Gå til innhold
Arkivverket

Horg/Støren


Svein Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

I FT 1801 bodde Sivert Bersvendsen 28 år og Ranni Estensdatter 26 år. Noen som har bygdebøkene for Horg tilgjennelig og som kan fortelle meg mere om denne familien, barn, foreldre etc. Veldig takknemlig for svar.

Svein Edvardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bygdeboka tilgjengelig akkurat nå, men har folketellinga 1815 og der står disse som husmannsfolk på Gylland med følgende barn:

Anne 14 år, Ingeborg 10 år, Marit 6 år og Bersvend 2 år. Ytterligere en sønn, Esten, er nevnt i ft 1825. Han er da 8 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,her blir det fort over tusen navn om en går fram til dags dato. Hvilken av de 5 barna er mest aktuelle å følge ?

Sivert sine foreldre:Bersvend Sivertsen 1847-d 1921?. Gift m,Anne Iversdatter.Stolpestuen,kystad.Strinda, 1739-1797. Husmannsfolk i Kåsand (Gylland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I FT 1801 bodde Sivert Bersvendsen 28 år og Ranni Estensdatter 26 år. Noen som har bygdebøkene for Horg tilgjennelig og som kan fortelle meg mere om denne familien, barn, foreldre etc. Veldig takknemlig for svar.

Svein Edvardsen

 

Det enkleste er vel å gjøre slik de fleste av oss må, nemlig å låne de aktuelle bygdebøkene og finne ut av det selv. Alle offentlige bibliotek er behjelpelige med å skaffe ønskede bøker, eventuelt ved fjernlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Aronsen. Med å følge din oppskrift så avskjæres blant andre muligheten for meg og mange andre til å finne ut om hvordan vi er i slekt.De etterspurte er besteforeldre til min oldemor,og hun har utallige etterkommere.

Rett nok er bygdebøker og Digitalarkivet en god kilde,men ikke alt som finnest der kan med letthet kobles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte i forrige-. Utflytterlistene er ufullstendige for ikke å si fraværende,og bygdebøker nevner som oftest ikke hvor folk flyttet/reiste hen.

Derimot er det folk her på forumet som som kan vite om hvor personer dro hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I FT 1801 bodde Sivert Bersvendsen 28 år og Ranni Estensdatter 26 år. Noen som har bygdebøkene for Horg tilgjennelig og som kan fortelle meg mere om denne familien, barn, foreldre etc. Veldig takknemlig for svar.

Svein Edvardsen

 

Hei !

 

Muligens dette folket ?

 

F. T. Støren 1801.

Gylland.

Sivert Bersvens.

http://digitalarkive...&merk=2782#ovre

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mine notater- Anne 1801-1876.g 1824 med IverJohnsen Krogstad,Bruom 1795-1862.mange barn

ingeborg 1805-1892.g. 1827 Erik Arntsen Krogstad Stagebroen etterlot seg3 døtre.

Marit 1809-1897. gift m Bersvend Pedersen Volland Kåsaunet 1800-1889.

Bersvend 1812-1897.g,1837 m,Mari Pedersdatter Horghagen fra Audunplassen 1814-1890.Mari døde på gården Ella,Utstrand Borkenes

Esten 1817-1893 g,1842,Mari Andersd Krogstad1817-1897.

De to brødrene Bersvend og Esten dro til Borkenes så Hokland, Bersvend dro da barna var voksne. Stikkord Kvæfjord Troms.

 

Hilsen Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Randi Bersvendsdatter ,f 1838-1916.Om man "Googler" Viktor Hill Mn USA og skriver Randi,så burde gravstenen komme frem .Der er neppe en stat i USA hvor der ikke er etterkommere etter Randi.Og her i landet er der slektninger i mange fylker-fra Lista og nordover.En bror til Randi ,Auden ligger på Fern Hill WA USA

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f71660&gardpostnr=132&personpostnr=1179&merk=1179#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hjertelig takk for alle svar.

 

Dem jeg følger er Bersvend's f. 1812 sin etterslekt, det var nytt for meg at de flyttet til Borkenes, men hvor ble det av disse barna

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi utfyllende svar når jeg får tid,må pakke bobilen nå .Bersvend og Mari hadde 8 barn Randi og Auden til USA. Har hele slekta etter Randi + noe mer på CD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn 1 Sivert 1837-1837.2 Randi.min oldemor. 3 Sivert1842 10 barn bodde på Snøan siden Strinda.4 Kari 1845-1845.5 Peder 1848-1866. 6 Kari 1851 flytta nordover.7Esten 1854 nordover. Audun 1861- gift med Maren Jonsdatter Ella,fra Utstrand 2 døtre til Aberdeen Wa USA.

Har mer opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.