Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Anne Margrete Reen/Rein gift ca 1779 med Olav Rasmussen Bruland på Holmen i Kinn


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Olav Rasmussen Bruland fra Nordfjord/Stryn d 1785 giftet seg første gang i Indvik med Mariane Jensdtr. Munchler f. 1739 i Bergen d 1779 på Holmen, med Grolsberget i Kinn. Olav giftet seg på nytt i 1779/80 uvisst hvor med Anne Margrethe Reen/Rein.

 

Etter Olavs død i 1785 giftet hun seg på nytt i 1789 med Mads Tybring Quale på Hauge i Bremanger/Kinn. Anne Margrethe var født ca 1748 og døde 1841 på Hauge. Men jeg har altså ikke klart å bringe på det rene hvem hun var, hvor hun var født eller hvor ekteskapet med Olav Rasmussen Bruland fant sted?

 

Dersom det ere noen som har svar på mine spørsmål så setter jeg pris på om man vil dele den informasjonen med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun komme fra gården Rein i Strandvik/Fusa? Eller har hun noen forbindelse til Thomas Reinholdsen Rein som døde i Marifjæren i Sogn i 1755? Han etterlot seg en datter Anne Margrethe som var ca 3 år i 1755? Dersom noen har synspunkter på dette, setter jeg stor pris på tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør et siste forsøk på å få kastet lys over hvem som var Anne Margrethe Rein/Reen's foreldre og hvor hun var født. Er der noen som har en teori om hvor hun kanskje kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune!

Eg har Bygdebøkene for Bremanger på innlån. I tekst til "Holmen og Grolsberget" står det at Mads Tybrig Quale dy gifte seg med enkja Anne Margrete Rasmine, f. Rein, enkja etter Bruland.

Truleg var dei (Mads og Anne)i nær slekt sidan dei vart gifte etter kongeleg løyve.

Mads Tybring Quale d.e. kom til Holmen ca.1758. Han var son til Paul Quale og steson til Maria Balchen i Smørhamn. Kona hans var Marie Kristine Bruus f. ca. 1731, truleg i Bergen.

Veit ikkje om dette er noko matnyttig - men kan kanskje vere ein peikepinn-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sol, og takk for innlegget ditt..

 

Jeg har Bremanger bøkene selv og det er der jeg fant ut det lille jeg vet om henne. Og jeg ser forfatteren skriver at de måtte ha ekteskapsløyve for å gifte seg, men jeg finner ikke eketeskapet nevnt i Ekteskapsløyve for Bergen stift 1717-1804. Jeg tror jeg får spørre Statsarkivet i Bergen om dette,

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=43&filnamn=vi14371689&gardpostnr=1495&personpostnr=2989&merk=2989#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje sikkert dette er så mykje hjelp i heller, men ....

 

I skifte etter Thomas Rein i Marifjøra i 1755 er det oppgitt etteraltte: Enke Gjertrud Michelsdtr, sonen Reinhold Wichmand Tommesen Rein 5 år, og døtrene Anna Margrethe Thommesdtr Rein 3 år og Synnefve Tommesdtr Rein.

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Indre Sogn sorenskriveri, Skifteprotokoll A 7a , 1751-1762, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol. 1-432.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24138/171/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081120700638.jpg

 

Eg finn eit skifte i Marifjøra 1772 etter Madam Gjertrud Michelsdtr. Ikkje heilt enkelt å tyde alle namna i farten, men i alle fall er det oppgitt datter jomfru Anne Margrethe Rein 20 år.

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Indre Sogn sorenskriveri, Skifteprotokoll A 9 , 1781-1785, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24142/60/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081121620729.jpg

 

Då veit vi i alle fall at Anne Margrethe Rein Tommesdtr i Marifjøra var ugift og foreldrelaus i 1772, og at ho nytta etternamnet Rein

 

mvh Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil og god søndag til dag. Takk for innlegget ditt.

 

Som du ser av innlegg 2 i dette temaet, så var jeg inne på tanken om at det kunne være et alternativ til hennes opphav. Som du sier så bekrefter skiftet i 1772 at de hadde en datter med samme navn, at hun var 20 år i 1772 og fortsatt ugift.

Jeg har tro på at dette kan være rett person. Hun har rett for, mellom og etternavn. Alderen passer også godt.Det er 4 års avvik i forhold til antatt fødselsår. Men dessverre så døde mora litt for tidlig til at vi får bekreftelse gjennom skiftet på at hun var gift med Olav Rasmussen Bruland.

Med andre ord så mangler jeg den lille biten som skal til for at dette puslespillet blir ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hello,

 

I wonder if anyone can explain to me where Mads Tybring Qvale, son of Paul Qvale, got his middle name? I am trying to trace the Tybring Family and this is a loose end thati cannottie to the rest of the family. Perhaps there was no relation, to the Tybring family, but the two famiies were friends? I look forward to any facts or ideas you may have.

 

Tybring Hemphill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

It's just a wild guess , but Paul Qvale was married to a woman who had her roots somewhere on Møre, maybe in the area of Molde. I don't know her name, but maybe Mads got his middle name Tybring from her? Perhaps someone with more knowledge about Paul Qvale could help you with your question.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.