Gå til innhold
Arkivverket

Brudepar i Hemnes, Nordland - hvor fra?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Niels Haagensen og Christine/Kirsti Jensdatter i området Mo/Hemnes.

 

Fant en lovende kandidat her:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2554&idx_id=2554&uid=ny&idx_side=-254

 

Jeg leser at han er fra Forseng? Hennes navn er jo strøket over, men det kan kanskje være min Jensdatter?? Syns det står ???eimoe på henne.

 

Det er par nr. 3 som gifter seg i 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være Fagermoen på henne? I 1801 finner jeg Kiersten Jensdatter på gården Fagermoen, hun oppgis å være 8 år. Skulle vel egentlig vært 10, men ellers syns jeg personlig det var et godt forslag??

 

http://digitalarkive...erk=818583#ovre

 

NB! Jeg klippet ut ektskapsinngåelsen og tilsatte mer kontrast og økte farge i mellomtonene etc. Da leste jeg plutselig Fagermoe. Jeg lette i folketellingen etter at jeg leste dette, bare så rekkefølgen er klar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Anett

 

Utdrag fra Rana Bygdebok III

Niels Haagensen er fra Forsenget i Rana. Forsenget ligger i Dalselv (mellom Mo i Rana og Finneidfjord).

Forsenget.

Forsenget ligg på sørsida av Dalselva, litt på sand og mest på leirgrunn, med innmark mot sjøen og elva. Namnet er Forsenget (førs'enne, - engje), » F. Det er to fossar i elva nordaust for garden, Sjøforsen (sjy'fårsen) nedst og Brubakkforsen ovanfor. F. kan ha vori enge under ein annan gard, truleg Kjelddal. Skrivi «Foseng» 1610, 1630, «Posenng» 1625, 1637, 1642, «Foss Enge» 1648, «Forseng» og «Forsenget» i 1666 og seinare.

Grensa i vest mot gnr. 3 Hesjevika går i bein line mot sør frå sjøen litt sørvest for Forneset.

Grensa i aust mot gnr. 5 Kjelddal går frå elvekroken aust for F. innunder bakken mot sørvest, nedanfor Oldennoen, over Mosehaugen på fjellaksla i sørvest og litt ned i lia på sørsida (i Stormatstudalen). Heile gardsområdet er på oml. 1150 dekar.

 

 

Rana Bygdebok III s 10 Forsenget bnr 2 bruker nr 8 (navnene skrevet på ranværing, Haka =Haagen)

 

8) Haka fohannessa F., f 1768 døde våren 1809, fekk bygsla bruket. 12/7 1795.

G. 1795 m. Abelone Iversd. frå Bringberget, Sør Rana (Hemnes), f. oml. 1773, d 4/2 1857.

born:

1 Nils f 96 (Hauknes)

2 Kristine f 98 (Bardal)

3 Johannes f 00 nf

4 Margrete f 01 nf

5 Johanne f 04 (d lita)

6 Margrete f 02 (Hjelmdal)

7 Anne f 04 nf

8 Ivar og Johanne (tv.) f. 06 og

9 Johannes f. 07 (L.-Altern).

Enka Abelone vart gift att 1811 m.

 

Niels Haagensen er fra Forsenget i Rana. Han er født 1796 og drar til Hauknes som ligger nærmere Mo i Rana.

Han gifter seg med Kirsten Jensdatter fra Fagermoen i Dalselv.

 

Fagermoen

Fagermoen ligg omlag 70 m o. h. på ein stor sandmo på sørsida av Dalselva, inst i den nedre, låge delen av dalen, oml. 3'/2 km frå sjøen og vel 500 m søraust for Øverdal.

 

bruker nr 5) Jens Persa (Pedersen) Alterskjer, f 1718, d 10/3 1800, var bruker frå 1750. Flink treskjerar, laga den gamle altertavla til Mo-kyrkja. Nytta ein liten kniv (ein møttol) han skulle ha fått av dei underjordske. Tre netter på rad drømte han at dei underjordske bad han flytte noko ved han hadde lagt i vegen for dei. Då han flytta veden fann han kniven, som han slengde i verktykassa. Då han tok til med altertavla fekk han ikkje til noko før han tok denne kniven. Var flink til å skrive og.

G. I 1750 m. enka Kirsten. Ingen barn saman.

G II 1792 m. Karen Eliasd. Altermark, dpt 20/1 1754, død våren 1810.

Barn:

1 Kirsten f 16/9 1793.

 

Hauknes

 

9) Nils Håksa(Haagensen) frå Forsenget, f 1796, d sist i 1840-åra, fekk skjøte 2/10 1833 for 120 spd og jordavgift, og kår til Erik Anderssa. Selde til Arnt Johannessa (på Inr. 305) for same pris, med skjøte 22/6 1835, og fekk bygselbrev av han samme dag. Nils var fattig. Kasta seg på sjøen innafor Sjånes ein gong han var på tigging i Dalsgrenda.

G. 1822 m. Kirsten Jensd. Fagermoen, f 16/9 1793.

born:

1 Karen Marie f 16/11 25

2 Abelone Kristine f 10/10 31 (til USA 1868, g. m. Sakarias Johan Sakrisa Sjånes) og

3 Elen Johanne f 1/6 33. I 1848 var det ingen brukar her. Jorda vart vel driven under Midtigarden av Amt Jansa, som det året bygsla Utigarden til styksonen

 

Alterskjæran (nordsida av Ranfjorden mellom Stor-Alteren og Lille-Alteren)

bruker 2) Per Eriksa 40 år i 1701, var bruker fra 1690-åra til han døde i 1721.

Gift I med Marit Hansdtr død 1716

Gift II i 1717 med Kirsti Jensdtr

barn. Jens f 1718 (til Fagermoen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk skal du ha Thorbjørn. Har det meste av dette på stell nå, men skal sjekke om det er noe du nevner jeg ikke har fått med meg. Jeg har kontakt med en av etterkommerene etter Jens Persa Alterskjer i USA, og der er det faktisk en i slekta av den eldre garde som har treskjæring som hobby! (i rett nedadstigende linje fra JP). De hadde ikke hørt om han før jeg fortalte dem om han, så det var litt gøy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.