Gå til innhold
Arkivverket

Tips om ulike funksjoner og redigeringsmuligheter i forumene på Digitalarkivet


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Hvis man er lenge her på forumet og venter på eventuelt svar, og etterhvert gir opp ventingen kan man trykke "Nylig oppdatert".

Da får man det som har kommet av eventuelle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For å slette meldinger i innboksen går man inn på personlige meldinger. Hake av i firkanten bak meldingen og trykk ok nederst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Når innlegg skrives i et tekstbehandlingsprogram, og deretter skal kopieres og limes inn i "Svarfeltet", ser det pt. ut til at dette ikke lenger er mulig med bruk av Explorer som nettleser.

 

Firefox ser ut til å løse problemet, samt Safari (iPad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei jeg fikk dobbelt innlegg. Var vel litt for rask. Men fikk ikke brukt tipsmenyen. Hva gjorde jeg feil?


Hei jeg fikk dobbelt innlegg. Var vel litt for rask. Men fikk ikke brukt tipsmenyen. Hva gjorde jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei.

 

Mitt spørsmål gjelder flytting av et innlegg fra foreks. "Spør et statsarkiv" til "Brukernes eget forum".?

 

 

Mvh

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,

 

jeg kommer ikke inn på Gamle DA, kirkebøker i transkripsjon, det er helt nødvendig idet mange KB-sider som tidligere er transkribert av Terje Skrolsnes, ikke er scannet i det nye DA (antagelig endel glipp i scanningen).

 

Noen eksempler: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=46429&merk=46429#ovre

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe? slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=4534#nedre (KB-siden mangler)

 

  1. http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=8424&merk=8424#ovre
    1. (KB-side mangler)

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe? slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=4534#nedre (KB-siden mangler)

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe? slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=4705#nedre (KB-siden mangler)

 

 

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det mulig å lagre sammenhengende et helt emne på pc?

 

Mange ganger kunne jeg tenke meg å lagre lokalt fordi det gjør det lettere å søke (på navn o.a.) gjennom hele emnet. Dette gjelder særlig store emner over mange sider. Det vil også gjøre det mulig å legge inn egne tilføyelser eller henvisninger til eget slektsregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg har skumlest i produsentens forum, ble muligheten for brukerne å velge antall poster vist på siden, fjernet i en tidligere versjon av Invision Community. Jeg vet ikke om den kom tilbake i de senere versjonene.

Det mangler også et Skriv ut-valg i forumets poster, der det - så vidt jeg har forstått - finnes en undermeny som gir mulighet for å få skrevet ut alle postene i en tråd.

Endret av Olaf Larsen
årsaken er sikkert bare dumhet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 17.53, Olaf Larsen skrev:

Ut fra det jeg har skumlest i produsentens forum, ble muligheten for brukerne å velge antall poster vist på siden, fjernet i en tidligere versjon av Invision Community. Jeg vet ikke om den kom tilbake i de senere versjonene.

Det mangler også et Skriv ut-valg i forumets poster, der det - så vidt jeg har forstått - finnes en undermeny som gir mulighet for å få skrevet ut alle postene i en tråd.

 

Takk Olaf.

Hvem kan gi oss ytterligere info om det valg Olaf nevner? Alternativt hvor en kan legge inn ønske om en slik endring av systemet og i den anledning selvsagt om andre synes det er ønskelig med kopiering-/skrivemulighet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med å laste opp et bilde i pdf-format til et forum-innlegg. Følger anvisningene i #5 i denne tråden, men lykkes ikke. Har forsøkt både i Explorer og Google Chrome. Er ganske "erfaren" med slike oppgaver i Microsoftverdenen. Den første anvisningen i #5 er "Trykk på "Bruk full editor" nede til høyre i "svar-feltet". Denne teksten dukker ikke opp hos meg. Er det her problemet ligger?  

 

Kan man legget bildet (ev i pdf-format) inn i et Word-dokument,og som så lastes opp i foruminnlegget?

 

Takknemlig for svar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Jeg mener helt bestemt at du må omforme bildet til et JPG-format.

 

Da skulle du klare å få fram bildet 

 

mvh

 

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Når man ser lista over funksjoner og redigeringsmuligheter i de forskjellige foruma, forstår man og innser at dagens Digitalarkiv ikke er for amatører og vanlige folk.  Man har valgt et system som ser ut til å være så vanskelig som det går an.  Man ser at flere og flere må ha hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Anette S. Clausen unpinned this emne

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.