Gå til innhold
Arkivverket

Ordensregler for Gran kommunale pleiehjem


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

På kontoret mitt henger et gammelt reglement i glass og ramme som jeg har lyst å dele med dere.

Ordensreglene er et fint vitnesbyrd på datidens kommunale omsorgstjenester, regler som i dag får oss til å trekke på smilebåndet.

 

God helg!

 

Ordensregler for Gran kommunale pleiehjem

 

1. Enhver som indlægges paa hjemmet gives et bad og iføres rene klæder, forøvrigt benytter de sine egene klæder saa langt de strækker, og siden beklædes de paa hjemmets bekostning.

 

2. Belægget staar om sommeren op kl. 6.30, om vinteren kl. 7 morgen saafremt alder og sykdom heri ikke gjør nogen undtagelse, og forretter arbeide efter deres kræfter og anlæg, likesom de er forpligtet til at holde sin person ren og sine værelser i orden efter forstanderen og forstanderindens nærmere bestemmelse. Sengestederne maa ikke uten nødvendighet benyttes om dagen.

 

3. Belægget pligter at vise forstander og forstanderinden, samt hjemmets øvrige betjening høflighet og lydighet.

 

4. Belægget maa ikke forlate hjemmet uten forstanderens tillatelse, kommer nogen ikke hjem til bestemt tid, eller under fraværelsen gjør sig skyldig i betleri eller andet ulovligt, maa der for eftertiden gjøres passende indskrænkninger i tillatelsen til at gaa ut. (Planens § 15).

 

5. Paa søn- og helligdage holdes husandagt for dem som ikke har anledning til at besøke kirken.

 

6. Nydelsen av berusende drikke tillates ikke paa pleiehjemmet. Tobak utdeles til dem, som er vandt dermed efter forstanderens skjøn.



 

Styret.

post-232-0-60330700-1343404936_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket er noko gammaldags, "betleri" er for tida ikkje ulovleg medan tobakksrøyking er bannlyst. Men er det noko meir som er endra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket er noko gammaldags, "betleri" er for tida ikkje ulovleg medan tobakksrøyking er bannlyst. Men er det noko meir som er endra?

 

På enkelte institusjoner har jeg hørt at man nå til dags kan få nyte et glass rødvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På enkelte institusjoner har jeg hørt at man nå til dags kan få nyte et glass rødvin.

 

Enkelte steder var det vel slik tidligere også. Min bestefar (født 1890, død 1983) bodde på et sykehjem i Oslo de siste årene han levde. Han hadde egen rødvinsflaske stående, og kunne ta seg et glass til middag når han måtte ønske, evt. også servere for besøkende! Røyke gjorde han også... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant! Har du noen formening om hvor gammelt det er? Min egen tippoldefar bodde sine siste leveår på dette pleiehjemmet inntil han døde i 1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Arild, det er enighet om at ordensreglene er fra Helmen pleiehjem. Alder er jeg usikker på, men jeg kan gjøre noen undersøkelser, bl.a. snakke med Torun på museet. Plakaten ble i alle fall trykket hos Hadelands Trykkeri i Brandbu.

 

 

Det har skjedd store endringer siden disse reglene ble skrevet. I dag er pasientene generelt mye dårligere når de kommer og de trenger dermed hjelp til det aller meste. Ingen behøver å arbeide eller stå opp 6.30-7.00, og de får lov til å hvile i sengene når de måtte ha behov. Alkohol og røyk er tilgjengelig for de som ønsker og flere har "barskap" på rommet sitt. I tillegg er det vanlig med pengegaver som sikrer bl.a. øl og akevitt til juleribba for alle, samt en liten dram ellers i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.