Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Anne Andersdtr. Frøyen i Bremanger født ca. 1738?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Anne Andersdtr. skal være født omlag 1738. og dør 1772 på gården Vetvik. Hun ble gift 24.06.1768 med Anders Rasmussen Vetvik 1732-1773.

 

I databasen over døpte i Kinn finner jeg enAnne Andersdtr. døpt 27.04.1738 med far Anders Samsonsen Frøyen.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=dp14371729&gardpostnr=648&personpostnr=1313&merk=1313#ovre

 

 

Samme mann døpte også en datter Johanne 07.08.1734. Men jeg finner ikke denne Anders Samsonsen i Bremanger bøkene, verken under en av Frøyen gårdene eller andre steder i bygdebøkene (i henhold til navneregisterne bak i de 4 bøkene).

 

Derimot finner jeg et skifte 19.06.1743 etter en Anders Samsonsen Frøien hvor jeg ser nevnt en kvinne Abelone Olsdtr. og 3 barn, Anne 28 år, Martha 20 år og Margrethe 16år. Jeg finner altså ikke de to barna som ble døpt i 1734 og 1738. De kan selvsagt ha dødd små, men jeg har ikke funnet noen dødsfall i kirkebøkene.

 

Er det noe jeg ikke får med meg i dette skiftet? Se side 30a midterste kolonnen.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24201/32/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081126700493.jpg

 

Jeg trenger altså hjelp, både til å finne foreldrene til "min" Anne Andersdtr. samt til å finne ut av denne Anders Samsonsen.

Jeg kan legge til at jeg ikke har funnet noe ekteskap mellom en Anders Samsonsen og Abelone Olsdtr. eller dåpen til de 3 barna som var nevnt i skiftet etter Anders i 1743.

Om skiftet er korrekt, så var eldste datteren født ca 1715. I 1701 tellingen for Nordre Bergenhus stift finner jeg to kandidater. Anders Samsonsen 20 år tjener på gården Riise og en soldat på 36 år med samme navn fra gården Indre Davik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter dene opp igjen i håp om at det er noen som sitter inne med kunnskap om eller en ide om hvem denne Anne Andersdtr. Frøyen er datter av, eller som vet noe mer om denne Anders Samsonsen Frøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei Kjell.

Hjertelig takk for svært interessant innspill. Sidene du viser til er imidlertid så tettpakket med skrift, at jeg blir nødt til å bruke tid for å klare å finne ut hva dette går i. Det er dette jeg sliter mest med fordi skriften flyter sammen når jeg har sett på siden en kort stund. Derfor må jeg ta det etappevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.