Gå til innhold
Arkivverket

Vitner under vielse i Karasjok, Finnmark, 1844


Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Permanent Sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=283&idx_id=283&uid=ny&idx_side=-137

 

Nr. 2 har jeg problemer med of tyde vitnene og de tre bokstavene under vitnenes navn og hva disse bokstavene betyr.

 

Her er det jeg klarer selv:

 

17de Marti 1844

Ungkarl Aslak Andersen Ravna af Utsjok, Utsjok, 22, Anders Olsen(?) Ravna

Pige Inger Henriksd Karasjok, Karasjok, 21, Henrik Samuelsen Karasjok.

 

Vitner:

Peder Olsen(?) ?????

Niels Nielsen Karasjok(?)

? ? ?

 

I tillegg, hva er lysningsdatoene? Innførselen ovenfor ser ut til og ha tre lysninger 17 Mars. Kunne man lyse for ett ekteskap tre ganger på samme dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en blar i den kirkeboka ser en at det forkommer flere steder at det lyses tre ganger samme dag. Jeg har heller ikke sett det før og tenker at det kan ha sammenheng med at mange av dem som trengte kirkelige handlinger i dette området i Finnmark ikke var bofaste og at det derfor hastet, fordi de måtte dra videre?

 

Jeg synes det står Rauna også etter vitnet Peder Olsen og fars far tror jeg også heter Olsen etter å ha sett lenge på det. (Jeg synes først det sto en 'P', men om det skulle være Persen, så mangler det en bokstav.)

 

Bokstavene B. p. P. har jeg sett i andre kirkebøker også, men vet ikke hva det betyr. Har det noe å gjøre med tidspunktet for handlingen?

Her er et eksempel fra en begravelse i Bergen: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&rr=34139

 

Håper andre kan komme med innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen Anne-Lise! Ja, jeg er også nesten 100% sikker på at etternavnet til både faren og første vitnet er Olsen. Navnet på faren til Aslak Andersen Ravna stemmer for øvrig overens med sekundære kilder, som lister en Anders Olofsen/Olsen Ravna.

 

Det og ha alle tre lysningene (og giftemålet) på samme dagen går jo litt i mot formålet med lysningene, men du har nok rett; det må nok ha utgangspunkt enten i bostedsforholdet til ektefolket, eller prestens tilgjengelighet.

 

Takk nok en gang for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.