Gå til innhold
Arkivverket

Sverige * Peter Leander og Laura (Trangkil -- Blomskog)g Halden 1878 -aner?


Kjetil Sigvart Eidskard
 Del

Recommended Posts

1 Peter Leander Jonassen f: 27 feb 1855 i Trankil Sverige bor iTistedalen - v gifte -smed

.. +Laura Petersen f: 27 feb 1852 i Blomskog Sverige g: 01 nov 1878 i Halden - ( krkbk + igi)

2 Torine Angeline Jonassen f: 25 mar 1883 i Halden - ft1900

... +Nils Johannes Nilsen Ringdal f: 08 sep 1879 i ** ft 1900 Fredrikshald- malersv g: 15 nov 1903 i Fredrikshald (krkbk og igi)

 

INTERESSERT HJELP TIL Å FINNE ANER !

*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen til Nils Ringdal og Torine

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 13 (1890-1906), Ekteviede 1903, side 478.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4897&idx_id=4897&uid=ny&idx_side=-444

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060718020460.jpg

 

Torines dåp

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 11 (1878-1889), Fødte og døpte 1883, side 74.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5463&idx_id=5463&uid=ny&idx_side=-78

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060906020310.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Nils Johannes

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 11 (1878-1889), Fødte og døpte 1880, side 35.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5463&idx_id=5463&uid=ny&idx_side=-39

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060906020271.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til vielsen til Peter og Laura, begge svenskfødt, så må det bli andre med tilgang i Sverige som finner noe mer her!!

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 11 (1878-1889), Ekteviede 1878, side 441.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5463&idx_id=5463&uid=ny&idx_side=-328

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060906020560.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - godt å få bekrefta det en hadde fra før -- anene bakover - kanskje Sverige er igrunnen det eg spør om .

*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Trankil er så vidt jeg vet et anneks til Blomskog, så de to stedene grenser til hverandre. Blomskog har en bok, Blomskogsboken der Laura burde være å finne om det er i Blomskog hun er født. Jeg har tittet gjennom boken uten å finne henne, men skal se litt nøyere etterpå.

Jeg finner ikke Laura født på den dato du sier i Blomskog, men skal sette meg og se et par år før og etter det. Har sjekket om hun kan være født i Trankil hun også, men jeg kan ikke finne de første par månedene av f.boken for 1852.

 

Så, først det som det har vært mulig å finne. Peter Leander er som du sier født i Trankil den 27/2-55 og døpt den 3/3. Foreldrene var Jonas Olsson og Maja Lisa Sundberg i Källsbyn. Han foreldre og deres barn emigrerte til tistedalen 3/12-1873, her kopiert inn fra emibas:

 

Post 838951

Olsson, Jonas

Inhyse (gift man)

f. 3/5 1822 i Trankil, Värmlands län (Värmland)

Utvandrad 3/12 1873

från Källsbyn, Trankil, Värmlands län (Värmland)

till Tistedal, Östfold fylke, Norge

Källa: Husförhörslängd, s. 69

Emibas emigrationsakt: Trankil S 1873 020

Onormerade namnformer:

Destinationsort: Tistedalen

Destinationsland: Norge

 

Post 838952

Sundberg, Maja Lisa

Hustru (gift kvinna)

f. 20/4 1825 i Trankil, Värmlands län (Värmland)

Utvandrad 3/12 1873

från Källsbyn, Trankil, Värmlands län (Värmland)

till Tistedal, Östfold fylke, Norge

Källa: Husförhörslängd, s. 69

Emibas emigrationsakt: Trankil S 1873 021

Onormerade namnformer:

Destinationsort: Tistedalen

Destinationsland: Norge

 

Barna de hadde med på flyttingen var: Peter Leander f 27/2-55, Frans August 10/1-58, Klara Maria 10/7-61 og Hilma Sabina 20/10-68. Alle barna var født i Trankil.

 

Jeg har sjekket i husforhøret 1871-1880 og der fremkommer lik informasjon om familien bortsett fra en ting. Jonas Og Maja Lisa hadde også sønnen Josef, som emigrerte til Norge året før dem:

 

Post 838939

Jonasson, Joseph

Skomakare (ogift man)

f. 9/2 1850 i Trankil, Värmlands län (Värmland)

Utvandrad 14/11 1872

från Källsbyn, Trankil, Värmlands län (Värmland)

till Norge

Källa: Husförhörslängd, s. 69

Emibas emigrationsakt: Trankil S 1872 009

 

Jeg skal se mer etter Laura som du også søker utover dagen.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Har gått gjennom Blomskogsboken nøyere og Laura eller hennes far er ikke med i boken, og det ville de nok ha vært om laura var født i Blomskog.

 

Da har jeg gått videre på annexforsamlingene til Blomskog, som har vært Trankil, Torrskog og Vårvik. Der tror jeg at jeg har funnet henne, og hun er i såfall født i Vårvik. Hennes foreldre med barn emigrerte i 1870 til Fredrikshald. Her deres info fra Emibas:

 

Post 575518

Pettersson, Hindrik

Torpare (gift man)

f. 8/3 1827 i Vårvik, Älvsborgs län (Dalsland)

Utvandrad 21/10 1870

från Kråkviken, Vårvik, Älvsborgs län (Dalsland)

till Fredrikshald, Östfold fylke, Norge

Källa: Husförhörslängd, s. 231

Emibas emigrationsakt: Vårvik P 1870 002

Onormerade namnformer:

Destinationsland: Norge

 

Post 575519

Andersdotter, Maria Lisa

Hustru (gift kvinna)

f. 11/1 1821 i Vårvik, Älvsborgs län (Dalsland)

Utvandrad 21/10 1870

från Kråkviken, Vårvik, Älvsborgs län (Dalsland)

till Fredrikshald, Östfold fylke, Norge

Källa: Husförhörslängd, s. 231

Emibas emigrationsakt: Vårvik P 1870 003

Onormerade namnformer:

Destinationsland: Norge

 

Deres barn som var med på flyttingen var: Anders Petter f 21/12-48, Laura 27/2-52, Lisa Maria 15/11-54, Johan Sebulon 12/5-59, Fredrika 17/6-68 og Gustaf 17/11-68. Alle barn f. i Vårvik. Alle barn står som ugifte hemmason/dotter.

 

Så hva tror du, jeg vil nok tro at dette er rett familie.

 

Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*** Anne Lene - Helt ufattelig hva du kan greie mht Sveariket - så du for en tid siden hadde ønske om å legge inn årene vedr dette - men du har bekreftet at det ikke er gjort.

Min nærmeste nabo - ( fra Halden ) er overbragt dine info - jeg slutter meg selvfølgelig til hans email ord mottatt halv time siden.

***

Ja, jeg er temmelig sikker på at dette er rett familie. Hindrik og Maria Lisa er mine tippolderforeldre.

Dette var gøy. Takk skal du og Anne Lene Hagen ha.

*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og tusen takk for hyggelige ord. Det var nok bare den store svenskedebatten jeg ville legge inn årene på. Den ble litt vel lang og uoversiktelig etter hvert. Jeg håper aldri jeg gir meg med denne hobbyen her. Sverige er nok om man kan kalle det "et interesseområde" for mitt vedkommende. Abbonnementer og programmer har jeg og da er det hyggelig å kunne hjelpe litt i ny og ne.

 

Jeg tviler ikke på at de jeg fant er din familie. Har dere så fått svar på dere du lurte på eller er det noe din nabo ønsker å vite mer om ? I såfall kan du jo gjerne si ifra.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har redigert i innlegg nr 7. Så først nå at jeg har fått kopiert info fra emibas om Jonas olsson 2 ganger, i stedet for han og hans kone. Nå er han og hans kone der i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.