Gå til innhold
Arkivverket

Magnille Olsdatter født 1749 i Skogn


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Prøver å finne litt mere opplysninger om Magnille Olsdatter. Hun var datter til Ole Olsen Korsbakken og

Karen Nielsdatter. Født 1749 i Skogn.

Magnille hvis dette er riktig Magnille så var hun gift med Anders Haagensen eller Haagen Andersen.

 

Det står Haagen Andersen i 1801-tellingen, og så står det Haagen eller Anders på de forskjellig fødslene til barna.

 

Haagen-eller Anders? bodde først på Sandberg, så på Kolberg - så på Restad i Skogen.

 

Hva er det riktige navnet ? Moren har det samme navnet hele tiden, men presten har jonglert med hans navn.

 

Disse fikk sønnen Ole 1777 - Et barn i 1781- ser ikke navnet her.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-97

 

Niels 1783- Karen i 1786- Haagen 1788 - Ingeborg 1791- Maritte. Dette er de barna jeg har funnet.

 

Vet noen om dette er den riktige datteren til Ole Olsen Korsbakken? Hun skal da være søster til Niels Olssen Støre.

 

Klarer heller ikke å finne deres ekteskap, må ha vært før 1777 da Ole ble født.

 

Takknemlig for hjelp. Hvis noen vet noe om denne familie.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det gamle debattforumet:

 

81387 Niels Olssen Støre Fødd på Korsbakken 1751

 

http://www.google.no...IgP-7anAiKvGj-w

 

Hei

 

Den er grei, det er meg selv som har skrevet den. Men nå lurer jeg på datteren Magnille, om det er riktig datter jeg har funnet.

 

Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner iallefall en Magnille Olsdatter på 6 år, som datter ved faren Ole Olsen Korsbacken sitt skifte 21.10.1754. Dennes etterlatte enke var

Karen Nielsdatter, og deres barn var:

-Niels Olsen 4 år

-Magnild Olsdatter 6 år

Barnas formynder var Ole Gustad. Skiftet er av en eller annen grunn ført i protokollen for 1760-66(jeg har jo gått igjennom alle skiftene

for Skogn frem til 1823, og skrevet av navn som jeg har ordnet alfabetisk når det gjelder fornavn). Tar likevel med lenke til skiftet:

 

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

 

Gir jo ikke direkte svar på det du spurte om da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner iallefall en Magnille Olsdatter på 6 år, som datter ved faren Ole Olsen Korsbacken sitt skifte 21.10.1754. Dennes etterlatte enke var

Karen Nielsdatter, og deres barn var:

-Niels Olsen 4 år

-Magnild Olsdatter 6 år

Barnas formynder var Ole Gustad. Skiftet er av en eller annen grunn ført i protokollen for 1760-66(jeg har jo gått igjennom alle skiftene

for Skogn frem til 1823, og skrevet av navn som jeg har ordnet alfabetisk når det gjelder fornavn). Tar likevel med lenke til skiftet:

 

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

 

Gir jo ikke direkte svar på det du spurte om da.

 

 

Hei

Takk for skiftet, men som du sier sier det ikke noe om det er riktig Magnille.

Da jeg ikke finner hennes ekteskap, og det er jo riktig merkelig. Kan være at de giftet seg et annet sted. Men hvor?

Må som sagt giftet seg før 1777 men ikke finner jeg noe. Skulle gjerne vist hvem som var vitne ved hennes bryllup, om det var hennes bror

eller det samme vitne som hennes bror Niels Olssen Støre hadde. Han som var vitne til Niels var Ole Schille (Skilde)

kan det være den samme person som Ole Gustad. De byttet jo navn hele tiden etterhvert som de flyttet fra gård til gård.

 

Prøver å finne en link som beviser at denne Magnille er den riktige søsteren til Niels Olssen Støre. Alderen stemmer ifølge 1801-tellingen,

da hun er født 1749. Barnene hennes har navn som tilsier at hennes foreldrer er Ole Olsen og Karen Nielsdatter.

Men dessverre så var ingen av fadderene til hennes barn en person med navn Niels Olssen.

Hadde det vært det, hadde jo saken vært klar. Denne saken ser ut til å bli tung.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.