Gå til innhold
Arkivverket

Wilhelmine Christine Messel


Liv Berg
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Wilhelmines fødested og hennes foreldre. Hun giftet seg 10 februar 1729 på Voss med Johan Albrecht Christopher Barchlay de Tolly.

Jeg finner etter søk i mormonernes database følgende : Wilmiche Christine Fransen døpt 3 august 1707, Nykirken, Bergen.

Foreldre: Frantz Metzel. Johanne Margrete Jeffis.

Kan dette være "min" Wilhelmine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lassens samlinger:

En Wilmicha Christina Messel skal ha vært gift med Albert Christian Barclay de Tolly i Bergen. Deres datter, Anne Dorothea Barclay de Tolly var født i Bergen?, døpt 22/2 1736 og døde i Bergen 1/3 1806. Gift 13/10 1753 med ltn. Fredrik Christian Holck.

 

Wilmiche Messing død før 1784. Gift i .... 17.... med kapt. og sjef for Lysterske komp. av 2.Bergenhus regiment Albert Christoffer Barclay de Tolly som døde før 1784 og boende i mange år ved Evanger annex kirke til Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I databasene fant jeg "Skifteakter i Bergen 1787 s.78, Albert Barclay. Jeg vet ikke forskjellen på skifteakter og skifteprotokoller. Jeg finner ingen skifteprotokoll fra 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til både Berit og Grete for raske svar. Fantastisk flott hjelp!! Nå vet jeg hvor hun kom fra og hvem foreldrene er. "Min" linje går gjennom deres sønn Johan Wilhelm, og videre hans datter Wilhelmina Cristine. Her aner jeg en historie som må ha vært sterk. Wilhelmina gifter seg nemlig med en husmann i Lenvik og etter som jeg har forstått i skifte etter farmoren i 1782 skal det ha stått at "hennes skjebne er ukjent". Kanskje hun aldri mer hadde kontakt med sin familie. Hennes bror Stephan dør i 1800 og Wilhelmina og Amund får en sønn dette året som heter Stephanus. Stephan hadde kanskje kontakt med sin søster? Spennende er det uansett! Barchlay de Tolly kan spores tilbake til rundt 1000-tallet i nord Frankriket, men har sine etterkommere i England. På familytreedna.com finnes det et prosjekt med å se om man tilhører clanBarcklay. Jeg tok mtDNA hos familytreedna.com og det viser seg at jeg har tilhørighet i Skottland, Irland og ENgland. Dette ble en digresjon, men denne linjen synes jeg er spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Liv.

 

Jeg leser denne tråden med stor interesse fordi jeg har mange tipper i Barclayfamilien.

 

Jeg tar kanskje feil, men jeg har notert at Stephan Barclay de Tolly f. 6.nov.1730 i Voss, begr. 9.mar.1780 i Domkirken i Bergen og at han er sønn av major Johan Albrecht Dhristopher Barclay de Tolly og Wilhelmine Christine Messel/Metzel. Altså ikke død i 1800 som nevnt ovenfor.

 

Den Amund som du nevner er ukjent for meg. Var det ham som ble døpt på Voss i 1736 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra boken 'Slekten Meidell - materiale til slektsbok med et tillegg om Slekten Barclay de Tolly' (Bergen 1950) står det om Vilhelmine Christine Barclay de Tolly: 'døpt på Voss 1757, 24. oktbr. Hun levde 1782, men hennes senere skjebne er ukjent.'I 1782 ble det holdt skifte etter farmoren. Da var 5 av kapteinløytnantens 8 barn i live. De fem var: a) Vilhelmine Christine, ukjent skjebne etter 1782, Lorentz de Ferry Barclay de Tolly, født ca. 1761, forretningsfører på Bryggen, Christine Mathæa, født 1763, gift med Vilhelm Julius Berenstorff, Stephan Barclay de Tolly (født 1768), sjømann, endte så vidt man vet i Russland, Johanne Vilhelmine (gift 1798 med Jacob Smidt).

Svaret her er Yngve Nedrebøs svar i gamle forum angående et skifte Petronelle Lorentzdatter de Ferry som var Wilhelmine Christines mor.

 

Amund er ikke beslektet de Barchlay de Tolly. Han var husmann og bodde i Lenvik, Troms og ble gift med Wilhelmine. De fikk 6 barn og bodde Lenvik, Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok mtDNA hos familytreedna.com og det viser seg at jeg har tilhørighet i Skottland, Irland og ENgland.

 

De skotske, irske og engelske genene dine kommer vel også fra Johanne Margrethe Jeffes far, Wilum Jeffes (Jefs/Giefs) Spechan. Han var født i Newcastle.

Han tok borgerskap i Bergen 18. juli 1687. Borgerskap i Bergen 1600-1751

 

Koppskatt for Bergen 1689 viser at kona og mor til Johanne Margrethe het Kirsten Gilis - hun var kanskje også britisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skotske, irske og engelske genene dine kommer vel også fra Johanne Margrethe Jeffes far, Wilum Jeffes (Jefs/Giefs) Spechan. Han var født i Newcastle.

Han tok borgerskap i Bergen 18. juli 1687. Borgerskap i Bergen 1600-1751

 

Koppskatt for Bergen 1689 viser at kona og mor til Johanne Margrethe het Karen Gilis - hun var kanskje også britisk?

 

Hei Grete!

Tusen takk for flott innspill! Jeg er helt overveldet av responsen her!

Du kan jo ha rett i at dette er skotske/irske/engelske linjene mine.

Jeg lurer på hva Spechan betyr?

Jeg ser på linken fra Borgerskap i Bergen at han som står ovenfor Willumb heter også Spechan. Hans Hermansen Spechan- skredder og født i Bergen.

Jeg leste en plass på nettet at navnet Jeffes kom fra det engelske Jeffrey som opprinnelig var Geoffryes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig - slekt er gøy :-)

 

Ser det står Spechan ved 5 stk, kun din anefar er født i Newcastle - de andre i Bergen. Jeg oppfatter dette som et slektsnavn, kanskje Jeffes er patronymet - Jeffreys sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig - slekt er gøy :-)

 

Ser det står Spechan ved 5 stk, kun din anefar er født i Newcastle - de andre i Bergen. Jeg oppfatter dette som et slektsnavn, kanskje Jeffes er patronymet - Jeffreys sønn?

 

Hvis Spechan er et navn så er de kanskje samme slekt? At Jeffes kan være et patronym er jo fullt mulig. Her gjelder det visst å holde alle muligheter åpne :)

Slekt er gøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.