsning.

 

Hessestøen/Hessestø er nok det riktige. Når jeg googlet sistnevnte kom jeg over denne linken

http://home.online.no/~annvarde/fgs/I3067.html som førte meg til Hessestø under Koppang Øvergård.

 

I følge bygdebok for Stor-Elvdal av Anders Fosvold 1935, side 265 skrives følgende om gårdene Øvergård og Nystumoen " De to gårder hadde husmannsplassen Hessestø, som sikkert hørte hovedbølet til. Hessestø var nemlig ryddet av 'øde mark og rå rot' av husmann Ole Olsen, som i 1742 blev utsagt fra plassen av Ole Taraldsen. Denne skulde nemlig da sjøl ha plassen for sin datter Anne, ....... "

 

Dette stemmer med det jeg har funnet om Ole Olsen og Ragnild Halvorsdatters barnedåper i kirkebøkene.

Datteren Ingeborg Olsdatter som ble døbt 29. okt 1741 ( #4) er den siste barnedåpen jeg finner i Stor-Elvdal, men tror bestemt de også hadde en sønn Tarald som ble født ca 1746-47. Det skal jeg komme tilbake til i det andre forumet.

 

Takk igjen til Werner for nyttige utredninger

 

mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.