Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallet til Amund Johanessen. F. 9 des. 1767, Heggen, Modum


Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

arAng. Sarcha Alvsdatter.

Det er trolig denne dåpen: http://www.arkivverk...y&idx_side=-140 22 mars på høyre side.

Far: Alv Dannielssøn.

 

Når det gjelder dødsfallet til Amund ser det ut til å være ei lei nøtt, den eneste muligheten er å finne skiftet til han som døde i 1834, for å se om det er riktig person.

 

Alf

 

Takk, jeg fant dette selv også :-) Men hvordan finner jeg skifter da, på Kongsberg f. eks ? Tror ikke jeg orker å dra dit noe mer, da jeg ble ganske sliten av turen for noen år siden :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir d neste å finne ut mer om Sarcha`s foreldre da, og eventuelle søsken, kan nok bli litt verre dette ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg fant dette selv også :-) Men hvordan finner jeg skifter da, på Kongsberg f. eks ? Tror ikke jeg orker å dra dit noe mer, da jeg ble ganske sliten av turen for noen år siden :-(

 

Du behøver ikke dra til Kongsberg. Du finner skifter opp til 1850-årene her i Digitalarkivet, se nedenfor skifteprotokollene (altså på skifteregistreringsprotokoller m.v.) under Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri http://arkivverket.no/URN:sk_read/search/?forvaltning=&fylke=06&embete=&protokoll=&periode=&navn=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arAng. Sarcha Alvsdatter.

Det er trolig denne dåpen: http://www.arkivverk...y&idx_side=-140 22 mars på høyre side.

Far: Alv Dannielssøn.

 

Jeg ser at Alv Danielsen bodde på Tveten. Alv Danielsen var sønn av Daniel Olsen Tveten (ca. 1669-1741) og Sarka Amundsdatter fra Hovland (ca. 1673-1714). Skifte etter Sarka 12/4 1715 http://arkivverket.no/URN:sk_read/23799/140/

 

Jeg har en del om Sarka Amundsdatter Hovlands slekt bakover, så ta gjerne kontakt med meg hvis du er interessert i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Alv Danielsen bodde på Tveten. Alv Danielsen var sønn av Daniel Olsen Tveten (ca. 1669-1741) og Sarka Amundsdatter fra Hovland (ca. 1673-1714). Skifte etter Sarka 12/4 1715 http://arkivverket.n...read/23799/140/

 

Jeg har en del om Sarka Amundsdatter Hovlands slekt bakover, så ta gjerne kontakt med meg hvis du er interessert i dette.

 

Så flott! Takk skal du ha :-) Skal sjekke ut linken til arkiv du la ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken har jeg tenkt en del på. Slik jeg ser det, må Amund Johansen og Amund Ingebretsen være samme person. Av en eller annen grunn har han brukt begge patronymene, om hverandre. At han har vedkjent seg begge, kan vi se av at han har kalt sin eldste sønn for Ingebret og sin nest eldste sønn for Johannes.

Vi må anta at alderen som er oppgitt ved folketellingen im 1801 viser til et fødselsår omkring 1756. Da faller den Amund Johannesen som er født i 1769 bort som aktuell person. Den Amund som er gift med Tolline, er trolig født et annet sted enn Modum. Mange fagfolk kom til Modum da Blaafarveværket startet.

Leif Hellerud har i sin bok "Folk og boplasser i Vestre Sponefjerdingen" registrert Amund Ingebretsen på plassen Festningen under Overn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har mener at jeg funnet foreldrene til Amund Johannesen, men tror du at d ikke er han som var gift m Tolline altså? Da blir vel d meste jeg har funnet feil da :-(

Faren har jeg funnet ut var Johannes Amundsen f. 1733 gm Sarcha Alvsdtr.

Ja, jeg vet at mange folk kom til Modum som ikke var født der, fant ved et tillfelle en yngre bror av min oldefar fra Sande, da jeg lette etter dissse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei. Veldig spennende å lese dette, Ole Ellevsen var min 3x tipp oldefar. sønnen Olaus Olsen var min 2x tipp oldefar. sønnen Hjalmar O. Muggerud var min tipp oldefar. Så hvis noen har lyst til å samarbeide med meg eller gi meg MASSE informasjon (hehe) så blir jeg kjempe glad.

Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Veldig spennende å lese dette, Ole Ellevsen var min 3x tipp oldefar. sønnen Olaus Olsen var min 2x tipp oldefar. sønnen Hjalmar O. Muggerud var min tipp oldefar. Så hvis noen har lyst til å samarbeide med meg eller gi meg MASSE informasjon (hehe) så blir jeg kjempe glad.

Mvh Solveig

 

 

For øyeblikket går d stivt rundt for meg her med så mange linker og navn ;-) Men skal se litt i slektsmappa mi bakover i mormors slekt, og se om jeg har noe mere som står her, men nå begynner jeg å tvile alvorlig :-)

Var så mye lettere m morfarsslekt, for han het Åhlander, mormor var såkalt "Uekte", vokste opp i fosterhjem, men hadde i motsetn. til mange andre på den tiden d veldig godt der :-)

Har i hvertfall kopiert d du skrev :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Veldig spennende å lese dette, Ole Ellevsen var min 3x tipp oldefar. sønnen Olaus Olsen var min 2x tipp oldefar. sønnen Hjalmar O. Muggerud var min tipp oldefar. Så hvis noen har lyst til å samarbeide med meg eller gi meg MASSE informasjon (hehe) så blir jeg kjempe glad.

Mvh Solveig

 

 

Heisan!

Går visst mere en litt rundt her for jeg var så sikker på at jeg hadde gitt deg e-mailadr. min, men d kan jeg tydeligvis ikke ha gjort! :-)

Den er : gilhuus@mac.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.