Gå til innhold
Arkivverket

Karen OlsdatterBlok fra Bergen?


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Har for en tid prøvd å finne ut hvor Karen og hennes mann var fra men uten hell.

Karen ble gift i domkirken i Stavanger 21-4-1768 med Johannes Olsen Sæbøe ,født ca 1734 uvisst hvor død i Stavanger 1793. Karen selv var født ca 1743 og døde i Stavanger 1789. Vet ikke hvor hun var fra heller.

Johannes og Karen hadde følgende barn født i Stavanger

1 Catharina f 1768

2 Elisabeth Serina f 1770 d 1833 gift i Stavanger med Peter Govertsen Holm.

3 lena Ivaria f 1773 d før 1774

4 Olena f 1774 d før 1777

5 Olena f 1777 og

6 Ole Johan f 1783.

Jeg vet ikke hvor Johannes eller Karen var fra ,men jeg har merket meg at en Ole Olsen Bloch ble gift i domkirken i Bergen 25 juni 1730 med Catharina Andersdatter Heggelund.

Jeg lurer nå på om Ole og Catharina kan ha vært foreldre til Karen??? Karen og Johannes hadde jo en datter Catharina og det var jo vanlig å kalle opp barn etter besteforeldre etc........

Er det noen som vet om barna til Ole Bloch og Catharina Heggelund eller kanskje til og med noe om denne Johannes Sæbøe?

 

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catharina Andersdatter Hegelund er sannsynlig datter av Anders Christensen Hegelund, sogneprest til Avaldsnes, Karmøy. Han døde 1710.

Søsteren, Christentze Cathrine Hegelund ble også gift i Bergen - med Richardus Seehuusen i 1720.

 

Det finnes flere debatter om Hegelund. Bl.a finnes noe info i debatten Krog og Krog og Krog - eg har gått meg fullstendig skorfast og treng hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Hadde jeg bare funnet ut om Ole Bloch og Catharina Hegelund hadde barn.....og om denne Karen Olsdatter Blok var deres datter.......da hadde det blitt enda mer interessant.

Denne Karen Olsdatter Blok ble jo gift i Stavanger 1768 ,men det finnes vel ikke så mange Ole Blok`er som evt kan være faren hennes?.

Fadder for en av Karen og Johannes`s barn var en Ole Olsen Heng i Stavanger ,men han kan jo likeså greit være bror til Karen`s mann Johannes Sæbøe. Ikke lett dette ,men det hadde jo vært interessant om Ole og Catharina var foreldrene til Karen.....

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen flere spor etter Ole Bloch og Catharina Hegelund i Bergen etter giftemålet, noe som kan tyde på at de flyttet fra Bergen. Kanskje til Stavanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut som Anders Hegelund`s andre kone Elisabeth Leigh kom fra Stavanger da ,så det kan jo være at Catharina og Ole Blok også kom til Stavanger..........

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av faddere til Olena født 1774 var det også foruten Ole Olsen Hang ,en Andreas Olsen Lund. Undres om noen av disse to kunne være bror til enten Johannes eller Karen?. Vet ikke egentlig mer om Ole eller Andreas heller bortsett fra at Andreas ble gift i Domkirken i Stavanger 1770 med Maren Jensdatter Sandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catharina Andersdatter Hegelund er sannsynlig datter av Anders Christensen Hegelund, sogneprest til Avaldsnes, Karmøy. Han døde 1710.

Søsteren, Christentze Cathrine Hegelund ble også gift i Bergen - med Richardus Seehuusen i 1720.

 

Jeg må trekke tilbake at Catharina Andersdatter Hegelund skal være datter av Anders Christensen Hegelund. I skiftet etter sognepresten i 1711 nevnes to barn - begge med 1. kona Margrethe Edvardsdatter - Edvard Christian Anderssen Hegelund og Christentze Cathrine Andersdatter Hegelund. Flere barn nevnes ikke.

 

Rogaland fylke, Karmsund prosti, Skifteprotokoll IV1 , 1692-1798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

OK. Da var ikke Catharina Andersdatter Hegelund datter til Anders Christensen eller noen av konene. Så hvem kunne hun være datter til og hvor bodde Catharina og mannen Ole Olsen Bloch (gift i Bergen 1730)?? (har ikke fått sjekket mye i Stavanger enda).

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.