Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker info om fam. Peder Samuelsen etter 1910


Evelyn
 Del

Recommended Posts

Jeg finner Hanna Samuelsen født 10/4-1877 (Sire Sogn og Romsdalen). Hun bodde i 1910 sammen med sin mann Peder Samuelsen født 10.7 1841 (1838?) Mælands Sogn og Hamers Pr/ Alversund Prgj. og to barn Ranaug (Rønaug) Olgine Samuelsen (født 9.4-1905) og broren Peder John Hakon Cecelius Samuelsen født 25.10/1909. De bodde da i Korskirkealm. øvre 7. Hvor ble Hanna og Peder av etter 1910, når døde hun eller mannen Peder Samuelsen. Har hørt at min farmor Ranaug (Rønaug) ble adoptert bort etter denne tid, men vet ikke noe sikkert. Finnes det noen opplysninger?

 

Hanna (Olsdtr Frisvold) og Peder Samuelsen giftet seg 25/1 1902 BB

 

Vet at Ranaug (Rønaug) bodde i Geble Pederssensgt i Sandviken i 1920 da hun ble konfirmert. Det er å finne i sandvikens kirkebøker. Bodde hun da alene, eller sammen med noen?

 

Alle opplysninger om denne familien etter 1910 er interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranaug(Ranveig)Olgine Samuelsen 1905 ble vigd i St Markus 6/6-1931 med Bjarne Martin Berntsen 1904. I Kommunevalget i 1934 er de å finne i Gamleveien 12 Gyldenpris(Bergen-Laksevåg), etternavnet skrives da Berntzen, du finner de død på gravminner under navnet Berentsen Ranaug i 1988 og Bjarne i 1978. Peder finnes i 1934 på Nordnes uten adresse, sjøfolk uten fast bopel iland, Matros, jeg finner han ikke gift i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna er gift 2g. BB 19/3-1932 med Andreas Olsen f. 25/6-1866 i Talvik, de bor i 1934 i Gyldenprisvn. 2, Hanna dør på Sjukeheimen 3/1-1943 Hanna Olsen, gift, f. 10/4-1877 født på Nesset i Romsdal Bosted Haukeland Årstad Barak B, begr. på Møllendal. Andreas dør på sjukeheimen 6/8-1950. Du kan sikkert reg ditt innlegg til Statsarkivet og spørre etter dødsmeldingen til Hanna, du kan også spørre etter dødsmeldingen til Bjarne, Ranaug sin tror jeg er for ung til at Statsarkivet har mottatt den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for svar!

Jeg vet heldigvis mye om min farmor Ranaug fra begynnelsen av 70- tallet og frem til hun døde. Men desverre var det aldri slik at jeg spurte henne om fortiden da hun levde. Nå har jeg begynt å undersøke litt nærmere og har funnet mange svar. Men nå som jeg stod fast ,er nybegynner i slektsforskning, så er jeg veldig takknemlig for svar på det jeg lurer på.

 

Faren hennes Peder Samuelsen vet jeg døde i 1919, men er det noen mulighet å finne noe om sønnen hans, f.eks når han døde eller noe annet? Han het Peder John Hakon Cecelius Samuelsen. Født 25/10-1909. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036708063995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere finner noe info, er det kjekt hvis dere kan legge ved link hvis mulig. Da er det litt lettere for en nybegynner å bli litt bedre kjent med hvor jeg finner hva. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg spurt Statsarkivet i Bergen om hva som står i dødsmeldingen til Andreas i 1950, eller om de har noen annen info om Peder, på feks. Folkeregisterkortet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her ville jeg spurt Statsarkivet i Bergen om hva som står i dødsmeldingen til Andreas i 1950, eller om de har noen annen info om Peder, på feks. Folkeregisterkortet

 

Kan det stå noe på den dødsmeldingen til Andreas hvis han kun var "stefaren" til Peder? Moren til Peder døde jo i 1943. so sagt så setter jeg stor pris på hvis du eller neon kan finne ut hva som skjedde med min farmors bror: Peder John Hakon Cecelius Samuelsen født 25.10/1909 (ved morens død i 1943, så står han oppført med England)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvilket yrke Peder hadde ?

Finner en i 1934 som er matros

 

 

http://digitalarkive...merk=29027#ovre

 

Hvis dette er rett person kan det finnes noe om ham i sjømannsrullene på Statsarkivet i Bergen

 

Det stemmer at han var matros den gangen. Takk for tips om sjømannsruller. Skal se om jeg kan finne noe der. Er det evt noen engelske arkiver man kan finne ut slikt også? Jeg er nybegynner, så jeg får spørre dere som vet hvor jeg skal finne info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.