Gå til innhold
Arkivverket

Dødfødd i Tinn 1830 - tyde detaljar


Anfinn Bernaas
 Del

Recommended Posts

Ei trist historie kjem her. Hovudjobben har eg gjort, men det står att nokre få uløyste ord, merkte med klammer nedafor. Kjenner nokon seg kalla?

 

Den 2de August mødte Huusmand John Johnsen Marums Hustru Kari Olsd., som

angav at have være bleven forløst med et dødfødt Pigebarn, efter hendes Formening

i den 10de Maaned af Svangerskabet, og at hun ikke før har havt dødfødt Barn.

Examineret Giordemoder Anne Olsd. Moen var nærværende, ved hendes

Forløsning og har afgivet følgende Forklaring: Ved min Nærværelse for Konen Kari Olsd.

Marums Forløsning først i August Maaned, for at udføre min Forretning som Examinered og

beskikked Giordemoder, befandtes Fødselen [vel] naturlig, men meget langsom og

havde sin Grund i, at Moders Vandet allerede otte Dage forinden var gaaet for Moderen, saa […]

at Fosteret [vaneligviis] havde været dødt, hvor det ogsaa ved Fødselen saaes at [være] gaaet

i Forraadnelse. At anvende Midler til at faae Fosteret tillive, ansaaes saaledes ganske

ufornødent.

 

 

Frå ministerialboka:

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-68

 

Frå klokkarboka:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7938&idx_id=7938&uid=ny&idx_side=-67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den 2de August mødte Huusmand John Johnsen Marums Hustru Kari Olsd., som

angav at have være bleven forløst med et dødfødt Pigebarn, efter hendes Formening

i den 10de Maaned af Svangerskabet, og at hun ikke før har havt dødfødt Barn.

Examineret Giordemoder Anne Olsd. Moen var nærværende, ved hendes

Forløsning og har afgivet følgende Forklaring: Ved min Nærværelse hos Konen Kari Olsd.

Marums Forløsning først i August Maaned, for at udføre min Forretning som Examinered og

beskikked Giordemoder, befandtes Fødselen [vel] naturlig, men meget langsom og noget haard, hvilket

havde sin Grund i, at Moders Vandet allerede otte Dage i forveien var gaaet fra Moderen, fra hvilken Tid Fosteret rimeligviis havde været dødt, hvor det ogsaa ved Fødselen saaes at [være] gaaet

i Forraadnelse. At anvende Midler til at faae Fosteret tillive, ansaaes saaledes ganske

ufornødent.

 

Jeg har føyd til med rød skrift det jeg mener det står. I klammene leser jeg det samme som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må ein berre bøygje seg respektfullt for ekspertisen og takke så mykje. I dette tilfellet gjorde ikkje dei små detaljane all verda frå eller til, men det kunne det ha gjort. Øving, øving og atter øving, seier eg til meg sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.