Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Andreas Olsen og Anne Larsdatter Beiarn, Nordland?


Ernst Moen Skedsmokorset
 Del

Recommended Posts

Hvem var Andreas Olsen og Anne Larsdatter Beiarn, Nordland?

 

Personene er tidligere behandlet under innlegg 42344 og 36501 (arkiv).

 

Anne Larsdatters foreldre er avklart i tidligere, (Lars Sørensen, Navjord og Marit Pedersdatter, Eiterjord) nøtten er Andreas.

 

Andreas og Anne har en stor etterslekt gjennom sin datter Sara.

 

Først noen fakta:

Dåp Sara 1827 kirkebok Gildekål : Far Andreas Hansen, Soløy

Dåp Sara 1827 i klokkerbok Beiarn: Far Andreas Olsen, Soløy, men her er overstrøket: Far Peder Pedersen, Moli (Nu atter av barnemoderen (barne mosteren?) angivet Andreas Olsen) Vi kan anta at det har vært et ikke ubetydelig press før denne endringen og at dette er riktig far som nå er angitt.

Konfirmasjon Klokkerbok Beiarn Sara 1846: far Andreas Olsen, Saras fødested Arstad

Koppvaksine Sara nr. 72 Kirkebok Beiarn 1839: født på Dokmo, nu i Tverrånes, far Andreas

Ekteskap Klokkerbok Beiarn Sara nr 2, 1858: Far Andreas Olsen, Sara opgis fra Tverrånes

 

Andreas Hansen er ikke å finne i kildene og vi må anta at dette er en feilføring, med overstrykningen og rettingen som er foretatt i klokkerboken må vi dessuten anta at innføringen i kirkeboken er foretatt i ettertid. Alle øvrige oppføringer for Sara har Andreas Olsen som far, så jeg konkluderer med at Olsen er riktig.

 

Så langt er det ikke noen nye opplysninger i forhold til tidligere innlegg.

I sommer møtte jeg en etterkommer som mente at den muntlige overleveringene pekte mot at Sara kom fra Dokmo.

 

Tilbake ved datamaskinen sjekker jeg mulighetene på Dokmo men finner ingenting, men tar som en siste sjekk å slår opp i de militære manntallene som jeg kom over ved en tilfeldighet hos Arnt Stave, her dukker en passende Andreas Olsen opp.

Innrulleringsmantall 1823: Andreas Olsen 17 år, fødested Kvæl i tjeneste på Dokmo. Ingen aktuelle funnet på kvæl, bortsett fra at det skal vise seg at han har hatt en tante bosatt her.

Innrulleringsmantall 1826: Andreas Olsen 22 år, fødested Uhrsvigen, i tjeneste på Dokmo

Etter en del søk finner jeg at Ursvik er en del av gården Mårnes på Sandhornøy Gildeskål (Beiarn var på denne tiden en del av Gildeskål kommune)

Konfirmasjon 1825 (klokkerbok Gildeskål/Beiarn): Nr. 18, Dokmo, Andreas Olsen, Husbond Ole Hansen Dokmo, Alder 20 år

 

Et søk på Støvers Cd gir oss Anders Olsen, Mårnes, foreldre Ole Andersen, Mårnes og Ingeborg Adamsdtr.

Søk på skiftesamling Salten gir oss skifte 15288 skifte etter Agnete Adamsdtr. Kvæl, Beiarn. Bror til Ingeborg er Hans Adamsen, bruker på Dokmo. Andreas er oppført under bruker Ole Hansen (sønn av Hans Adamsen) i rullene.

Ved dåpen til Peder Hansen (Sønn av Hans Adamsen) i 1800 er Ingeborg Adamsdatter fadder og bosatt på Dokmo

Ved folketellingen 1801 opholder hun seg også hos broren Hans Adamsen

Vi finner så Andreas døpt i 1805 kirkebok Gildeskål med foreldre som nevnt over. (2/3 nede høyre side, 2 kolonne)

 

Gårdene Arstad, Dokmo og Soløy er nabogårder men med elver mellom, kart.

 

Har vi nå riktig Andreas? Synspunkter mottas med takk.

 

Mvh. Ernst Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

hei

 

har sett på dette og er enig at du har funnet rett Andreas Olsen i Gildeskål

 

1805 Andreas Olsen M Mornes E Ole Andersen Ingeborg Adamsdtr

 

18 aug (står og ?? 8 trinit har ikke sjekket om det er samme dato) døpt Andreas ? 14 d Pentakoste

 

se høyre side andre kollone nede i kolonnen. under 2 streken

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Gildeskål, Ministerialbok nr. 805A02 (1805-1826), Kronologisk liste 1805, side 4.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16608&idx_id=16608&uid=ny&idx_side=-5

litt uklar tekst her men tolker det slik om

Faddere: Joe Jensen Ib(id) Hans Joensen, ib, Hans Christensen, Ib, Malene Andersdtr, ib, Ingeborg Jensdtr

 

Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Larsdatters foreldre

 

Sjekket i kveld hvordan jeg har registert dette slektskapet (Marit mor til Anne i Tverrånes) i min data base, og det er registert med Marit Pedersdatter f.1800, datter av Peder Hansen, Eiterjord og Lisbeth Joensdtr., kilde M.B. Hansen (slektsbok Beiarn).

 

Dåpen finner jeg i 1801 midt på siden ytterste kolonne høyre siden : http://www.arkivverk...ny&idx_side=-93

 

Uekte Anne fra Navjord

Foreldre: Lars Sørensen , Marite Pederdatter

Faddere:

Arent Joensen, Selfors Bror til Lisbeth Joensdtr., onklel til Marit

Peder Hansen, Eiterjord Marit’s far

Mali Olsdatter, Selfors gift med Arent Joensen

Maridhe ?? Pedersdatter, Eiterjord, Ved FT1801 oppgis hun på Selfors hvor hun tjener hos Arent og Mali, hun er datter av Peder Nilsen og Anne Joensdatter på Voll.(søskenbarn til Marit)

Anne Pedersdatter, Navjord, Tjener, hun er datter av Peder Nilsen og Anne Joensdatter på Voll (søskenbarn til Marit)

 

Det er da ingen tvil om at Marit(e) er datter som beskrevet i slektsbok Beiarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.