Gå til innhold
Arkivverket

Rolf Asbjørn Hansen (* 5. juni 1930, d. 11.10.1969, Rødtvet, Oslo, g. m. Sølvi Marie


NilsenAnne
 Del

Recommended Posts

Hvem var han, hvor ble han født, hva het foreldrene hans, hadde han søsken?

 

Han var gift med Sølvi Marie Haakensen, født 21. februar 1932, død 8. januar 2005. Paret hadde fire barn: 1. Født 1950 (tre barn). 2. Jan Hansen (29. juli 1951 - 10. februar 1995, 1 barn), 3. Født 1958 (1 barn) og Steinar Hansen (20. oktober 1959 - 28. februar 2005, 2 barn).

 

INFORMASJON

 

Sølvi Marie Haakensen sin mor het Bergliot Viola, født 8. august 1911, død 29. oktober 1975 (DIS ID

606557). Gift med (?) Bjarne A. Haakensen, født 2. juli 1900, død 6. april 1960 (DIS ID

606556).

 

Hvem var de? Hvor kom de til verden, av hvilke foreldre, hadde de søsken?

 

En søster av Sølvi Marie: Brith Vera Kristoffersen, født Pedersen, 21. april 1948, død 23. oktober 2004. Tror hun har to barn. Skulle gjerne visst mer om disse. Barnas far husker jeg bare 'kallenavnet' til.

 

Vet at Sølvi Marie og Brith Vera har en søster, og hva hennes mann heter (disse har igjen to barn). Telte søskenflokken mer enn tre jenter?

 

All informasjon og hjelp mottas med glede (på vegne av nære slektninger), på forhånd tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

jeg fant Bjarne Aleksander Haakensen (født 02.07.1900) og foreldrene hans i 1900-tellingen (bor i Tværbakken 1, Kristiania). Far: fabrikkarbeider Otto Gottlieb Haakensen, født 1864 i Kristiania. Mor: fabrikkarb. Amalie Olava Haakensen, født 1861 i Hakkedalen. Jeg har ikke funnet noen av dem i 1910-tellingen,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dem 1910-tellingen, fortsatt Oslo: Nils Huusgt. 17a. Amalie var blitt enke og bor sammen med Bjarne (står feil fødselsdato på ham der) og to andre søsken.

Fødselsdatoen til Amalie er oppført, så du bør kunne finne ut mer om henne via kirkebøkene (er vel Nittedal), og jeg tror hennes fars navn var Jan (Jansen),

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det står feil fødselsår på Amalie i 1910-tellingen, legger jeg lenke til dåpen hennes i 1861, nr. 34, helt nederst: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=544&idx_id=544&uid=ny&idx_side=-117

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060306020117.jpg

NB: det står at hun er "uekte", men hvis du ser ytterst til høyre, kommer det fram at foreldrene giftet seg 12. sept. 1861,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk i Nasjonalbiblioteket på Rolf: Lenke

 

Dødsannonse i Aftenposten 15/10 69:

post-77-0-55288200-1343682564_thumb.jpg

 

Dette tolkar eg som at mora heitte Hildur. Dessutan får ein vite at han var bror, svoger og onkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en eller annen, som har tilgang til Aftenposten sine arkiver, være så snill å søke opp dødsannonsene til henholdsvis Bergliot Viola, født 8. august 1911, død 29. oktober 1975 og

Bjarne Aleksander Haakensen, født 2. juli 1900, død 6. april 1960? På forhånd mange hjertelige takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen, Torbjørn... for alle tiders god hjelp!

 

Helt i orden, Mariann (:

 

Hvem var foreldrene til Rolf Asbjørn Hansen, og til Bergliot Viola? Håper at noen drar kjensel på navnene, eller noe.

 

Ha en fin kveld alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, nummer 14 her er vel Amalie Olava Andersdatter http://www.arkivverk...ny&idx_side=-54

 

Født 2. august 1861 og døpt den 13. oktober 1861. Moren heter vel Birte Marie Hansdatter (ikke Dorte?). Faren hennes het vel Anders, men kan noen tyde etternavn og stedsnavn?

 

Finner ikke Amalie Olava som konfirmant i Nittedal, og ikke i folketellingen 1865. Håper at noen finner familien. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, se på lenken i innlegg 4 - skriften er lettere å lese der. Far: Anders Jahnsen og mor Birthe Marie Hansdatter. Mener det står Ørefiske på steds/gårdsnavnet.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amalie Olavas foreldre ble viet 1861 i Nittedal, Anders, svensk og moren Birte Marie var fra naboplassen til Ørfiske, Frederikstad

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nittedal, Ministerialbok nr. 5 (1850-1862), Ekteviede 1861, side 221.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-208

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60306020208.jpg

Plassen Fredrikstad

 

http://www.nittedals...redrikstad.html

 

Plassen Ørfiske http://www.nittedals...rka/orfiske.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og mange, mange takk for nye opplysninger og nyttige linker!

 

Klarer noen å tyde hjemstedet (i Sverige) til Anders? Det står vel noe om Värmland, og så et par stedsnavn. Håper inderlig at noen kan hjelpe med tyding!

 

Her er enken Amalie Haakensen, sønnen Bjarne og to søsken av ham (Annie Haakensen og Haaken Haakensen), i 1910:

 

http://digitalarkive...f01036392155225

 

Håper at noen drar kjensel på navnene. Takk igjen dere og ha en fin kveld vidre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Jahnson er født i Högerud men ordet etter det er jeg usikker på. Hans far er arbeidsmand Jahn Andersen, Ingersby i Värmland. Dette er to forsåvidt 2 like stedsbetegnelser. I Högerud forsamling i Värmland ligger en plass/bosted/adresse som heter Ingersbyn og det var der de bodde.

 

Anders ble født der den 12 juli 1837 og døpt den 13. Foreldrene var: Jan Anderrsson og Maria Olsdotter i Ingersbyn.

 

I flg Emibas emigrerte Anders til Norge/Oslo tidligere samme år som han ble gift:

 

Jansson, Anders

Dräng (ogift man)

f. 12/7 1837 i Högerud, Värmlands län (Värmland)

Utvandrad 11/4 1861

från Ingersbyn, Högerud, Värmlands län (Värmland)

till Oslo fylke, Norge

Källa: Husförhörslängd, s. 114

Emibas emigrationsakt: Högerud S 1861 004

Onormerade namnformer:

Destinationsort: Oslo

Destinationsland: Norge

 

Han reiste alene.

 

Dette var hans søster som også emigrerte til Norge. Kanskje finner du henne som fadder til noen av barna:

 

Post 773102

Jansdotter, Anna

Piga (ogift kvinna)

f. 1/7 1840 i Högerud, Värmlands län (Värmland)

Utvandrad 12/7 1864

från Ingersbyn, Högerud, Värmlands län (Värmland)

till Oslo fylke, Norge

Källa: Husförhörslängd, s. 114

Emibas emigrationsakt: Högerud S 1864 001

Onormerade namnformer:

Destinationsort: Oslo

Destinationsland: Norge

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tusen takk Anne Lene! Jeg har vært syk og dermed ikke hatt anledning til og titte innom her før nå.

 

Jeg har også fått pm fra en som vil være anonym. H*n sendte meg denne linken:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3373&idx_id=3373&uid=ny&idx_side=-35

 

Har ikke sett nøye på det enda men nederst her så fremkommer det vel hvem som var foreldrene til Rolf Asbjørn Hansen. Håper at flere kjenner familien. Takk takk

 

Fikk beskjed fra en moderator også, som mener at jeg liksom ikke bruker hele navnet mitt. Jeg har brukernavnet mitt her, og under hvert eneste innlegg så står fornavnet mitt. Hvordan har det seg at fornavn og etternavn ikke anses som tilstrekkelig? Jeg vil ikke ha fullt navn som brukernavn, ettersom jeg ikke vil være søkbar på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vore diskutert før, og mange av oss brukarane (eller rettare sagt, dei fleste?) er einige i det du skriv, og at det bør vere nok med fullt namn i signaturen. Signaturen er som kjent ikkje synleg utan at ein er pålogga, og er difor heller ikkje søkbar frå f.eks. Google. Likevel står Digitalarkivet fast på at ein skal ha namnet sitt som visningsnamn, og at namn i signatur ikkje er godt nok. Dette kravet er f. eks. også nemnt i ordensreglane, som er lenka til ovanfor oversikta over innlegga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentaren, Torbjørn. Navnet mitt er oppgitt... og det samme er jeg. Så: Står Digitalarkivet fast på dette, vel - så får de heller slette meg som bruker, da. For sånt et overformynderi godtar jeg ikke.

 

Håper at noen her drar kjensel på navnene til Rolf Asbjørn sine foreldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hallo Anne Nilsen, ser at du etterlyser familien til Bergliot Viola Haakensen. Jeg er hennes datter. Hun fødte fire barn, men et ble adoptert bort, nemlig meg. Er vel derfor hun kun er oppført med tre barn. Alt i alt etterlot hun seg 10 barnebarn. Hennes mor og hennes søster var mormoner, og en kan finne en masse om slekten bakover i deres arkiver. Søk på "Jesu Kristi Kirke Av Siste Dagers Hellige". Mvh Marit Gibb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.