Gå til innhold
Arkivverket

Tingbok 1790, avfald.


Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

I tingbok for Romsdal i 1790 dukker det opp et for meg ukjent begrep, nemlig avfald.

Formuleringen er:

Knut Knutsen Devolds avfald til formynder Randmo Knutsen Nes, datert 6 juli 1790.

Forklaring mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg er ikkje like sikker.... (men det ville kanskje hjelpe å sjå originalen)

 

"Affalde" kan tyde døy, falle frå - (t.d. Otto Kalkars ordbok http://www.hist.uib.no/kalkar/ s. 14).

 

Eit spørsmål her er kven som er (var) formyndar for kven; Knut for Randmo eller omvendt.

Formyndarskapen er tydelegvis avslutta, anten ved at ein av dei går bort, eller at myndlingen vert myndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg er ikkje like sikker.... (men det ville kanskje hjelpe å sjå originalen)

 

"Affalde" kan tyde døy, falle frå - (t.d. Otto Kalkars ordbok http://www.hist.uib.no/kalkar/ s. 14).

 

Eit spørsmål her er kven som er (var) formyndar for kven; Knut for Randmo eller omvendt.

Formyndarskapen er tydelegvis avslutta, anten ved at ein av dei går bort, eller at myndlingen vert myndig.

 

Det mysser av tinglyste avkall ("afkald") i pantebøkene på slutten av 1700-tallet, og det dreier seg da om at myndlingene har fått utbetalt sin arv eller at vergemålet på annet vis har opphørt. Så selv om Ivars forslag er tenkelig, er jeg temmelig sikker på at Else har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ivar i at det beste ville være å se originalen. Den eneste muligheten til å avgjøre hva som virkelig står skrevet, er om Olav legger ut en lenke til protokollsiden han har funnet dette ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var redd for forslaget om lenke, ettersom alt jeg tar i av PC utstyr momentant går i svart....

Men en referanse til den aktuelle siden i tingboka kan jeg klare: Møre og Romsdal, Romsdal sorenskriveri, tingbok 1A17, s. 52 b, som også bekrefter Kristian Hunskaars innspill om at det "mysser" av afkald på denne tiden, mens begrepet har vært totalt fraværende tidligere.

Et sidespørsmål blir da om det har skjedd en lovendring på dette området, eller om det viser at samfunnet er i ferd med å mer lovregulert/byråkratisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.