Gå til innhold
Arkivverket

John Vik 1865-1928 i Roseau, Minnesota, hvor kom han fra?


Jaba
 Del

Recommended Posts

John Vik var ifølge dødsattest for staten Minnesota født 5. april 1865 "at Bergen, Norway". Hans foreldre er oppgitt som Johannes Larson og Malen Oledotter. Han døde brått 24. januar 1928 i Roseau, Minnesota, der han drev en farm. Jeg skulle gjerne visst hvor fra bergenskanten han kom. En nekrolog forteller at han emigrerte i august 1886.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg søkjer på Vik og 1886 i Emigrantar via Bergen får eg opp desse treffa:

post-77-0-18040200-1343768355_thumb.jpg

Kan det vere Samson Johannesen Vik frå Skånevik som seinare dukkar opp som John Vik i Minnesota?

 

Nei, dette er nok ikkje rett mann likevel. Det ser ein f.eks. av FT 1865: Lenke

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desse finn ein att i 1900. Og 1865. Likevel, Guro Andersdtr. er noko anna enn Malen(-a/e) Olsdtr. Men i amerikanske dødsattestar kan slik informasjon vere meir villeiande enn rettleiande.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg søkjer på Vik og 1886 i Emigrantar via Bergen får eg opp desse treffa:

post-77-0-18040200-1343768355_thumb.jpg

Kan det vere Samson Johannesen Vik frå Skånevik som seinare dukkar opp som John Vik i Minnesota?

 

Nei, dette er nok ikkje rett mann likevel. Det ser ein f.eks. av FT 1865: Lenke

Det er faktisk bror til Samson, Johannes, jeg leter etter. Han står også i listen over utvandrede i 1886, men han var født 9.2.1867 iflg kirkeboken (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=19&uid=1262262&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B5R2443%25B3%2500%25B1%2581b%25C5J%25D6%2599V%2586%2596%25D6%25B5%2500%25C8%25E7%2509%25F3).

Foreldrenes navn stemmer ikke, men det er riktig som du sier i neste svar at verken dette eller fødselstidspunkt kan en stole helt på. I nekrologen står det at han var sjømann og oppholdt seg i New York den første tiden, der han hadde en bror. Det var Samson, men også det skurrer, for Samson emigrerte jo noen måneder etter Johannes (Han kom faktisk i august 1865). Her kan det være en sammenblanding av opplysninger etter Johannes død? Likevel: Jeg vil sjekke bygdebok for Fitjar for å se hvor det ble av den Johannessen, selv om jeg ikke kan se at han hadde noen bror. Takk til begge for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Den John Vik du har funnet er meget trolig Johannes Johannesen Vik fra Fitjar.

Han reiste over i 1880 til New York sammen med sin bror Lars Andreas. Johannes

døde i Minnesota 1928. Du finner ham her http://tinyurl.com/bpnoqr9

Du har helt rett. Alle opplysninger stemmer, bortsett fra at dødsattesten og gravsteinen oppgir fødselsår 1865. For den utmerkede registreringen du viser til, kan jeg supplere at kona heter Sarah Goodman, de giftet seg i 1903 og fikk barna John jr, Sophie, Hatton og Baldwin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.