Gå til innhold
Arkivverket

Manntall 1664-66. Slemdal annex i Eidanger. Hjelp til tyding


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Personene leser jeg slik:

Opsidder: Engelbret Wetleffsen = 50 Aar

Sønner: Solffve Engelbretsen = 15 Aar

Thienistedrenge: Rollouff Laursen = 16 Aar

 

Jeg vet dessverre ikke noe om dem, men det er det kanskje andre her som gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Else. I tillegg fyrste kolonne får eg "6 hudder" (som er landskylda), og 8 (tønner?) hauffer (havre) og 1/2 (tønne?) biug (bygg?) som eg er meir usikker på. Er det utsæd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personene leser jeg slik:

Opsidder: Engelbret Wetleffsen = 50 Aar

Sønner: Solffve Engelbretsen = 15 Aar

Thienistedrenge: Rollouff Laursen = 16 Aar

 

Jeg vet dessverre ikke noe om dem, men det er det kanskje andre her som gjør?

 

Engebret Vetlesen Høgset i Siljan har relativt stor etterslekt, jf. Bakkens bygdebok for Siljan. Noe av det Bakken skriver, bør imidlertid sjekkes. Jeg har i alle fall merket meg følgende uoverensstemmelse mellom Bakkens bok og kirkebøkene:

 

Ifølge Bakken var Engebret far til blant andre Solve Engebretsen Øverbø (vel han som står som sønn i manntallet) og Lisbet Engebretsdatter, gift med Erik Pålsen Torsholt. Solve Engebretsen Øverbø skal ha vært far til Mikkel Solvesen Øverbø, mens Lisbet Engebretsdatter skal ha vært mor til Anne Eriksdatter - og så skal Mikkel og Anne, som etter Bakkens oppsett var søskenbarn, ha giftet seg med hverandre. Går vi derimot til kirkeboka, står det ved trolovelsen mellom Mikkel og Anne at de var beslektet i tredje ledd, altså tremenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian - jeg har også sett det som sto i kirkeboka, men tolka det som søskenbarn. Er ikke Engebret Vetlesen 1.ledd og far, Solve og Lisbeth 2.ledd og søsken og Mikkel og Kari 3.ledd og søskenbarn?

 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian - jeg har også sett det som sto i kirkeboka, men tolka det som søskenbarn. Er ikke Engebret Vetlesen 1.ledd og far, Solve og Lisbeth 2.ledd og søsken og Mikkel og Kari 3.ledd og søskenbarn?

 

Å være beslektet i tredje ledd betyr vanligvis å være i tredje ledd etter felles forfedre, altså vil søsken være beslektet i første ledd, søskenbarn i andre ledd og tremenninger i tredje ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.