Gå til innhold
Arkivverket

Hovedrull og annotsjonsrulle for sjømenn - Adolf Syvert


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Min farfar Adolf Syvert var til sjøs som ung mann. Jeg har tidligere funnet han i hovedrulle og annotasjonsrulle på mikrofilm i Riksarkivet og tatt en kopi der. De ble kanskje ikke gode så da jeg i gamle brukerforum fikk litt hjelp til å tyde min skanning i av kopiene var det ikke alt som ble forstått. Nå ligger samme dokument tilgjengelig på Digitalarkivet og jeg prøver meg på nytt.

 

I hovderulla står han under patentnummer 1286a. Ser ut som det er to med nesten samme patentnummer, men at Adolf Syvert har en a i tillegg.

 

I annotasjonsrulla står han under patentnummer 1682.

 

Jeg lurer foresten på hvorfor det er to ulike patentnumre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge sjøfolk skulle føres i annotasjonsrullen, men når de hadde nådd status som halvbefarne, eller de hadde nådd voksen alder, skulle de flyttes til hovedrullen.

 

Adolf Syvert gjorde tre turer fra han mønstret på Lagertha 18. mars 1873 til han forlot Napoleon 3. 12. mai 1875. Da hadde han litt over 16 måneders fartstid. Han var født 17. april 1857, konfirmasjon var ikke meldt. Han bodde i Stortingsgt. Han synes å ha tatt et ulovlig utenlandsopphold fra mai 1875, og det føres 30 måneders fartstid da han kom hjem 17. april 1879. "Skal tiltales." Han ble funnet tjenestedyktig i 1881, og ble overført til hovedrullen nr. 1286a.

 

Etter hovedrullen ble han utskrevet til to måneders orlogstjeneste 25. mars 1881. Det er vist til skrivelse journalnummer 855/81. 10. juni 1885 anmeldte han utvandring til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar. Jeg traff aldri farfaren min, men har hørt at han en gang stakk av fra en båt i et annet land, enten England eller USA. For meg ser det ut til at de to siste turene gikk til Calais og Irland. Stemmer det? Hvor gikk den første turen? Første båt tolket jeg også som Lagertha, men klarte ikke å se at den siste var Napoleon. Hva het båt nummer to? Via foreldrene mine har jeg hørt at han var som sjømann til Kina, men det passer ikke inn her. Jeg har noen flere spørsmål til dette, men det går ikke på tolkning så det får jeg vel eventuelt ta opp i brukerforum eller på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser "Calais" som mål for tur 2, og siste reise gikk til Irland, og det var der han var da han rømte i Waterford 12. mai 1875. Teksten her er ikke lett å lese, men for meg synes det andre skipet å hete "Kjellestad". Etter rømningen har han seilt i 30 måneder på utenlandske skip. Da har han rukket både tur til Kina og til mange andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen mange ganger takk for denne hjelpen. Nå er mye falt på plass for meg. Nå kan jeg tro på fortellingene om at han og en kamerat stakk av fra båten og gjemte seg i en høystakk og om mytteri blant kinesiske kulier under dekk.

 

Den først turen som er registrert i annotasjonsrullen er kanskje innenlands. Ser ut som det er et ord som slutter på fj. som jeg tolker som forkortelse av fjord.

 

Jeg vet at han emigrerte til USA i 1885 eller tett etterpå også i fra andre kilder. Jeg finner han ikke i noen emigrantlister eller passasjerlister. Det naturlige for en som hadde vært sjømann var vel å arbeide seg over. Fra 1879 til 1885 var han ansatt som brannmann i Kristiania, men hen kunne vel gjerne få seg hyre likevel i 1885. Ville han da kunne bli registrert på ny i hovedrulle tro.

 

Det siste spørsmålet har ikke noe med tyding å gjøre så det passer vel ikke i dette forumet, men det virker som du Yngve har god innsikt i slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han var registrert med sjøfartsbok fra Kristiania, ville det ikke være naturlig at han registrerte seg på nytt samme sted og med nytt nummer og ny bok. Men etter sin tid ute i verden kan han ha skjønt at det kunne la seg gjøre å ta seg til England, og skaffe seg reise videre til USA derfra. Han kan ha seilt på britiske skip i de 30 månedene han var ute, og derfor ha hatt britiske papirer som kunne gi ham anledning til å arbeide seg over Atlanteren. Han synes ellers å ha gjort alt riktig i 1885, for han anmeldte jo 10. juni 1885 til Kristiania sjømannskontor at han ville utvandre til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjenstår et par spørsmål. Bare det ene har med tyding å gjøre. Hva var målet for den første turen?

 

Det neste hører ikke hjemme i dette forumet, men jeg drister meg likevel til. Det står at han "Skal tiltales". Ble slike som rømte tiltalt, straffet og dømt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ulovlig å rømme fra skipet. Det var avtalebrudd, og ifølge bl.a. Sjømannsmisjonen "synd". Det kunne føre til tiltale. Det var imidlertid svært vanlig at unge sjøfolk rømte, og i perioder stakk nok opp mot halvparten av de innrullerte. De fleste kom på bedre tanker etter et år eller to, og vendte hjem igjen. For å friste dem til retur ble det da frafalt tiltale. Noe utfyllende stoff i denne lille epistelen:

 

http://www.digitalarkivet.uib.no/utstilling/sjorom.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.