Gå til innhold
Arkivverket

Forståelse av ordet Leiermål.


per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Hei.

I forbindelse med søk i kirkeboken for Vår Frues kirke i Trondheim fant jeg under dåp av Astrid Magdalene følge de anmerkning ytterst til høyre; " Hans 3.de, hennes 1.ste Leiermaal. Grubearbeider Birger Storheim f.T. i Meraker:"

Se utsnitt av kirkeboken døpte i 1901 i Vår frues kirke i Trondheim. Astrid er anmerket som "Uegte".

Forholdet er at moren til Astrid Magdalene, Kristofine Jørgine Berntine Olsdatter Fossene, har sønnen, Olav Magnus, født i 1901 og døpt på Voss i Hordaland, og anmerket som Ekte.

Far til Olav Magnus er den angitte Birger Storheim.

I 1910 tellingen er Astrid oppført som datter til Birger og Kristofine Storheim bosatt i Trondheim.

 

Da kommer spørsmålet: Hva betyr ordet Leiermaal i denne sammenhengen? Er det at et er hennes første barn uten for ekteskapet, og at Astrid er underoffiser Didrik Pedersen sitt 3. barn utenfor ekteskap?

 

Er takknemmelig for en forklaring.

 

mvh

 

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr nok her at dette var hans tredje og hennes første barn utenfor ekteskap.

 

I prinsippet kunne begrepet også dekke seksuell aktivitet som ikke førte til graviditet, men det ville man nok rundt 1900 ikke bry seg med. Det var altså fruktene man holdt regnskap med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei begge to.

 

Takker for interessante svar.

 

Det var som jeg trodde, men jeg hadde bare ikke hørt begrepet tidligere.

 

I startinnlegget ville jeg legge ved et vedlegg / utskift av kirkeboken.

Det klarte jeg ikke.

vedlegget derfor kopi av kildeinfoen

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Klokkerbok nr. 602C14 (1904-1914), Fødte og døpte 1907, side 23.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3027&idx_id=3027&uid=ny&idx_side=-27

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060126020108.jpg

 

 

 

mvh

 

Per A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på nytt !

 

 

Ved den nevnte dåpen i 1907 så ser jeg barnets mor nevnt som Kone og da kan det nok stemme med et æktefødt barn i 1901 ?

 

Og hvem var Didrik Pedersen ?

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvem Didrik var, og hvordan det gikk videre med ham, vet jeg ikke.

Han står oppført som underoffiser.

 

Derimot er det Birger Storheim som på dåpstidspunket bor i Meraker, som er Kristofine som ektemann, og fra til sønnen Olaf som ble født på Voss i 1901.

I hht FT 1910 bor Birger og Kristofine sammen med Olav og Astrid i Trondheim.

 

Må prøve å finne noen flere opplysninger om eventuell etterslekt.

 

Kristofine er min mor sin tremenning.

 

Mvh

 

Per A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.