Gå til innhold
Arkivverket

Fødested brudepar 1842


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

Charlotte Fredrikke Hindrum født i Vinger og Anders Andersen gifter seg 1. februar i Oslo Hospitals kirke:

 

Oslo fylke, Oslo Hospital / Gamlebyen, Ministerialbok nr. 3 (1829-1849), Ekteviede 1842, side 278.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-283

(nr. 3)

 

Hva står det mellom Vinger og Oslo i kolonnen for føde- og oppholdssted?

Virker det ikke som begge er født i Vinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolonnen har følgende tekst:

 

F. Vinger

O. Xania og

Oslo

 

Skal en holde seg til kolonneoverskriften, så kan det se ut som om brudgommen er født i Vinger, mens bruden er født i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Jeg har imidlertid funnet dåpen hennes i Vinger. Det er derfor jeg tenker det kan bety at begge er født i Vinger og den ene oppholder seg i Christiania og den andre i Oslo. Da er det vel bruden som oppholder seg i Oslo Hospitals krets, da, siden vielsen er der.

 

(I mellomtiden har jeg lett i kirkebøkene for Vinger og funnet en mulig Anders Andersen med far Anders Oudensen. Født litt tidlig, (1816), men jeg leter videre, kanskje blir det født enda et barn som blir døpt Anders.)

 

Takk for hjelpen, Else. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det står i vielsen at Anders er 26 år. Ergo er han født i 1816 ca. På 1800 tallet og tidligere var det også veldig vanlig å gifte seg på brudgommens bosted.

 

Mvh Toril Basberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på de andre nedover og bakover, så står det merkelige ordet flere steder, og foran forskjellig stedsnavn. Tror det må bety noe spesielt.

Det står f.eks v. xania og Oslo, f. xania og Oslo etc.

Mvh Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Toril. I dette tilfellet ble nok begge født i Vinger, slik jeg oppfatter det.

F(ødested): Vinger (må gjelde begge)

O(ppholdssted): Xania(=Kristiania) og Oslo (må gjelde hver av dem)

 

Bruden vet jeg er født i Vinger og jeg har også funnet en jeg tror kan være brudgommen født i Vinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.