Gå til innhold
Arkivverket

Altertavla i Ålhus kyrkje, Jølster, Sogn og Fjordane


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

post-1339-0-25666400-1342446506_thumb.jpgLurer på om det er noen som har informasjon om denne altertavla. Jeg vet den blei skjenket av Barbara Bugge og fenrik Ove Christian(sen) i 1691, det står på tavla. Men hvem er menneskene på bildet? Er det Barbara og Ove som står ved korset slik som det ofte var vanlig når folk donerte bilder, eller er dette mennesker fra bibelhistorien? For meg ser det ut som en mann og en kvinne. Noen som vet eller har lyst til å spekulere? Er ellers interessert i alle bilder av mine andre aner om noen har opplysninger. Den første Crispinius i Jølster er også min ane, men han finnes det vel ingen bilder av?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det Reidar, har ikke sett den i virkeligheten men... Ellers lurer jeg på om den har sett anderledes ut før, siden dette er et rektangulært bilde, ikke helt vanlig vel? Tenker på om det har vært noen "sidevinger" tidligere?

 

Legger ved et bilde av hele i sin "naturlige tilstand".

post-1339-0-88542400-1342447448_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hyrdingsrøysta (Kyrkjebladet for Jølster) nr. 2 2008 er det gjengitt eit kåseri av Arne Egge frå 1953 i samband med restaureringa av Ålhuskyrkja. I følgje dette, er det Maria og Johannes som er avbilda på altertavla. Om kva grunnlag han har for å hevde dette, det veit eg ikkje, men det står no i alle fall slik.

 

Bla deg ned til side 10

http://www.menighetsbladet.com/kommuner/J%C3%B8lster/Hyrdingroysta%20nr%202-2008.pdf

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følgje dette, er det Maria og Johannes som er avbilda på altertavla. Om kva grunnlag han har for å hevde dette, det veit eg ikkje, men det står no i alle fall slik.

 

Grunnlaget har han fra Bibelens egen fortelling om korsfestelsen, der Jesus sier til sin mor Maria og til disippelen Johannes (som står nedenfor korset) at de skal ta seg av hverandre. Slik lyder disse ordene i Johannesevangeliets 19. kapittel, vers 26-27: Da Jesus så sin mor og ved siden av henne disippelen han elsket, sa han til sin mor: «Kvinne, dette er din sønn.» Deretter sa han til disippelen: «Dette er din mor.» Fra da av tok disippelen henne hjem til seg.

 

Men kunstneren kan selvsagt også ha gitt Maria og Johannes ansiktstrekkene til Barbara og Ove. Slikt forekom det en del av, som Anett også sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vel, da kommer jeg vel ikke lenger med dette bildet. Artig var det likevel å se "rester" som anene har etterlatt seg. Og dere lokale, det er ikke flere bilder i kirkene i Jølster som kunne vært interessante for meg? Jeg er vel i slekt med mesteparten av Jølster, så alt av interesse. :)

 

@Reidar, vet ikke hvor bildet blei av. Skal prøve å legge det inn i første innlegg igjen. Nå kom den med på en merksnodig måte, men den er der i alle fall, dessutan lå det der da jeg åpna innlegget i "full editor". Vet ikke hva dette er slags teknisk greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil: Den Hyrdingrøsta hadde jeg faktisk allerede, men la ikke merke til det du sier. Skal sjekke på nytt, da har jeg tydeligvis ikke fått med meg alt. :)

 

Nå er artikkelen lest, ikke bare skumlest. Veldig fin og opplysende artikkel. Denne kirka er blant de utallige som etter hvert står på "må se-lista".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike malerier fra 1600-tallet var nok masseprodusert, eller kopiert fra andre. Det betyr at man ikke kan vente at maleren har lagt inn ansiktstrekk fra personer i lokalmiljøet, eller giverne for den saks skyld. Giverne kan godt ha kjøpt et ferdig maleri.

 

I Egil Øvrebø's fine bok om Ålhuskyrkja fra 1995 forteller han om dette maleriet, og han viser til Sigrid Christie som i 1994 hadde opplyst at "Kristus er en tydelig Rubens.-inspirasjon, mens Maria og Johannes er mer kompliserte." Hun finner at Maria og Johannes kan være gjengitt fra et stikk av Joos van Winghe. Rubens-bildet det er vist til er "Der Gekreuzigte" fra 1610, men Kristus på Ålhustavlen er speilvendt i forhold til originalen. I det islandske nasjonalmuseet finnes det et maleri fra 1648, malt i København, som i svært høy grad ligner maleriet i Ålhus kirke grad. Egil Øvrebø skriver "Kunne vår tavle vere frå same tid og same verkstad?" I boken gjengis de tre stikkene på side 44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Yngve. Ja, jeg har fått med meg at det var en del "masseproduksjon" på dette feltet, men visste ikke om det gjaldt dette bildet. Da regner jeg med at jeg kan slå fra meg ønskedrømmen om portrett av forfedrene. ;) Det ser jo også ut til at kvinna kan være en god del eldre enn mannen på bildet, noe som jo passer godt med personene fra bibelhistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesu mor Maria er antakelig ca 50 år gammel på dette maleriet, og Johannes - som regnes som den yngste av disiplene - kan vel ha vært ca 25?

Dette er selvsagt rene gjettinger, men jeg tror at de fleste forskere vil mene at disse antakelsene ligger ganske nær det sannsynlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.