Gå til innhold
Arkivverket

Vigsel i Skoger 1835, hvor er brudgommen fra?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Når det gjelder brudgommens gårdsnavn, leser jeg det som du, men jeg synes det er vanskelig å få brudens farsnavn til å bli Sverresdatter. Jeg synes det er en K der.

 

Kan du legge inn lenke til datterens dåp også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, står det Borge.

 

Dette er gårdsnummer 67 i Skoger - se Oluf Rygh:

66. 67. Borge østre og vestre. Udt. bø2rje. -- i Borghom

RB. 246. [a Borgæ (vestre) DN. XIII 22 1362?. Borghe, Borge

DN. XIII 45 1401. Borge (vestre) DN. XIII 49 1407?. Borger

St. 88 b. Borge 1593. 1604.1/1, 1/4. Borge østre og Borge 1668.

Borge østre og vestre 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder brudgommens gårdsnavn, leser jeg det som du, men jeg synes det er vanskelig å få brudens farsnavn til å bli Sverresdatter. Jeg synes det er en K der.

 

Kan du legge inn lenke til datterens dåp også?

 

Nr. 2 øverst til høyre: Ingeborg Andrine

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-50

 

Spørs om jeg må skaffe meg "Skogerboken" eller hva det er den heter. Er ikke kjent i disse strøka. Bor jo like ved, men jeg er "innvandrer".

 

Borge er det nok som står på han da. Ser at et av vitnene heter Hanevold. Det er visst en stor gård nå, med hester, men var kanskje ikke en stor gård da? Som sagt, dette er ukjent terreng...

 

Når jeg søker i folketellinga 1801 får jeg dog ingen treff på Sverre. Var ikke dette navnet i bruk? Kan det være Svend i steden??

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med innlegg 7, Svends D. Ser at de bor på Westbye (bruden var vel også derfra), og gården Vestby, som ligger vest for Vestre Haneval (Hanevold), ble eid av Kirken og Kronen fra til 1871, står det i Drammen Byleksikon (Bind 2/Konerud og Skoger, utgitt i 1998). Det er en fin tegning av gården på side 178, og dagens adresse skal være Vestbysvingen 4. NB: tror ikke tegningen er med i den reviderte utgaven av Drammen Byleksikon. Borge-gårdene er selvsagt også omtalt, samt Haneval/Hanevold, og under Østre/Store Haneval kan en bl.a. lese: ....og Skoger gamle kirke hadde opprinnelig navnet "Hanavals Kirkja i Skogabygd".

Den praktfulle gamle kirken står der ennå, så du får ta deg en liten tur fra Lier til Konnerud/Skoger........

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogerboken som jeg har vært og henta på biblioteket skriver at hun var en Svendsdatter.

 

[...]Ingeborg Andrine født 1835, som var datter av Rasmus Andersen og Kari Svendsdatter på Vestby. (s. 232)

 

Problemet mitt er at jeg ikke finner dem under Vestby! Astrid, du som er lokalkjent, har du noe forslag til hvor jeg skal lete? Er det kanskje en husmannsplass som ikke står nevnt i boka? Syns det var noe merkelig at de står nevnt under Gjerpen, men ikke der de bodde selv!

 

Hvis det ikke er jeg som blingser da, men nå har jeg lest det noen ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogerboken er vel ganske gammel nå, og hvis jeg ikke husker helt feil, så går den ikke så veldig grundig inn på husmannsplasser/-folk. Det bor endel folk på gården i 1801 (Vestfold/Strømsøe/0712), inkl. Svend, men alderen på kona tatt i betraktning, tror jeg neppe at de er Karis foreldre. Skoger er litt kinking: tilhørte Vestfold fram til 1964, men heldigvis er alle kirkebøkene lagt under Buskerud. Jeg finner ingen "passende" Rasmus Andersen eller Kari Svendsdatter født i Skoger i årene rundt 1803 (Svend Helgesen og Ingeborg Gulbrandsdatter Stubberud døper sønnen Gulbrand 13. februar 1803, og han har "adresse" Westbye da han konfirmeres, men om de fikk en datter, Kari, har jeg ikke funnet ut av). Anders Helgesen og Ingebor Rasmusdatter døper Rasmus 27. mars 1803 i Bragernes kirke, Drammen, og det er en god kandidat.

Anbefaler deg om å se nøye på INNFLYTTINGSLISTENE - grunnet gruvevirksomheten, var det mange som flyttet til Konnerud og Skoger, så Kari Svendsdatter kunne ha vært pige på gården da de giftet seg...... Et annet tips er å kontakte Vestfold Slektshistorielag, eller legge ut "saken" i debattforumet,

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari juksa nok litt med alderen da hun giftet seg... Her er konfirmasjonen, nr. 24: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8123&idx_id=8123&uid=ny&idx_side=-104

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070402620105.jpg

Så hun var datteren til Svend Helgesen/Hellesen og Ingborg Gulbrandsdatter Stubberud, jfr. forrige innlegg.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Astrid! Det som er mystisk er at dette er etterforskning for en amerikaner jeg har fått DNAmatch med. Predicted 5th cousins. Så vidt jeg vet har jeg ikke noe slekt verken her eller i Hedmark, der de andre norske forfedrene hans kom fra. De hadde jo en sunnfjording boende på Gjerpen (der datteren til brudeparet havna), men det var forrige eier som hadde det som en del av kjøpekontrakten.

 

Tror jeg lager en tråd på hele familien og legger på brukerforum. :)

 

Anbefaler deg om å se nøye på INNFLYTTINGSLISTENE - grunnet gruvevirksomheten, var det mange som flyttet til Konnerud og Skoger, så Kari Svendsdatter kunne ha vært pige på gården da de giftet seg...... Et annet tips er å kontakte Vestfold Slektshistorielag, eller legge ut "saken" i debattforumet,

Astrid

 

Skal det. Har brukt en del unødvendig tid til å lete etter fakta på Engel Henriksen, "leieboeren" deres fra Sunnfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vet ikke det... Ja, jeg vet at han er døpt i Frogner kirke. 75 % av slekta mi er fra nordvestlandet, og resten fra Trøndelag/Nordland, så Lier ser jeg ikke helt for meg. Hadde jo vært gøy om det hadde vært en forbindelse til Lier da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Helgesen og Ingebor Rasmusdatter døper Rasmus 27. mars 1803 i Bragernes kirke, Drammen, og det er en god kandidat.

 

Her er vel konfirmasjonen hans, men det er bare morens navn som stemmer. Er det stefar som står her? Skjønner ikke hva som står foran "farens" navn:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1064&idx_id=1064&uid=ny&idx_side=-268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

javisst er han døpt i Frogner, og hvis du tar en titt i Liers bygdebøker (er ikke så god på lenker, men de ligger på nettet/via Lier kommune), så finner du under Overn, som gården heter, og bruk 6 Kikut/brukere, at Kittel Herbrandsen fra Eiker overtok i 1831. I 1834 solgte han til sønnen Juul Kittelsen, født ca. 1791 (trolig i Eiker), som var gift med Kari Nilsdatter, så du har da aner fra Eiker (og Lier), såvidt jeg kan skjønne!

 

Hva gjelder konfirmasjonen til Rasmus, så kan det være en forkortelse for stefar, men tør ikke sverge,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid! Dette er anene til en amerikaner som jeg er i slekt med på en eller annen måte. Foreløpig ingen ting som tyder på at jeg har aner i Buskerud. :)

 

Takk for tipset om bygdebøkene for Lier, fant ikke det på universitetsbiblioteket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK skjønner saken nå hva gjelder dine aner. Iler med å legge til at det er litt feil i bygdeboka, for den godeste Juul var sønn av Kittel THORESEN (ikke Herbrandsen) Berge fra Rollag, og han, altså Juul giftet seg 1. april 1834 i Eiker med Kari Nielsdatter. De bodde på Kikut da datteren Andrea ble døpt i 1835 og på Overn da Carl så dagenes lys.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kommet til samme konklusjon, samt at det nok er en skriveleif hva gjelder farsnavnet. Hvis det er rett Rasmus, så har også han aner fra Eiker. Anders Helgesen og Ingeborg Rasmusdatter giftet seg 23. sept. 1784 og fikk de første barna i Eiker. De fikk mange barn, og bor på Strømsgodset i 1801.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Aud. Jeg har lett etter faren som død, men ikke funnet han enda. Har noen år igjen å lete gjennom.

 

Astrid: Ja, jeg fant dem der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.