Gå til innhold
Arkivverket

Peder Frisk? Hjelp til slektsforskning i Sverige.


tojuli
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har tidligere fått hjelp til å bekrefte at min tipptippoldemor er født i Sverige. Navnet er: Elisa(e) Gretha Pedersdatter.

Se denne tråden: http://forum.arkivverket.no/topic/173778-tre-ulike-foedested-for-lise-pedersd/

 

I følge Bygdeboka for Sparbu er hun født i Jamtland. Årstallet er sansynligvis 1818 (evt. 1822).

 

Når han gifter seg med min tipptippoldefar i 1842 oppgir hun sin far til å være Peder Frisk.

 

Jeg har ikke lyktes med å finne verken min tipptippoldemor eller hennes foreldre i Sverige.

 

Er det noen som kan bistå meg her?

 

Jeg har brukt mye tid på å se i gjennom diverse kirkebøker i Sverige (Jamtland) uten å finne andre spor enn at Frisk ikke er et uvanlig etternavn.

 

Har også mine mistanker om at Peder kanskje er en fornorskning av det svenske navnet Pehr.

 

Alle linker til min tipptippoldemor er å finne i den forrige tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vad jag kan se är paret först husmansfolk på en Veieplats i Sparbu och de får uppenbarligen där först sonen John 1842 24/4 redan (gifta 8/2 samma år) och sedan en dotter Christine 1846 14/10. Vilka övriga barn får de? Barnens namn kan vara en god fingervisning om föräldrarnas föräldrar. Redan namnet John förbryllar en del - ingen av föräldrarna har en far med namn John! Det kan ju tänkas att Lisa Greta mycket väl är född i Jämtland och att hennes far Per Frisk inte var gift med hennes mor d v s att hon var ett sk oäkta barn. Det finns hur som helst ingen Lisa Greta (el liknande) född i Jämtland 1818 el 1822. Det närmaste jag kommer är en Lisa Greta f 1821 12/3 i Sunnansjö, Fjällsjö vars mor hette Brita Ersdotter och en dito g 1815 15/2 i Östersund av Anna Lisa Backström från Dalarna (Ministerialregistret för Jämtland). Vad hette Jacob Petersens föräldrar?

Jag har just nu inte tillgång till Sparbu-boka där det säkert står mers om familjen?

Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk for at du viser interesse for denne saken.

 

Med utgangspunkt i Jämtland har jeg forsøkt å søke etter Elise(a) Grethe(a) evt. Lisa og Elisabeth, men finner ingen kombinasjoner som gir meg en ledetråd i det aktuelle tidsrommet (Jeg har forsøkt fra 1800 - 1830). Enda vanskeligere blir det når jeg forsøker å kombinere det med Peder (Pehr) Frisk. I følge bygdeboka for Sparbu er hennes fulle navn Lisa Greta (så du er på riktig spor), og hun skal være født i 1818. Andre kilder gir igjen andre svar mht. fødested og årstall. I tillegg til Jämtland har jeg også gjort sporadiske søk i nærliggende len uten å finne noe. Det kan godt være at hun er født uekte. I Kirkeboken for Sparbu i 1838 er hennes navn angitt til å være Elise Grethe Pedersdatter. Jeg finner heller ikke hennes far som skal være Peder Frisk.

 

Jacob Andreas Pedersen (f. 29.09.1817 i Trondheim. Flyttet til Sparbu i 1830) og Elisa Gretha Pedersdatter (f. i Jämtland Sverige 1818 evt. 1822??. Flyttet til Sparbu i 1830) dukket for første gang opp på Veieplass i Sparbu i 1842.

 

I 1865 bor de på Libakken på Mære (Dukker sansynligvis opp rundt 1850)

 

De fikk følgende fire barn:

- John f. 1842 Blir husmann på Larsenplassen u/Østerås

- Kristine f. 1846. Døde i 1848.

- Kristian f. 1859. Min Oldefar.

- Peder. f. 1863. Utvandret til Amerika i 1887.

 

Jacob sine forldre het:

Peder Olsen Dahl (Trondheim) og Karen Martha Jacobsdatter Loger (Trondheim). De finner jeg innflyttet til Sparbu i 1830.

 

Som vedlegg ligger det som står i bygdeboka for Sparbu. Håper det er til hjelp. Her sitter jeg fast i forhold til å finne henne i Sverige, samt å finne hennes foreldre.

 

Er det angitt far på de to aktuelle Lisa Greta som du finner i henholdvis 1815 og 1821?

post-1468-0-36280200-1345591277_thumb.png

post-1468-0-16545800-1345591278_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen! Har kollat de två Lisa Greta jag nämnde men ingen av dessa kan vara aktuell eftersom hon i Fjällsjö dör där redan 1821 26/4 och hon i Östersund dör där som Ljusstöperska 1859 30/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Frisk' høres ut somk et typisk soldatnavn.

 

På Centrala Soldatregisteret, kan en søke etter Frisk, Peter og Frisk, Pehr og få opp en rekke kandidater som kan være aktuelle. Her får man opplysninger om hvilket sogn de tjenestegjør i og da kan en lete i disse etter Elisa Greta: http://soldat.dis.se/soldater.php

 

Socken-sök: http://www.genealogi.se/landskap.htm for å finne ut hvor i Sverige disse kirkesognene befinner seg.

 

Her er de jeg fant, men jeg skal bort og har ikke tid til mer i dag:

 

Frisk, Peter [Andreasson] Socken: Kungslena Född: 1787-11-01

Aktnummer: SK-00-0101-1808-1787-FrPe

Frisk, Peter [Jonsson] Socken: Lindberg Född: 1763

Aktnummer: NH-01-0195-1790-1763-FrPe

Frisk, Peter [Jönsson] Socken: Linderås Född: 1774-06-16

Aktnummer: JR-00-0211-1802-1774-FrPe

Frisk, Peter [Nilsson] Socken: Elmboda Född: 1779-12-18

Aktnummer: CR-00-1042-1801-1779-FrPe

Frisk, Peter Anders [bengtsson] Socken: Askeby Född: 1785-07-14

Aktnummer: AL-02-0010-1810-1875-FrPeAn

 

Frisk, Pehr Socken: Ripsa Född: 1763

Aktnummer: SR-00-0510-1783-1763-FrPe

Frisk, Pehr Socken: Öja Född: 1772-03-28

Aktnummer: SR-00-0806-1791-1772-FrPe

Frisk, Pehr Socken: Västra Broby Född: 1775

Aktnummer: SH-03-0065-1801-1775-FrPe

Frisk, Pehr Socken: Husby-rekarne Född: 1783-07-02

Aktnummer: SR-00-1072-1783-FrPe

Frisk, Pehr [Nilsson] Socken: Umeå

Aktnummer: VJ-01-0030-1786-0-FrPe

Frisk, Pehr [Pehrsson] Socken: Sövde Född: 1786-04-20

Aktnummer: S1-04-0002-1812-1786-FrPe

Frisk, Pehr [Pehrsson] Socken: Sjörup Född: 1786-04-20

Aktnummer: SS-05-0100-1816-1786-FrPe

Frisk, Pehr [Pehrsson] Socken: Västra Vram Född: 1792

Aktnummer: NS-04-0080-1816-1792-FrPe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han gifter seg med min tipptippoldefar i 1842 oppgir hun sin far til å være Peder Frisk.

Jeg har ikke lyktes med å finne verken min tipptippoldemor eller hennes foreldre i Sverige.

Er det noen som kan bistå meg her?

 

I Strinda er det en Peder Nilsen Frisk (Frisch) som sammen med ektefellen (Ingebor Olsdatter) bærer barna :OLE (1809), MALLENA (1812) og MATHA JOHANNA (1815) til dåpen. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=1660daap&gardpostnr=3183&merk=3183#ovre

Ved alle tre anledningene er familien boende ved VÆRKET.

 

Peder Frisk og Ingeborg inngikk ekteskap i Strinda (Malvik) 23.juni 1806.

(se høyre side, midt på venstre spalte, og hjelp gjerne til med å tolke innførselen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16292&idx_id=16292&uid=ny&idx_side=-61

 

Om denne familien forsvinner fra Malvik etter 1815 vet jeg ikke, men det er da snodig at FamilySearch viser oss at en PEHR FRISH og ei IGEBORG OLOFSDOTTER bærer et tvillingpar til dåpen i Sundsjø i Jämtland 11.august 1821.

Tvillingparets navn er NILS og PEHR

 

PEHR FRISH = Peder Nilsen Frisk ???

IGEBORG OLOFSDOTTER = Ingeborg Olsdatter ???

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Fra dåpsbok Sundsjø,Jämtland:

 

født 9/8 1821,døpt 11/8

tvillinger Nils og Per

foreldre: smed Pehr Frish, 35 år og hustru Ingeborg Olofsdtr., 40 år, Sørviken.

 

I husforhør 1817-1828,Sørviken s. 86 finner jeg bare dette:

smed Pehr Nilsson Frisk

hustru

Disse er strøket over,som betyr at de har flyttet,men det står ikke hvor.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag fann detsamma som Kari i Sundsjö men dessa två söner dog tidigt i Sundsjö, Nils den 19/8 1821 och Per den 24/8 1821 och liksom Kari kan jag inte se att familjen är kvar i Jämtland efter detta. Karis och Ivers uppgifter verkar dock stämma ihop. Kanhända flyttade familjen åter till Norge. Om Lisa Greta är född under resan åter kanske födseln inte har noterats på svensk sida (Gränskommunerna Kall och Åre har ofta inte så bra noteringar i kyrkboka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gränskommunerna Kall och Åre har ofta inte så bra noteringar i kyrkboka.

Hva med Sundsjø?

 

Jeg fant et barn til hos Peder Nilsen Frisck i Malvik, SARA (1807).

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=1660daap&gardpostnr=2956&merk=2956#ovre

Denne fødselen bringer lite nytt, men vi får jo nå det klare inntrykk av at Peder Nilsen Frisck i Malvik er en jernverks-spiker-smed på Mostamarken. http://www.strindahistorielag.no/wiki/index.php?title=Mostadmark_Jernverk

Dette gir jo god næring til spekulasjoner som vedrører hans muligheter som jernverks-smed i Sundsjøn sokn (som NORNS BRUK) : http://sv.wikipedia.org/wiki/Norns_bruk . Kanskje det finnes lister over arbeidere her?

(Dåpsboken ga jo ”treff”. Kanskje det finnes andre kilder i dette soknet.)

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver! Bra idé om Norns bruk men det ligger i Dalarna och detta Sundsjö är en sjö i detta landskap! Man kan väl anta att familjen vistades väldigt kort tid i Sörviken i Sundsjö socken - så kort tid att prästen inte ens hann notera dem i husförhörslängden. Det verkar nästan vara en slump att tvillingsönerna föddes här!?

Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne posten har utviklet seg raskt med hensyn til innspill.

Dette gir så absolutt inspirasjon til videre arbeid for å finne ut hvor Elisa (Lisa) og Peder (Pehr) kommer i fra i Sverige.

Noe som kan lede til øvrig slekt. Det er ikke enkelt å forklare hvordan hun kom til Norge, og hvorfor. Samt om andre i familien også kom samtidig.

 

Flere av dere har helt riktig påpekt at det i Strinda (Malvik) er bosatt en med navnet Peder Frisk som er svensk. Det er så absolutt av interesse. For å bekrefte dette er riktig Peder gjenstår det imidlertid å finne Lisa (Elisa) født noe sted.

 

For min del dukker hun for første gang opp i Kirkeboken for Sparbu som innflyttet i 1838. Da fra Inderøy, men født i Sverige.

Tross mange forsøk finner jeg henne ikke som inn- eller utflyttet til Inderøy.

 

Jeg finner heller ingen fødselsdato noe sted, men de aller fleste spor peker mot 1818.

 

Desto mer jeg leter finner jeg ut at Frisk er et svært vanlig navn i Sverige.

 

Så her er det nok av muligheter og utfordringer. Føles litt ut som å lete etter nåla i høystakken.

Om jeg finner Lisas mor vil ja endelig ha oversikt over alle mine tipptippoldeforeldre (mangler kun 1 av 32).

 

Takk for god hjelp så langt. Tar gjerne i mot tips om veien videre. Spesielt mht. kilder i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familjen finns upptagen i Sundsjö socken, Jämtland. Dock inga födelseår angivna för Per och Ingeborg.

Barnen: Sara f.1807 31/3, Olof f.1809, Margreta Johanna f.1815, Lisa Greta f.1818 samt tvllingarna ff 1821. (Sundsjö kyrkoarkiv AI:2/86b)

 

Karl Göran Eriksson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familjen finns upptagen i Sundsjö socken, Jämtland. Dock inga födelseår angivna för Per och Ingeborg.

Barnen: Sara f.1807 31/3, Olof f.1809, Margreta Johanna f.1815, Lisa Greta f.1818 samt tvllingarna ff 1821. (Sundsjö kyrkoarkiv AI:2/86b)

 

Karl Göran Eriksson

Da er vi kommet et langt skritt lenger. Familien til Peder (Pehr) Frisk og datteren Elisa(e) Gretha Pedersdatter er identifisert.

Peder Frisk sin ektefelle (Ingeborg Olsdatter) er fra Svedal som er i Malvik sokn.(Strinda prestegjeld)

Det kan vel tenkes at Elisa(e)/Lise Gretha er døpt ett eller annet sted i Sverige hvor det finnes et jernverk.

 

(Jeg kom i skade for å trykke på "unlike" i stedet for "like", Karl Gøran. Opplysningen din var jo forløsende. - Selvsagt mente jeg "LIKE".)

 

Siden vi nå har noen som gjør oppslag i svenske kirkebøker:

Det er en Pehr som døpes 15.mars 1774 i Granninge sokken i Västernorrland. Hans foreldre er NILS FRISK og SARA FLEMSTRØM. (Fra FamSearch)

Vi har jo navnet ”Pehr (Peter) Nilsen Frisk”, - og vi vet at hans eldste datter het SARA (f.1807)

Det er kun 71 km. Mellom Granninge og Sundsjø.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ogifta smeden Per Frisk finns upptagen i mantalslängden för Graninge bruk 1797, men förefaller försvinna därifrån sedan. Möjligen kan hans senare uppehållsort/er uppdagas genom granskning av dopvittnena i Graninge ministerialbok.

 

KGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk!

 

Per Frisk i Graninge var SMED og ugift i 1797, "men föfrefaller försvinna därifrån sedan".

 

At han så bør være en sterk kandidat til å være identisk med Peder Frisk, som inngår ekteskap i Malvik i Norge i 1806 er jo åpenbart. - Særlig med en far som kalles NILS og en mor som kalles SARA.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familjen var bosatt i Sörviken och Sundsjö endast tiden 1821-1822 och antecknas därefter ha begett sig till Norge. Dottern Lisa Greta kan inte påträffas född i Jämtland. Födelseorten kan möjligen vara någonstans i Ångermanland, dock inte i Graninge eller grannförsamlingarna Långsele och Sollefteå. Ett hugskott - inspektorsfamiljen Lund flyttade från Malvik 1817 och hamnade i Galtström, Medelpad, men inte heller där kunde jag hitta familjen Frisk.

För att säkerställa parets identitet krävs nog att man hittar igen Per och Ingeborg i Norge. Kanske det går lättast genom barnen som sannolikt, om än inte alla, bör återfinnas i 1865 års folkräkning. I Inderöy (Salberg) finns en hustru Sara Pedersdr (59), som uppges född i Strinda prg. Kan det vara äldsta dottern ?

 

Per/Peder Frisks och Ingeborgs fyra äldsta barn - Sara, Ole, Mallena och Martha Johanna - var födda i Malvik. Andra dotterns namn (Mallena) gör änkan Malena Larsdr död 1837 i Svedal intressant (http://www.arkivverk...ny&idx_side=-55). Kan hon vara mor till Ingeborg ?

13/10 1782 döptes Ole Lorentzön Höÿbÿens og kon: Mallena Lars:drs B:n? Ingebor (http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-6) vilken synes mig vara en potentiell kandidat som Peder Frisks hustru.

 

Karl Göran Eriksson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mostadmark jernverk var i drift i tre perioder fra 1653 – 1880. Jernverket var det eneste av betydning nord for Dovre. Driften ble for første gang lagt ned i 1695. I 1753 startet driften opp for andre gang. Det var vanskelig å få ta i en dyktig hammersmed. Fra 1761 er det gjengitt korrespondanse som viser at verket forspurte ved det svenske bergkollegiet om det kunne skaffe en hammersmed som kjente den nye teknikken. En svensk belgmaker jobber ved verket. Peter Falck som var barnefødt i Jamtland ble deleier i ca 1788. I 1818 forsøkte eieren å selge verket, men ingen kjøpte. Driften led under mangel på trekull og aktiviteten ble redusert. Den tredje og siste perioden startet opp i 1822. I 1880 ble jernverket lagt ned for godt. Kilde: http://www.piaglass.com/jaslekt/Jernverk.htm

 

Gitt Mostadmark jernverks historie er det ikke unaturlig at Peder kom til jernverket for å arbeide som smed rundt år 1800. Verket hadde sterke koblinger til Sverige og Jamtland. At familien dro til Sverige når det gikk svært dårlig med driften rundt år 1818 virker forståelig. Lisa Greta ble nok født etter at de dro fra Malvik, så hun kan være født hvor som helst på strekningen fra Malvik til Sørviken og Sundsjø. At de så drar tilbake til Norge i 1821/1822 når produksjon starter opp igjen kan vell også være en forklaring. Spesielt etter hva som skjedde med tvillingene.

 

Det er spesielt interessant, og meget sannsynlig at det er Sara som bor på Inderøy i 1865.

Salberg ligger bare 10 km fra Sparbu/Mære hvor Lisa Greta bosatte seg. I følge kirkeboken i 1838 flytter Lisa Greta fra Inderøy til Sparbu.

 

Vil takke alle som har bidratt, og som bidrar til dette arbeidet. Historien begynner å bli svært spennende. Etter hvert håper jeg å kunne sammenfatte all informasjon til en samlet historie. Dere gjør en utrolig innsats som jeg aldri hadde klart selv.

 

Det gjenstår å finne Lisa Greta født, og eller konfirmert noe sted. Ettersom familien var på flyttefot mellom Sverige og Norge i det aktuelle tidsrommet kan hun være født hvor som helst. Samtidig skal det være mulig å finne konfirmasjon et sted. Det kan også gi en ledetråd i forhold til hvor hun vokste opp, sannsynligvis i Norge, da de flyttet tilbake i 1821/1822. Kirkeboken viser at hun ble født i Sverige, mens folketellingen fra 1865 viser Verdal.

 

Om du har rett Karl Göran Eriksson så har jeg nå oversikt over alle mine tipptipptippoldeforelde (3x), totalt 64 stykker.

 

Fantastisk innsats alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være datteren Marta Johanne f. 1815, Inderøy 1865:

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1729&kenr=009&bnr=0062&lnr=000

 

Vielsen i 1839, navnet til faren er Peder:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Salberg i Inderøy, Ministerialbok nr. 730A06 /2 (1831-1839), Ekteviede 1839, side 293.

Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2490&idx_id=2490&uid=ny&idx_side=-38

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070927620173.jpg

 

 

Sara Pedersdatter i 1865, nevnt i innlegg 18:

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1729&kenr=009&bnr=0059&lnr=000

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Som det har blitt påpekt på det svenske Anbytarforumet mangler AD OnLine side A1:2 p 86B (Sørviken) i kirkearkivet for Sundsjø (1821-1822).

Siden finnes hos Genline FamilyFinder.

 

Er det noen som har tilgang til Genline, og som har mulighet til å sende meg et bilde av den aktuelle siden?

 

Jeg har søkt mye rundt etter Per Frisk sine foreldre. Det virker meget sansynlig at det er nettopp Nils Frisk og Sara Flemstrøm. Svenske slektsforskere har gjort mye arbeid på denne slekten. Både Flemstrøm og Frisk er smedslekter fra Graninge. Jeg finner mye informasjon om Pers søsken, men Per ser ut til å "forsvinne" ut fra Sverige. Så tror vi er på riktig spor her. Spesielt med hensyn til yrket som smed.

 

Jeg har dermed fått på plass både Nils Frisks forledre som er Per Persson Frisk (1695) og Karin Andersdotter Frisk.

Samt Saras foreldre som er Anders Flemstrøm (1692) og kanskje hans kone som er Brita Katarina Rosenberg? eller Vendla Magnona?.

I hvertfall kan det være Vendla om man velger å tro på den litt omstridte Flemstrømlegenden http://www.partenon.com/gen/legenden.htm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har gått i gjennom kirkebøkene for Malvik og Inderøy.

Ting kan tyde på at deler av familien flyttet tilbake til Malvik når de forlot Sverige i 1822.

 

I 1824 flytter sønnen Ole (15 år) til Malvik fra Sverige.

I 1825 blir sønnen Ole (16 år) konfirmert i Malvik.

I 1827 blir datteren Malena (15 år) konfirmert i Malvik.

I 1829 flytter sønnen Ole (20 år) og Malena (17 år) fra Malvik til Inderøy.

I 1829 finner jeg Ole (20 år) og Malena (17 år) innflyttet til Inderøy - Salberg (Kirkeboken for Sakshaug).

I 1830 flytter Marta Johanna (15 år) til Verdal. Senere gifter hun seg i Inderøy/Salberg (1839).

 

Datteren Sara finner jeg ikke. Hun var 15 år i 1822, når familien flyttet fra Sverige. Hun er kanskje konfirmert et annet sted, evt. i Sverige?

Datteren Malena er ikke å finne når familien flytter til Sverige. Ble hun igjen i Malvik?

 

Jeg finner ikke far Peder og mor Ingeborg innflyttet eller utflyttet fra noe sted? Når går de bort, dør de i Malvik?

 

Min tipptippoldemor Lisa Greta har ikke lagt i fra seg spor i kirkebøkene før hun flytter til Sparbu fra Inderøy i 1838 (20 år gammel).

Et unntak er imidlertid å finne i kirkeboken for Inderøy/Sakshaug i 1832. Her står en jente med navnet Lise Grethe Pedersdatter (f. 1818. 14 år) oppført som konfirmert (nr. 26). Navnet på foreldrene (Nils Andersen og Karen Pedersdatter) stemmer imidlertid ikke med at hun heter Pedersdatter.

Kan dette alikevel være min tipptippoldemor? Jeg finner ingen andre med navnet Lise Grethe som er født i Inderøy i 1816-1819. Har hun blitt satt bort?

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Sakshaug i Inderøy, Ministerialbok nr. 730A06 /1 (1830-1839), Konfirmerte 1832, side 52.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16421&idx_id=16421&uid=ny&idx_side=-55

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070927620006.jpg

 

Hva har skjedd med familien? Barna ser ut til å ha flyttet på seg i en alder av 20-15 år, og da til ulike steder (Inderøy, Verdal og senere Sparbu).

Familien virker da å være splittet. Når dør foreldrene?

 

Til slutt et annet spørsmål:

Kan noen hjelpe meg å tyde hvor Ole flyttet til og fra i 1829?

Ser at det står Sverige, men det øvrige er mer uklart for meg. Ole Pedersen Frisk er oppført som nr. 10 i 1824.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Malvik i Strinda, Klokkerbok nr. 616C03 (1817-1835), Innflyttede 1823-1826, side 310.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16293&idx_id=16293&uid=ny&idx_side=-157

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070919620490.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ft 1865 for Inderøy er det en Sara Pedersdatter f. 1807 i Strinden gift med Erik Olsen.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1729&kenr=009&bnr=0059&lnr=000

 

Samme dame i ft 1875 for Inderøy, nå enke og født i Malvig s, Strinden:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1729&kenr=009&bnr=0053&lnr=00

 

Her er vielsen til Sara Pedersdatter og Erik Olsen i Salberg 1833, se par nr. 13:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Salberg i Inderøy, Ministerialbok nr. 730A06 /2 (1831-1839), Ekteviede 1834, side 288.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16903&idx_id=16903&uid=ny&idx_side=-33

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070927620168.jpg

 

Det står Sara Pedersdatter Berg, det kan bety at hun ved vielsen bor på en gård som heter Berg, men så står det: fra Mostad????

Kan det være Mostadmark? Fars navn er Peder Olsen, ikke Nilsen . . . . .

 

Denne Sara Pedersdatter døde på Inderøya i 1894, det står at hun er født i 1807 i Strinden:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Røra (Salberg), Ministerialbok nr. 731A01 (1879-1918), Døde og begravede 1893-1895, side 134.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16903&idx_id=16903&uid=ny&idx_side=-132

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060210030801.jpg

 

Kan dette være datter av Per Frisk?

 

Jeg har lett etter konfirmasjon og ev flytting, etter 1922, med ikke funnet noe, verken i Malvik eller Inderøy.

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.