Gå til innhold
Arkivverket

Ekteskapsbevillinger-søknader 1700-tallet


Erlend E. Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor søknadene til de som fikk kongelig tillatelse til ekteskap finnes? Kan være en god kilde for å finne slektskap dersom det kan stå noe i søknadsbrevet.

 

Jeg vet at det ligger søknader til ekteskapsbevillinger i statholderarkivet, men dette er søknader om å få bli viet i huset uten trolovelse og lysning (forøveri en god kilde dette også da de starter i 1689).

Betaling for ekteskapsbevillinger på østlandet fra 1718-31 og div år fremover har jeg funnet i arkivene, men altså ikke selve søknad-bevilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dispensationsansøgninger til kongen skulle gå gennem biskoppen, så hvis de er bevarede, burde de findes i biskoppens arkiv - alternativt i Danske Kancellis arkiv.

 

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe også jeg har spekulert på, og som jeg gjerne hadde sett hadde kommet i utgivelse av noe slag siden jeg tror dette representerer den største kilden til å komme videre i endel slektskapsforhold på 1700-tallet. Regner med at du kjenner til verket "Norske kongebrev", som går frem til starten av 1700-tallet. Mange ekteskapsebvillinger er referert der. Dessverre finner man ofte ikke ut av noe på grunnlag av disse, ettersom de andre slektskildene fra slutten av 1700-tallet er for sparsomme til at man kan konkludere med akkurat hviilken gren slektskapet sitter i. En videre utgivelse av "Norske kongebrev", evt bare ekteskapsbevilgningene derfra ville vært svært velkomment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bispearkivet (ihvertfalle for Oslo) ser ikke ut til å ha noe særlig ekteskapsbevillinger bevart. Kristiansand har noe og Trondheim har noe virker det som. Takk for svar med tanke på arkiv. Jeg tror også ekteskapsbevillingene er en bra kilde til slektskap på 1700-tallet, men det ser ut til at det kan være en stor jobb å samle disse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend: Interessert i opplysningene for Trondheim. Ligger dette bispearkivet i Riksarkivet, eller ved SA i Trondheim? Ligger ekteskapsbevillinger i egen mappe eller spredt rundt omkring?

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når måtte man ha kongelig bevilling, var det bar ved slektskap, eller måtte f.eks. soldater ha det, selv om det ikke var slektskap inne i bildet?

Uvitende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne vielsen som jeg lurer litt på, brudgommen er soldat, må han da ha tillatelse fra generalen!!! eller hva betyr det?

 

 

(ektevidde Heddal 1775 s.129)(trolovet 1. mars)

 

Viet 6 juli 1775 Torgrim Nerisen og Aslou Olsdtr.

 

Forlovere: Svenum Luristveit og Hans Hansen

 

Som soldat får generalitets tilladning af 23 Febr.at gifte seg

 

Telemark fylke, Heddal, Ministerialbok nr. 3 (1723-1783), Ekteviede 1775, side 129.

 

Telemark fylke, Heddal, Ministerialbok nr. 3 (1723-1783), Ekteviede 1775, side 129

 

 

Prøver igjen, men tror ikke jeg fikk kopiert linken denne gangen heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur alle soldater måtte ha tillating for å gifte seg...

 

For øvrig har eg funne noko informasjon om slike bevillingar i prestearkiva på SA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver en link til Inger Lise Larsens vielse

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Heddal, Ministerialbok nr. 3 (1723-1783), Ekteviede 1775, side 129.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7931&idx_id=7931&uid=ny&idx_side=-151

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061211320395.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Håvard Moe for opplysninger, og Karin Moe, du klarte å få til linken, skjønner ikke hva jeg gjør feil, har jo fått det til tidligere, men nå er jo linken klar, så takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sent 1600-tall og framover til ca. 1800 finnes det en stor mengde med diverse bevillinger til ekteskap i kopibøkene fra Danske Kanselli, det administrative organet som vanligvis foretok endelig behandling av søknader om giftemål i forbudte ledd, vielse i hjemmet, uten foregående lysning, med valg av egen prest osv osv på vegne av kongen. Det vil si søknader fra andre enn militære personer. Omkring 1800 forsvinner mesteparten av slike søknader fra kanselliets kopibøker fordi bevillingsmyndigheten ble delegert til amtmann/stiftamtmann.

 

Det ble ført to rekker med norske kopibøker i Danske Kanselli, Norske registre og norske tegnelser (som oppbevares i Riksarkivet, Oslo). Det er de eldste av disse kopibøkene som er gjengitt i kildeutgavene Norske Rigs-registranter (inntil 1660) og Norske kongebrev (1661-1703). Forhåpentligvis tar det ikke alt for lang tid før vi i EA-seksjonen på Riksarkivet får indeksert dette materialet, slik at det kommer på Digitalarkivet. Men jeg kan nok ikke gi noen garanti for når det skjer.

 

I forbindelse med søknad om ekteskapsbevilling mottok nok Danske kanselli både en søknad fra de som ønsket å gifte seg og som regel også andre vedlegg - f.eks. attester fra lokale embetsmenn, kollegare og slektninger, saksreferat fra behandling tamperetten osv osv. Søknadsdokumenter er vanligvis arkivert i serien "Norske innlegg". Desverre kom det bestemmelser på sent 1700-tall og ved inngangen av 1800-tallet som ga Danske Kanselli adgang til å kassere dokumentene i mange sakstyper. Min erfaring er at saksdokumentene til ekteskapsbevillinger er systematisk luket ut fra "Norske innlegg". Jeg antar at det samme er tilfelle i den tilsvarende serien i det danske Rigsarkivet som omfatter søknader mv fra Danmark.

 

Det er jo veldig leit med disse arkivkassasjonene som ble foretatt i gammel tid i Danske Kanselli, for søknadene med vedlegg ville ha vært en virkelig godbit for slektsforskere. Heldigvis finnes det altså noe materiale i f.eks. bispearkiver, men det hadde jo vært greit å ha et samlet materiale for hele Norge som hadde dekket godt over 100 år.

 

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et informerende svar! Synd at det ser ut til at mye av dette materiale som kunne kaste lys på slektsforhold er kassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend: Interessert i opplysningene for Trondheim. Ligger dette bispearkivet i Riksarkivet, eller ved SA i Trondheim? Ligger ekteskapsbevillinger i egen mappe eller spredt rundt omkring?

 

Kjetil

 

 

Det ligger noen ekteskapsbevillinger i bispearkivet på SA. Men kun 14 stk i en mappe i følge katalogen:

 

1. Abraham Mogenssøn, Ramberg i Vesterålen og Maren Offerdatter, 11.01.1701

2. Hans Jørgensen Meyer, sokneprest i Lolland og Mille Susanne Munthe 28.06.1726

3. Simon Ediesen, Hammerøy, og Anne Pedersdatter 03.02.1731

4. Halvor Arensen Aalfar, Tingvoll, og Kari Thronsdatter 10.02.1731

5. Aren Olsen Wig, Aure, og Sigri Pedersdatter 16.02.1731

6. Anders Bjørnssen Eufselund og Marit Jonsdatter Værdalen 09.03.1731

7. Ole Reiersen Staalsmoe og Gunnild Erichsdatter, Hemne, 13.04.1731

8. Johan Geelmuyden, Kristiansund og Margarethe Sophia, Jacob v. der Lips enke 01.06.1731

9. Peder Olsen Aas, Tydal, og Guru Hansdtr, Ole Halvorsen Aas’ enke, 30.10.1731

10. Ole Svendsen Kvernes og Eli Halsteinsdtr. 24.12.1731

11. Hans Jacob Brun, Kaptein ved 3. infanteriregiment 05.03.1745

12. Lars Svendsen Rørager, Røros, Karen Olsdtr, Køgen 03.12.1745

13. Otto Pettersen Jelvig, Veøy, Guri Olsdtr. Dogstad, 07.06.1748

14. Søfren Jonsen Halde, Inderøy, og Anna Ellefsdtr, 18.10.1748

 

 

Regner med at det sikkert har vært noe som har blitt kassert her også....

Men det ligger også noen saker til tamperetten for senere årganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor W: Har jeg forstått deg riktig hvis jeg tror at det finnes ekteskapsbevillinger fram til ca 1800, men at det er selve søknadene med attester og andre vedlegg som er forsvunnet? Vil det i så fall framgå av vedtaket hvorfor bevillingen blir gitt (slektskap f.eks.)? I så fall vil framdeles dette materiellet være en gullgruve etter mitt syn, selv om gruven hadde vært enda mer verdifull med attester o.l tilgjengelig.

 

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut

 

Ja, kopibøkene har avskrift av ekteskapsbevillinger. Men dessverre er brevene summariske. Det vil stå (ofte i overskriften) at de som gifter seg er beslektet i f.eks. tredje ledd. En slik opplysning er selvsagt til hjelp. Men det hadde jo vært mye bedre hvis det hadde vært skikkelig gjort rede for slektsskapet - med personnavn etc. Men så heldige er vi altså ikke.

 

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.