Gå til innhold
Arkivverket

Torvkone/butikk i Kirkeristen Oslo.


Else Marie
 Del

Recommended Posts

Plassen under Jar ligger såvidt jeg vet der Jar skole nå ligger. Det er ikke veldig langt fra Lysaker stasjon. Toget gikk derfra til Vestbanestasjonen (Rådhusplassen). Det er derfor fullt mulig at hun har kunnet selge blomster på/ved torvet i Oslo. Var jeg deg, ville jeg absolutt sjekket med byarkivet.

 

Jeg har selv gått på Jar skole på 50- og 60-tallet, og jeg husker godt vaktmesterboligen. :)

 

Hei. Ja det stemmer. Huset "Pladsen" på Jahreie i Bærum er oppført ca 1750. (Jahrskroken) i Bærum, Oppført ca. 1750 som småbruk eller husmannnstue under Jahr Gård i Bærum. Min tippoldefar Nils Jacobsen flyttet dit i begynnelsen av 1800-tallet og stedet var i famliens eie til det ble solgt til kommunen og ble skole.

Min oldefar Nils overtok etter sin far, og så langt jeg kan se fikk han 15 barn derav 10 med min oldemor. Han hadde også en pleiedatter. Det var nok folksomt i denne lille stua. Hvis huset var vaktmesterbolig ville jeg veldig gjerne ha funnet et bildet. Vet du hvor jeg kan henvende meg da.

Det stemmer med at oldemor reiste til Oslo med toget. Snakket med min fetter og han fortalte at hun sto opp kl 5 for å ta toget til Oslo. Min morfar var ute og plukket blomster, bl. a. liljer ved et vann (?) før han dro på skole/jobb som wiregutt ved Granfoss

:) Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i alle fall i lenken jeg la inn over at det var husmannsplassen Plassen som ble brukt til vaktmesterbolig, mer enn det vet jeg ikke. Vaktmesterboligen var en lav 1-etasjes bygning såvidt jeg kan huske, den lå mot Storengveien, nærmest parallell med den.

 

Jeg har ikke funnet noe bilde selv av vaktmesterboligen. Jeg ville forhørt meg med Jar skole om de hadde bilde tilbake fra den tiden. Fotografen som tok klassebilder hos oss var Jo Benkow, kan hende finnes det også noe i arkiver etter ham? Atelier Benkow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i alle fall i lenken jeg la inn over at det var husmannsplassen Plassen som ble brukt til vaktmesterbolig, mer enn det vet jeg ikke. Vaktmesterboligen var en lav 1-etasjes bygning såvidt jeg kan huske, den lå mot Storengveien, nærmest parallell med den.

 

Jeg har ikke funnet noe bilde selv av vaktmesterboligen. Jeg ville forhørt meg med Jar skole om de hadde bilde tilbake fra den tiden. Fotografen som tok klassebilder hos oss var Jo Benkow, kan hende finnes det også noe i arkiver etter ham? Atelier Benkow

 

Hei.

Takk skal du ha, leste nok ikke godt nok første gangen. Ser det står der. Jeg tar kontakt med Jar skole og hører med dem om hva de har av bilder.

Ser min oldemor døde 22. aug 1917 så det spørs nok om ikke plassen gikk til kommunen etter hennes død. Tar også kontakt med Bærum kommune og hører hva de har av papirer i den forbindelse.

Min morfars tante Gudrun (den yngste i barneflokken) bosatte seg på Lysaker etterat hun gifte seg med Alf Røed. Het veien Nordraaksvei tro? husker ikke helt De fikk en sønn som bosatte seg i England. Jeg bodde på hybel hos dem en stund men dessverre var jeg ikke så interessert den gangen

Takk igjen.

Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordraaks vei går mellom Vollsveien på Lysaker og Stabekk videregående skole. Parallellt med jernbanen. Dette blir altså litt syd for Jar skole.

 

Et annet tips for å finne bilder kan forresten også være Budstikka. Det er også de som har ABleksikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordraaks vei går mellom Vollsveien på Lysaker og Stabekk videregående skole. Parallellt med jernbanen. Dette blir altså litt syd for Jar skole.

 

Et annet tips for å finne bilder kan forresten også være Budstikka. Det er også de som har ABleksikon.

 

Takk sjekker den også. Jar skole hadde ingenting. De henvendte meg til Bærum Kommune.

Jobber med saken

:) Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "Boken om Jar, Jar Vel 1924-1999", s. 31 står det litt historie om husmannsplassen + et bilde fra ca. 1930. Du kan søke opp boken på www.nb.no.

 

Mvh

Siv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "Boken om Jar, Jar Vel 1924-1999", s. 31 står det litt historie om husmannsplassen + et bilde fra ca. 1930.

 

Det har du rett i! Det er også et bilde der av våningshuset på Plassen. Dette er ikke den vaktmesterboligen jeg snakker om. Våningshuset lå nok på det vi kalte "haugen", der fikk vi ikke gå. Vi gjorde det jo av og til likevel. Jeg gikk også 1/2-1 år i barnehagen der låven skal ha ligget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "Boken om Jar, Jar Vel 1924-1999", s. 31 står det litt historie om husmannsplassen + et bilde fra ca. 1930. Du kan søke opp boken på www.nb.no.

 

Mvh

Siv

 

Takk skal du ha, det vil jeg gjøre

Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.