Gå til innhold
Arkivverket

Hva står det her?


Anne Strande
 Del

Recommended Posts

I kirkeboka Klokkerbok Hedemark, Vang i Vang 1819 - 1832, s. 136 - 137, http://www.arkivverk...B5%00%C9N%09%E8

 

Det er opplysningene rundt pigebarnet Maria, uægte, som jeg gjerne skulle hatt hjelp til å lese teksten til.

 

Er det " Pigen Berthe Olsdatter ... ougseie, ??? angav til barnefader ??? Johan Andersen ?? Hoel og så forstår jeg ikke resten. Er det noen som er bedre til å lese meg? Setter stor pris på hjelp til denne lesingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser:

 

Pigen Berthe Ols-

datter Ilsæng Eie,

Inderst, angav

til Barnefader

at være Ungkarl

Johan Andersen

østre Hoel G.S.

Hendes 3die begang-

ne Leiermaal

og hans 2det be-

kjendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen.

 

Når presten skriver inn dette, vil det si at hun kan ha fått flere barn eller var det vanlig at ugifte jenter fortalte om antall leiermål?

 

Tusen takk for hjelpen.

 

Når presten skriver inn dette, vil det si at hun kan ha fått flere barn eller var det vanlig at ugifte jenter fortalte om antall leiermål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg et barn til, men forstår ikke hele teksten. Må igjen spørre om lesehjelp, forstår ikke hva klokkeren har skrevet...

 

I klokkerbok 6 for Vang i Vang 1819 - 1832, s. 104 har Berthe Olsdatter fått en sønn med Peder. Det står en del opplysninger, men ser ikke hva ordene skal være. Prøver igjen med en hyperlink (fikk ikke til det sist),

 

. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=88&uid=485304&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R%25B2405%25061%2581B%25C5J%25D6%2599V%2516%2516%25D6%25B5%2500%25BF%25EA%2509%25C3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderen Pige og

Inderste Berthe Olsdr.

Findborud Ej angav

Barnefaderen at

være Enkemd

Peter Olsen Qveke

Tjenestedreng.

Hendes 3die Lejermaal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderen Pige og

Inderste Berthe Olsdr.

Findborud Ej angav

Barnefaderen at

være Enkemd

Peter Olsen Qveke

Tjenestedreng.

Hendes 3die Lejermaal.

 

Tusen takk. Du verden så god du er på å lese skrift! Trodde ikke at jeg skulle komme videre med Berthe Olsdr. Det ser ut til å være en spesiell historie, hun fikk tre barn, alle utenom ekteskap og det første barnet som 16 år gammel. Et barn levde noen måneder, neste ble 14 år og det siste barnet ble gift og fikk mange etterkommere.

Tror du jeg finner noe andre steder når dette er en så fattig familie. Prøver å lese i skifter fra perioden, men ser at det er en omfattende leting. Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.