Gå til innhold
Arkivverket

Sandar 1803 - Ekteskap avlyst, men hvorfor?


Tore Svenning
 Del

Recommended Posts

Skolemester Ole Olsen Tuve og Pigen Berte Marie NIelsdatter (Puggestad?) skulle gifte seg og tok ut lysning 22 desember 1802. 12 Januar 1803 ble dette arrngementet avlyst efter brudgommens forlangende. Dette er beskrevet i et notat knyttet til innförselen om ekteskapet.

 

Alt dette kan finnes her paa höyre side her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8225&idx_id=8225&uid=ny&idx_side=-206

 

Min egen forelöbige lesning av dette er:

 

"1803 den 12 Januar er denne Forlovelse

[xx] oplöst efter Fästemandens Begjären

da Fästequinden nu befines i Tynt[xx]

[xx] kan ey [xx] indgaae ägteskab

med hende [?] [xx]

til Witterlighed [NN] Schröeter

Anders A. I. O. [NN]

Hans H. A. I. I. Abrahamsen

med paaholden Pän"

 

 

Man kan kanskje tenke seg hva det dreier seg om, men jeg ville sette pris paa enhver assistanse!

 

Med vennlig hilsen

 

Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore!

 

1803, den 12. Januar er denne Forlovelse ophævet efter Fæstemandens Begiær, da Fæsteqvinden er befunden i Tyverie, hvorfore han ey vilde indgaae Ægteskab med hende.

tester

[underskrifta til presten]

Til Vitterlighed

Anders A.I.O. Isaaksen

Hans H.A.S.T. Abrahamsen

med paaholden Pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Gunnar. Mange takk for det. Jeg vred hjernen for aa finne en tydning paa ordet som begynner emd "tyv" som var i overensstemmelse med mine egne fordommer: at den unge (eller ikke saa altfor unge, jeg tror hun var i tredve-aarene) hadde hatt andre herre-venner...

 

Jeg kommer ellers sikekrt til aa trenge mer hjelp i saker av samme type!

 

Ha en god dag

ore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8225&idx_id=8225&uid=ny&idx_side=-211

 

Enkemannen Gullik Nielsen Raastad og piken Line Marie Pedersdatter Bergene var hos presten for aa faa lysning 2 februar 1805.

 

Dröyt to uker senere, den 17 februar, blir hele ekteskapet avlyst.

 

Dette beskrives slik:

 

Efter fälleds Samykke og [xx]

[xx] intenderte ägteskab og [xx]

og tilbagelysning begjäret i [xx]

i af Hans Watager Jakob Aagesen

Bergene og David Hansen Raastad.

Sandeherreds Prästegd. Schröeter

Den 17 Feb. 1805

 

 

Slik det ser ut var Jakobb Aagesen far til Line Marie, Hans Watagers tilknytning til paret er litt uklar, og David Hansen en nabo av brudgommen paa Raastad Nordre, om enn ikke ogsaa en slektning.

 

Enhver hjelp med x’ene vil bli satt pris paa!

 

Med vennlig hilsen

 

Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Namna er eg litt usikker på, dei har vel du kontrollen på...

 

Efter fælleds Samtykke og Begiæring

er dette intenderede Ægteskab ophævet,

og tilbagelysning begiæret i Overværel-

se af Hans V[..]mejer, Jakob Aagesen

Bergen og David Hansen Raastad.-

Sandsherreds Præstegrd.

Schrøeter

den 17. Feb. 1805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og atter en gang, Mange takk!

 

Disse tingene kommer opp som et biprodukt ac jeg holder paa med registrering av ekteskap i Sandehhered 1798-1814, noe jeg gjör som en del av en viderutvikling av http://sandefjord1801.wikispaces.com/, en lett eksentrisk men stort sett harmlös hobby jeg har anlagt meg de siste par aarene. I den grad det foreliggger den ringeste tanke omkring dette - jeg driver mest for fornöyelsens skyld - er det at efter noen aarhundreders fokus paa de store trekk og lovmessigheter i historien kunne det väre artig aa snu litt paa flisen, og bruke enkeltmennesket som inngangsport til stedet og tiden der de hörer til.

 

Amatörskap er utmerket men har sine begrensninger!

 

Med vennlig hilsen og önsker om en god helg,

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.