Gå til innhold
Arkivverket

Et mysterie om en utstyrskiste i Vang i Valdres


Harald Flaten
 Del

Recommended Posts

Min fars slekt kommer fra Vang i Valdres.

 

På hytta vår i Vang står en rosemalt kiste med følgende påskrift: Marit Knudsdtr. Øye og årstallet 1844. Siden kisten står på vår hytte, antar jeg at den har en tilknytning til slekten, men alle som kunne vite noe om det er borte for lenge siden.

 

Jeg går ut fra at slike kister kunne bli laget i forbindelse med en persons fødsel, konfirmasjon eller forlovelse/ekteskap.

 

Jeg finner ingen personer med navn Marit Knudsdtr. som gifter seg i Vang i 1844.

 

Jeg finner to jenter med navn Marit Knudsdtr. som blir født i Vang i 1844. Den ene var uekte født barn (1/8-1844) av Marith Knudsdtr. Melby (fra Hegge i Ø. Slidre) og Knud Olsen Lillejevne Eiet. Hun ble konfirmert i 1859 og bodde da på Lillejevne (el. Øydgarden). Den andre var ekte født 25/11-1844 av Knud Andrisson Vøvle og Berit Gulliksdtr. Hun ble også konfirmert i 1859 og bodde da på Vøvle (Veblen).

 

Ingen av disse to kan jeg se har noen som helst tilknytning til Øye. En av dem var tjenestepike på Øilo i 1865, men det er langt fra Øilo til Øye selv om navnene ikke er så ulike.

 

Det ble konfirmert en jente med navn Marit Knudsdtr. Austreim i 1844. Hun var født 29/7-1829. Jedg kan ikke se noen forbindelse mellom henne og Øye heller. Dessuten reiste hun og hele familien til USA i 1850, så jeg kan nok glemme henne.

 

På Søre Øye ble Tron Johansson Øye gift med Anna Jonsdtr. Nystøga i 1819. Denne Anna hadde i 1817 fått datteren Marit med ungkaren Knut Knutsson Oldre. Anna levde til 1876 og drev gården Øye i nesten 3 år etter at Trond døde. I 1859 overlot hun gården til Trond Ivarsson Eltun mot kår på gården. I 1865 er Anne Johnsdtr oppført som føderårdskone på Øye. På gården bor også Marit Knudsdtr. f. 1817, som hjelper Moderen. Denne Marit Knudsdtr. Øye er ugift.

 

Dette er den eneste Marit Knudsdtr Øye jeg kan finne. Kan det tenkes at det er denne Marit Knudsdtr. Øye hvis kiste vi har på hytta i Valdres? i 1844 ville hun vært 27 år.

 

Kan noen fortelle meg om skikken med slike utstyrskister? Når fikk jentene en slik en?

 

Er det noen som kjenner til denne familien og kan fortelle meg hva som hente med Marit? Jeg kan ikke finne noen forbindelse mellom henne og min familie.

 

Med vennlig hilsen

Harald Flaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Siden kisten står på vår hytte, antar jeg at den har en tilknytning til slekten, men alle som kunne vite noe om det er borte for lenge siden.

 

---------

 

Jeg kan ikke finne noen forbindelse mellom henne og min familie.

 

 

Slike gjenstander ble ofte kjøpt på auksjoner, så det er slett ikke sikkert at kisten har vært i din slekt siden 1844 og derfor heller ikke sikkert at denne Marit og du er i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over denne muligheten, men håper likevel at noen kan vite noe om denne Marit Knudsdtrr. Øye. Kanskje er hun slekt, kanskje ikke.

 

Har jeg rett med hensyn til de anledninger man fikk en slik kiste (dåp, konfirmasjon, ekteskap)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eit forslag, men det ser ikkje ut som det er rett:

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWSQ-Y8K

 

Krk.boka:

Kjeldeinformasjon: Oppland fylke, Sør-Aurdal, Ministerialbok nr. 4 (1841-1849), Vigde 1844, side 473-474.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8989&idx_id=8989&uid=ny&idx_side=-192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonane kan vere annleis i Valdres enn på Sunnmøre. I familien har vi nokre slike kister, som har tilhøyrt jenter fødde på 1860- og 70-talet. Dei er fint måla og "daterte" til då jentene var tenåringar. Til dømes oldemor (f. 1874) si kiste er datert 1887, dvs. då ho var 13 år. Det kan passe med at ho måtte ut i teneste.

 

Det kan altså hende du må leite etter ei Marit f. 12-20 år før 1844.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ei rosemalt kiste eg fekk av ei grandtante. Ho er merka 1847 og namnet på ein mannsperson, som var konfirmert det året. Det viser seg at grandtante fekk kista etter mange års teneste hos denne mannen og kona hans.

 

Ei anna kiste som står i min barndomsheim, meinar eg skal vera kjøpt på auksjon av bestefar min.

 

Me har og kister etter bl.a. ei oldemor, og årstalet på den er også frå konfirmasjonsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariann.

Takk for forslaget, men jeg tror ikke dette kan være riktig person. Jeg kan ikke finne noe om disse personene i Vang ellerr Øye.

 

Kjell-Einar.

Den personen som ble konfirmert i Vang i 1844 omtalte jeg i startinnlegget: Det ble konfirmert en jente med navn Marit Knudsdtr. Austreim i 1844. Hun var født 29/7-1829. Jedg kan ikke se noen forbindelse mellom henne og Øye heller. Dessuten reiste hun og hele familien til USA i 1850, så jeg kan nok glemme henne.

Den Marit Knudsdtr. du fant på Rootsweb var kanskje mer spennende. Hun var altså født på Nedre Lunde i Vang i 1826 og gift med Helge Olsen Øye, f. 1807, i 1848. Ekteparet bodde først på Øye (1848-1851) så på Haugen av Eltun (1851-1852), deretter på Kasa (1853-1857), så tilbake på Haugebn av Eltun (1857-1861), deretter en kort periode på Lunde (1861-1862) før de reiste til Amerika.

Men siden denne Marit først giftet seg til Øye i 1848, stemmer det ikke med årstallet på kisten, så jeg må nok glemme denne personen også.

 

Ivar.

Det kan godt tenkes at du har rett, nemlig at en slik kiste ble gitt jenta da hun dro hjemmefra som tjenestejente et annet sted. Den Marit Knudsdtr, f. 1817 som jeg nevner i startinnlegget, ser fortsatt ut til å være den mest sansynlige personen, men hun var 27 år i 1844. Er det en for høy alder til å ha fått en kiste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er vanskelig å finne noen som passer eksakt de grunnlagsdata en tar utgangspunkt i bør en vurdere om disse dataene er korrekte. Er eksempelvis årstallet som står på kista uten tvil 1844 og aldri "forbedret" ved at noen har malt over opprinnelig tall og kanskje endret det litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell-Einar

Takk for tipset. Jeg studerte kisten for 14 dager siden, og føler meg ganske sikker på at det ikke var gjort noe med den opprinnelige malingen. Jeg skal imidlertid ta en ekstra god kikk neste gang jeg skal oppover. Enn så lenge arbeider jeg ut fra at grunnlagsdataene stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ivar.

Det kan godt tenkes at du har rett, nemlig at en slik kiste ble gitt jenta da hun dro hjemmefra som tjenestejente et annet sted. Den Marit Knudsdtr, f. 1817 som jeg nevner i startinnlegget, ser fortsatt ut til å være den mest sansynlige personen, men hun var 27 år i 1844. Er det en for høy alder til å ha fått en kiste?

 

Eg ville tru det var uvanleg (også i Valdres) - men det fanst sikkert unnatak/avvik frå det "vanlege". (Ho kunne t.d. hatt ei kiste som vart øydelagd ved uhell eller herverk, og så fått ny.) Frå ein viss alder skulle jenter sy/brodere/veve/m.m. ymse utstyr som dei samla opp til dei skulle gifte seg. Då trong dei noko å samle dette i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det har vært litt forskjellig praksis m h t når en jente fikk en slik kiste. Kanskje omkring konfirmasjon slik at hun kunne begynne å samle utstyr i den, og kanskje det året hun giftet seg slik at hun hadde et sted å lagre det utstyret hun hadde samlet frem til ekteskapet. Jeg finner altså ingen andre som passer i Vang enn Marit Knudsdtr. som var født i 1817, og hun er 27 år når hun får kista. i tillegg er hun ugift i 1865.

 

Jeg har begynt å fundere på om denne Marit Knudsdtr. kunne komme fra gården Øye i Lærdal. Det var jo ganske vanlig at jenter fra Lærdal ble gift i Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har opptil fleire slike kister, og meiner at årstalet på kistene ofte rett og slett er det året dei blei måla. Dei som skulle ut av heimen fekk seg gjerne ei kiste til sakene sine, men det var ingen automatikk i at dei var måla allereie frå starten. Det kunne dei ordne seinare, når dei hadde råd til å få gjort det, eller når det kom ein omreisande målar forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min kiste står "Aasste Simensdatter Ødegaarden 1812". Hun var født 1787, Øyer i Gudbrandsdalen, og dermed 25 år da kisten ble malt. Hun giftet seg i 1816- kanskje var hun forlovet da hun fikk kisten? Riktignok har nok kisten blitt ny/overmalt på beg av 1900-tallet, men ingen andre begivenheter passer til årstallet.

 

http://forum.arkivverket.no/topic/169069-83734-den-rette-aaste-simensdatter-oedegaarden-foedt-22-nov-1787-trettenoeyer/page__hl__%2Baaste+%2Bsimensdatter

 

mvh Sigrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så greit å lete etter folk med et vanlig navn. Dette er vel den eneste gang jeg har sett at alle døpte barn på en side i krikeboken fikk samme navn.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9395&idx_id=9395&uid=ny&idx_side=-65

 

Nr. 6 på denne siden ble gift til Øye i 1848. Akk, kunne hun bare blitt gift noen år tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk det eg skriv i innlegget mitt ovanfor: Årstalet på kista treng ikkje ha nokon som helst samanheng med ei bestemt livshending!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk det eg skriv i innlegget mitt ovanfor: Årstalet på kista treng ikkje ha nokon som helst samanheng med ei bestemt livshending!

 

Enig i det Aase skriver.

 

Vi har en kiste med initialene K H D, gårdsnavnet Höÿaass og årstallet 1820. Fordi denne kisten kan følges i slekten, er jeg ganske sikker på at den var eid av Kristine Hansdatter Heiås (Enebakk). Hun var født i 1767, gift i 1790, fikk en sønn i 1805, ble enke i 1823, og døde i 1850.

 

Jeg tror også at årstall primært forteller når kisten ble laget/malt, og at det ikke var så faste skikker for dette at man må få årstallet til å "stemme" med en bestemt begivenhet. Selvfølgelig kan denne kisten ha vært laget til 30-års bryllupsdag, men like gjerne fordi det var et behov eller en mulighet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase og Ketil

 

Jeg tror kanskje dere har rett med hensyn til når jentene fikk slike kister.

 

Den jeg nevnte i innlegg nr 16 kan ikke være aktuell siden hun ikke kom til Øye før 4 år etter årstallet på kisten.

 

Da står jeg fortsatt igjen med den Marit Knudsdtr. jeg nevner i startinnlegget:

 

På Søre Øye ble Tron Johansson Øye gift med Anna Jonsdtr. Nystøga i 1819. Denne Anna hadde i 1817 fått datteren Marit med ungkaren Knut Knutsson Oldre. Anna levde til 1876 og drev gården Øye i nesten 3 år etter at Trond døde. I 1859 overlot hun gården til Trond Ivarsson Eltun mot kår på gården. I 1865 er Anne Johnsdtr oppført som føderårdskone på Øye. På gården bor også Marit Knudsdtr. f. 1817, som hjelper Moderen. Denne Marit Knudsdtr. Øye er ugift.

Dette er den eneste Marit Knudsdtr Øye jeg kan finne. Kan det tenkes at det er denne Marit Knudsdtr. Øye hvis kiste vi har på hytta i Valdres? i 1844 ville hun vært 27 år.

 

Det at hun ikke ble gift, er vel ikke til hinder for at hun hadde en kiste. Hun trengte den kanskje hvis hun skulle ut i tjeneste et annet sted.

 

Jeg har gått bort fra tanken om at Marit Knudsdtr. kunne ha kommet fra Øye i Lærdal. I Lærdal heter alle jentene Maritte eller Marite, ingen heter Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.