Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til oppslag i Jernskog,Sverige.


Tom L.
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe med oppslag i svenske kirkebøker/husforhør i Jernskog.

Nils Nilsson Skønberg f. ca 1789 i Fjell, Jernskog og Kari Persdtr f.ca 1789 i St. Koppom, Jernskog.

de hadde en sønn Anders f. 26 okt. 1823 (som er min tipptipp.)

Finnes det noe om Nils og Kari's foreldre, besteforeldre, søsken.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

 

Jeg ser at dette kan bli vanskelig. Jeg har sett på Järnskog husforhør AI:11 (1798-1801) og da finner jeg en Karin født 1789 på S. Koppem, (s. 114). Denne Karin var uekte datter av innhyst Marit Olofsdatter (født 1759). Tilsvarende fant jeg en passende Nils på Fjäll (s. 53), født 1789. Han var uekte sønn av pike Karin Danielsdatter født 1756. Dette husforhøret gir ikke opplysninger om angivelige fedre, så det må letes mer for å fastslå om dette er rette Karin og Nils. Uansett får vi problem da det tydeligvis ikke er bevart dåpsbøker for Järnskog mellom 1751 og 1830, samt at konfirmasjonslistene (kun spredet år rundt 1800) heller ikke sier noe om foreldre.

 

Noen videre hint finnes i neste husforhør AI:12 (1802-1809), s. 118. På St. Koppem finner jeg igjen Marit Olofsdatter (1759) med bl.a datter Karin f. 1789. Her har noen påført (i etterkant?) "Pärsdt". Jeg fant ikke igjen noen Karin Danielsdatter eller passende Nils på Fjäll.

 

 

En liten tilføyelse: I AI:12 sies det om Marit Olofsdatter og barn at de tigger føden.

 

Har også funnet Marit Olofsdatter som innhyst på St. Koppom i AI:10 (1791-1798) s, 124, Har ikke funnet henne samme sted i AI:9 husforhør 1785-1791.

 

 

 

Ytterligere en tilføyelse: Fant pike Karin Danielsdtr (1756) på Mostaka i Järnskog i AI:12 husforhør 1802-1809 sammen med uekte sønn Nils Nilsson (1789). Anført i flyttefelt at Karin flyttet til Tollesby 1805 og Nils til Ulfshufde 1807.

 

 

 

 

Og så var Nils Nilsson f. 1789 på Fjäll dreng på Søpple i AI:13 husforhør 1809-1812, s. 172.

 

Tom- tror du det er rett Nils og Kari jeg her har funnet noen belegg på?

 

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor

 

Det er ikke lett å si,

En mulighet er hvis det går an å følge Nils og Kari i Husforhørene fra 1823 da sønnen Anders blir født. og bakover,

legger ved svar jeg fikk fra Landsarkivet i Gøteborg i 1979.

 

Tom

 

Glemte vedlegget.

post-1123-0-89194800-1344262045_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg familein i husforhør AI:16 (1822-1828).

 

Der har vi på Skönneröd soldat Nils Nilsson Skönberg f. Fjäll 1789, hustru Kari Pärsdatter f. St. Koppom 1789, barna Daniel f. 1815, Marit f. 1818, tvillingene Olof og Anders f. 1821 (Anders død 1823), Anders f. 26.10.1823 og Carl f. 1826. De flyttet 1827 til St. Koppom.

 

Så slår jeg opp i AI:15 husforhør 1817-1822, s. 219 Skönneröd og Nils Nilsson Skönb. med familie. Der får jeg vite at Nils kom fra Söpple i 1812 og Kari fra Fjuserud i 1813. I husholdet finnes også et par gamle "piker", nemlig Marit Olsdatter. f. S. Koppum 1759 og Kari Danielsdatter f. 1754 i Korsbyn (tror jeg).

 

I AI:14 husforhør 1812-1817, s. 178 finner jeg også Nils og Kari med samme opplysninger som i AI:15 om tilflytting i hhv 1812 og 1813. På s. 32 Fjuserud finner jeg igjen Kari som pike og flyttet til Skönneröd i 1813. Jeg har kontrollert om jeg finner Nils på Søpple i denne protokollen, men det gjorde jeg ikke. Hvis han flyttet fra Söpple tril Skönneröd omtrent samtidig som protokollen ble ført, så er det ikke noe oppsiktsvekkende i at jeg ikke fant han på Søpple her. Nils Nilsson Skönberg er her spesifisert som soldat nr. 4.

 

Går jeg tilbake til AI:13 (1809-1812), s. 172 Så er altså Nils Nilson på Söpple - men uten tilnavnet Skönberg. Det er anmerket at han er reserve, noe jeg vil tro betyr at han har kommet i de militære ruller. Jeg er ganske så sikker på at endene er spleiset. Nils Nilsson Skönberg er vedkommende Nils Nilsson som er omtalt i min forrige mail.

 

Jeg har ikke klart ennå finne Kari Pärsdatter i AI:13. Men jeg er ganske sikker på at de to gamle "pikene" som bodde sammen med Nils og Kari i AI:15 er en god indikasjon på at vi tidligere i dag hadde rett Kari.

 

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrolerte opplysningene i AI:12 over. Så plutselig at Karin Pärsdotter flyttet fra St. Koppum i 1805 til beted, og vendte tilbake fra Beted 1806. Slo opp på Beted (s. 180), og fant henne der dette ene året.

 

Denne lille manøvren rundt omkring i protokollen ga et ekstra funn. På Beted (AI:12 s. 174) bodde det en tidl. soldat Petter Skönberg f. 1739, død 1806 med hustru Chersti Eriksdatter f. 1735. Kanskje denne Skönberg kan være slekt til Nils Nilssons far?

 

 

 

Og så må jeg jo nevne at Karin Pärsdatter tydeligvis hadde to uekte halvsøsken, nemlig Marit Samuelsdatter f. 1783 og Olof Samuelsson født 1786 (f.eks. AI:12, s. 118).

 

 

 

Supplement NNS flyttet som nevnt 1827 fra Skönneröd til St. Koppem, hvor fam. finnes i gjen i AI:16 (1822-1828) , s. 83. På St. Koppom er de også i begynnelsen av neste protokoll AI:17 (1828-1833), s. 71, men flyttet så til Beted i 1830 - jf. s. 21. De fikk ytterligere en datter Karin i 1829, men som døde 9. desember (trolig) 1832.

 

 

 

 

Ytterligere supplement. Finner fam. som fattige på Beted i AI:18 (1833-1838) s. 23 og AI:19 (1838-1845), s. 27. De fikk dessuten en sønn Nils f. 11. desember 1833. Oppgitt at Nils Nilsson Skönberg fikk arbeidsattest til Norge 4. mai (?) 1842. Sønnen Daniel fikk arbeidsattest til Norge 18. april 1840. Sønnen Anders (angitt som nærsynt) fikk arbeidsattest 18. april 1840.

 

 

Hilsen igjen fra Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett enda litt videre.

 

I husforhør AI:20 (1846-1852), s. 32 på Beted er familien ennå. Dvs Nils og Karin og sønnen Nils. Anmerket at Nils Nilsson døde 8. sept. (ser det ut til) 1851. Enka Karin Pärsdatter er også på Beted i AI:21 (1851-1856), s 41, fram til 1856, da hun flyttes til s. 337 Skönneröd som rotehjon. Her er hun også i AI:22 (1857-1861), s. 365.

 

Og så kan jeg anføre at på Skönneröd i AI:22, s. 364 fant jeg en soldat Reinhold Nilsson Skönberg, født i Holmedal 8. august 1811.

 

Jeg har ikke funnet Karin Pärsdatter i AI:23 (1861-1865). Så kanskje hun døde ca. 1861.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Karin Pärsdatter ble borte skyltes bare at rotehjonene har blitt tatt ført separat bakerst i protokollene. Så her har jeg henne, hele tiden på Skönneröd.

 

AI:23 (1861-1865), s. 426

AI:24 (1866-1870), s. 397

AI:25 (1871-1875), s. 397

AI:26 (1876-1880), s. 463, anmerket at hun døde 20. februar (ser ut til) 1878.

 

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen Tor.

 

Vet du om det finnes noen database over svenske soldater på nett,

som kanskje hadde noen info om Petter Skönberg og Reinhold Nilsson Skönberg, om det er noen familie forbindelse.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker sist på dagen. Skönberg kan jo høres ut som et soldatnavn - et navn man tar seg i voksen alder. Jeg har sett litt på Reinholdt Skönberg nevnt over. Da jeg slo opp i Holmedal på fødte 1811, så kom det fram at faren var en soldat bosatt på Bergerud - Nils Berg. Tipper at også Berg var et soldatnavn.

 

Omkring 1789 var det ett par soldater med navn Nils på Fjäll, og det kan e ut til at en av disse nettopp har tatt Fjäll som etternavn.

 

Slikt gjør det vanskelig å finne folk.

 

Supplement: Nei, jeg har ikke kunnskap om noen database over soldater. Men hvem vet.

 

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tom

 

Har sett litt på soldatnavn i generalmønstringsprotokoll for Närke og Värmlands regiment 1789. Og der er det lett å se navneavledninger gårdsnavn - soldatnavn, jf. en sammenhengende rekke på bilde 147-149 (flere steder to soldater med samme etternavn på samme gård). Jeg regner med at soldatene ble tillagt navnene av innrulleringsmyndighetene.

 

Mällgården - Melberg

Ørud - Ørfelt

Rørdalen - Rørfelt

Borkerud - Bork

Hällbostad - Hällberg

Ramstad - Rahm

Bäck - Bäck

Späshult - Späshult

Bålserud - Bållsman

Rud - Rudberg

Gunnarsbol - Gunnberg

 

Jeg så også etter på Skönneröd i Jernskog, og der er det stadig vekk en eller flere soldater med etternavne/soldatnavnett Skönberg. Opplysningene om patranym og fødested indikere at de overhode ikke er i slekt med hverandre. Og Nils Nilsson begynner å bruke navnet Skönberg straks han er soldat og bosatt på Skönneröd. Jeg konkluderer derfor med at vi ikke kan si annet enn at hans far hadde fornavnet Nils.

 

Beste hilsener fra Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Centrala Soldatregistret:

Skönnberg, Reinhold [Nilsson] Socken: Järnskog Född: 1811-08-08

Aktnummer: VÄ-00-0271-1836-1811-SkRe

 

Aktnummer: VÄ-00-0271-1836

Skönnberg, Reinhold [Nilsson]

Född: 1811-08-08

Regemente: Värmlands regemente

Kompani: Jösse

Socken: Järnskog

Rote: Skönnerud

 

(Søkte bare på 'Skön' i Soldatnavnrubrikken og 'Nilsson' i Släktnamn-rubrikken.)

http://soldat.dis.se/soldater.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansvarigt register: Kontakta ansvarigt register genom att klicka på e-postadressen eller skriv ut den här sidan och skicka den som brev till adressen nedan.

 

E-post: varmlandsarkiv@regionvarmland.se

Adress: SOLDATREGISTRET VÄRMLAND

Värmlandsarkiv

Box 475

651 11 KARLSTAD

Telefon: 054-61 77 37

Fax: 054-61 77 31

Webbadress: www.ra.se/vla

 

 

Soldatregistret är en andrahandskälla. Användaren ansvarar själv för kontroll av uppgifterna mot originalkällorna. Uppgifterna ur registret citeras som "Centrala soldatregistret".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan melde at noen av Skönbergene også skrev navnet sitt Schönberg (og kanskje også Schønnberg for alt jeg vet).

 

Et lite sidesprang: Ovennevne Reinhold fikk i 1844 en sønn Gustaf Ulrik, en avismann, dikter og viseforfatter som i hvertfall gjorde seg såpassberømt at han kom med i Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Ulrik_Sch%C3%B6nberg o.a. Hans samlede ble utgitt http://books.google.no/books/about/G%C3%B6stas_samlade_visor_och_poem.html?id=TB9NtwAACAAJ&redir_esc=y.

 

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

 

Har fulgt Kari Danielsson (f.1756) bakover i tid litt for deg.

 

For det første så fant jeg henne ved ny lesing i husforhør AI:9 (1785-1791), s. 56 på Fjäll som pike hos Nils Torstensson. Så flyttet hun 1789 til Ulfshufda, s. 266. Der er også sønnen Nils registrert.

 

Bakover i tid fant jeg pike Kari Danielsdatter lang tid hos Nils Torstensson (f. 1731) ; AI 8 (1780-1785), s. 54; AI:7 (1774-1790), s. 56; AI:6 (1768-1773), s. 68.

 

Derimot er hun ikke hos Nils Torsetnesson i AI:5 (1762-1767). Men da finner jeg på annet bruk av Fjäll (s. 60) ekteparet Daniel Torstensson (født 1728) og Kari Olsdatter (f. 1735) som hadde en datter med angitt fødeslsår 1757. De har også en sønn Torsten født 1760, som det er anmerket ved "død". Det skal ikke forundre meg om Daniel er bror av Nils Torstensson, og at vi her har riktig Kari Danielsdatter. Litt variasjon på fødelsår er vanlig i husforhørslistene, og navnet Daniel ser ut til å være meget sjeldent i Järnskog.

 

 

Både Daniel og kona er overstreket, noe som tyder på at de enten er døde i løpet av husforhøsprotokollens brukstid, eventuelt flyttet. Hvis de er døde, så har altså onkel Nils tatt seg av sin niese vil jeg tro.

 

Jeg finner ikke Daniel på Fjäll i AI:4 (1752-1757). Kanskje han har begynt som bruker på Fjell omtrent ved inngåelse av ekteskap og nedkomst av første barn.

 

 

Hilsen fra Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har man noen år med kirkebøker på 1. del av 1700-tallet. I 1754 (24. eller 28. desember, vanskelig å lese tallene) , Järnskog C:4, s. 65, nr. 6. vies drengen Daniel Tostensson i Heiom og pike Kari Olofsdatter fra Koppom. Og så er vi så heldige at denne boka også omfatter dåp 1722-1729. s. 164 finnes dåpen til Daniel, født på Høum 5. juli 1728 med foreldre Torsten Halvardsson og Gunill Amundsdatter.

 

 

 

 

Supplement: Da finner jeg ikke Daniel på Hajom i husforhøret AI:4. Derimot finner jeg (s. 9a) Torsten Halvardsson f. 1690 og hustru Böret f. 1694, samt sønnen Pär født 1738. Jeg finner også igjen Torsten i det foregående husforhøret AI:3, som dekker perioden 1722-1739 (mao en stor lakune 1739-1752). Her er først Torsten og hustru Gunild - hun til ca. 1734), deretter Torsten og hustru Børit (hun fra ca. 1736). Siden er kludrete, og jeg ser ingen lesbar anmerkning om barn. På begynnelsen er etter Torsten og hustru Gunild også ført moderen Karin. Jeg antar at dette er Torstens mor, men tolkning er ikke sikker.

 

 

 

 

 

 

Nytt supplement: Det er kanskje rett Torstein som ble født på Stommen 29. mai 1688 med far Halvard Danielsson og mor Ingjerid Børgesdatter (C:2, s. 124). Så da slo jeg opp i husforhør AI:2 (1698-1700), s. 87 - anført som Prestegården, men i registeret sagt å være Stommen. Der fant jeg Halvard, hustruen Karin (NB) og barna Torsten, Ingrid, Gunild. Dette må jo bety at Halvard har giftet seg på nytt. Og det finner jeg 3. januar 1697 (C:2, s. 10), da enkemann Halvard Danielsen i Prestegården og pike Karin Knutsdatter fra Saxebyen gifter seg.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så beviste for at Karin Danielsdatter kom til sin onkel. 21. mars 1731 født på Hojom Nils, sønn av Tosten Halvardsson og hustru Gunil ... (Anders eller Amunds)datter. Järnskog C:3, s. 118.

 

Hilsen tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ettermiddagsøkt.

 

Har sett etter i AI:1 (1796), s. 17 Hajom hvor vi finner Daniel Halvarsson uten hustru (passer mellom de to ekteskapene) og Peder "sohnen", Torsten "sohnen", Nils "s", Bunel (?) Danielsdatter, Marit Danielsdatter, Ingeborg "datter" (enten Daniels datter eller Marits datter?).

 

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også føye til at jeg fant ekteskapet mellom dreng Torsten Halvorsson i Højem ogpike Gunnil Amundsdatter sm.sted.Dette skjedde 24 juni 1718 - Järnskog C:2, s. 37.

 

Jeg har lett litt etter Gunnilds dåp, og fant en Gunnil Annersdatter f. 1694 i Bete, men det ser ut til å være denne som gifter seg i juni 1719 med brynte Danielsson i Bete.

 

Tenkte at å finne henne kunne være en artig siste oppgave i denne omgang. NB - det er bare morro å søke i det svenske materialet. Selv i Järnskog hvor mye har gått tapt, så er det mye lettere å følge personer enn det jeg er vant med i Norge. Selv om man må abbonere for de svenske arkivene (Svar, ArkivDigital, Genline), så er det verdt nytelsen, synes jeg.

 

 

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en bedre kandidat - Gunnild Amundsdatter født 27. juni 1700; Järnskog C:2 s. 195. Jeg tror at gårdsnavnet er Bänge, et navn jeg ikke helt kjenner igjen. Og dessverre er ikke navn på foreldre angitt akkurat i årene rundt 1700.

 

Men ser av husforhøret AI:2 (1698-1700), s. 64-65 at det er en Amund Tolfsson og hustru Ingeborg på Høyum med datter Gunnill samt en Amund Ersson og hustru Børit på Høyum også med datter Gunnill. Så da vet vi ihvertfall at det er liten sjanse for å finne ut hvem Gunnils foreldre er.

 

 

 

Jeg har tenkt på om det er mulig å gjøre en tilsvarende undersøkelse på opphavet til Marit Olofsdatter, mor til Karin (f. 1789). Jeg tror at navn som Marit og Olof er for vanlige til at man kan gjøre det med særlig grad av sikkerhet.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.