Gå til innhold
Arkivverket

Når ble det vanlig med koppervaksine?


Tore Thorsson
 Del

Recommended Posts

Jeg har lest at koppervaksinen ble innført i Norge i 1810. Ble den i realiteten påbudt samme år, eller var dette kun på "papiret"? De første oppføringer jeg har funnet er fra 1840-årene i kirkebøkene over konfirmanter. Jeg har en del dokumenter/attester (Rokoppe-Indpodnings-Attest) fra 1860-1890 om personer i familien som ble "indpodet i Rokobber". Det står at dokumentet bør forevises vedkommende Sognepræst. Fantes det et eget vaksinasjonsregister? Området jeg søker i er Sør-Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen begynte enkelte av legene å "inokulere" (innpoding) med koppesmitte mot kopper på 1770-tallet. Dette var en risikabel metode.

 

Den britiske legen Edward Jenner tok i 1796 i bruk kukopper til inokulasjonen, og med fant han opp vaksinasjonen mot barnekopper. Det er altså "Ku-kopper" som omtales i vaksinasjonslistene, og Jenners metode kom i bruk i Norge i årene rundt 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vaksinatørene hadde protokoller hvor de førte inn de vaksinerte i. Det ble sendt inn årlige rapporter sammen med medisinalinnberettningene til myndighetene over hvor mange som ble vaksinert. Ofte består disse av rene avskifter av vaksinasjonsprotokollen. Disse er lagret i arkiv S-1044 og EA-2878.

Jeg har gått igjennom dette materiale tidligere og har fotografert noe og skrevet notater over noe av det. Tror ikke det er noe fra Fron i det jeg har tittet igjennom, men mulighetene er jo der.

Ut i fra innberettningene så ser det ut til at vaksinasjonen var godt i gang i sør Norge i 1812 iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er inne på det, andre arkiver hvor du kan finne lister/protokoller over vaksinerte er prostearkiv og amtsarkiv. Kirkebøkene har også egen avdeling enkelte perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endel vaksinasjonsattester - eller Koekoppe-Indpodnings-Attester - fra flere av mine formødre og forfedre. Artikkelen som det lenkes til i det foregående innlegget, forteller oss hvorfor dette var et viktig dokument som man måtte ta godt vare på. Dessuten var vel denne attesten for mange kanskje det eneste offentlige dokumentet som ble utstedt og knyttet til ens egen person - i tillegg til militære rodesedler for mennene. Dåps- og vielsesattester opererte man ikke med - hvis man da ikke flyttet ut av prestegjeldet og trengte presteattest med biografiske opplysninger og bekreftelse av bl.a. konfirmasjon og sivilstatus.

 

Jeg har bl.a vaksinasjonsattestene til tre generasjoner av formødre - min oldemor (født 1873), hennes mor (født 1847) og hennes mormor (født 1820). Attestene er så godt som likelydende, til tross for et alderspenn på over femti år. Attesten bekrefter at barnet er indpodet med Koekopper og at det ved nøiagtigt Eftersyn imellem den 7de og 9de Dag efter Indpodningen er fundet alle de Tegn, som vise dem at være de ægte Koekopper: de vare nemlig hele og ubeskadigede, opfyldte med en klar Vædske, i Midten nedtrykkede, og omgivne med en rød Zirkel. Barnet har da ordentlig gjennemgaaet de ægte Koekopper, som betrygge ham/hende for Børnekopper i Fremtiden.

 

Attesten - som skal meddeles uden Betaling - skulle forevises sognepresten innen seks uker etterat attesten var mottatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den senere Trysil-presten Axel Christian Smith utga så tidlig som 1773 et skrift om koppevaksinasjon kalt En kort Afhandling om Børnekoppernes Indpodning. Til Opmuntring for dens Brug især blant den Norske Almue.

 

Han skal også ha vaksinert/innpodet sine egne barn offentlig for å vise at det ikke var farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.