Gå til innhold
Arkivverket

Fangetransport Akershus - Fredriksten 1833


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

En av mine tipper måtte sone 4 års slaveri og kom til Akershus i januar 1833 (bare småtterier, men det er en helt annen sak). 11. mai ble han overført til Fredriksten og ankom festningen 15. mai (satt der til dommen var sonet ferdig i jan. 1837). Er det noen som vet hvordan fangetransport skjedde på den tiden - jeg antar han ikke var den eneste slaven som ble overført. Gikk de? Selv med evt. fotlenker er det vel ikke umulig å gå strekningen Oslo - Halden på fire dager? Var båt transportmiddelet? Da måtte vel vinden ha vært i "flaueste" laget..... Eller gikk turen med hester/fangevogner?

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid, jeg har lest i Gjest Baardsens erindringer at han ble transportert både med båt og vogn, i lenker/ fotjern, med tre-fire voktere. Antar det samme skjedde med andre fanger.

 

mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1830 åra gikk Even Olsen Tagholt fra Kristiansand til slaveriet i Fredrikstad-ca 3 mil om dagen,båttransport over Oslofjorden Om jeg husker rett så tok turen 13 dager. Det vanlige var fra lensmann til lensmann med vakt. I min døde Pc ligger hele reiseruta,fikk den i sammen med dommen fra Arkivet.

Hei Astrid, jeg har lest i Gjest Baardsens erindringer at han ble transportert både med båt og vogn, i lenker/ fotjern, med tre-fire voktere. Antar det samme skjedde med andre fanger.

 

mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for innleggene. Jeg tror nok at min tipp "reiste" på måten dere beskriver fra Hole til Akershus Festning, men er noe mer usikker mht. Fredriksten. I hefte Fredriksten Festnings slaveri 1739 - 1845 skriver Kjell Ivar Antonsen at det ble overført 260 slaver fra Akershus i årene 1820 - 1837. Slaveantallet 31.12.1832 var totalt 197 og 215 året etter, men jeg vet selvsagt ikke hvor mange som evt. ble overført i mai 1833.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.