Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte Nedre Romerike 1742


Grethe Bekkevold
 Del

Recommended Posts

Hjelp til tyding av skifte Ole Hansen og Anne Jensd. Enger i Skedsmo 1742.

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nedre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 6 (A-10469/Hda/L0006), 1739-1747, oppb: Statsarkivet i Oslo.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/25577/596/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090128340596.jpg

 

 

Grethe Bekkevold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange hjelpsomme personer her på forumet som tyder helt gratis. Men skifter kan være litt lange og krevende, men hvis du spør etter noe spesifikt i skiftet (som navnet på arvingene for eksempel), eller ett kort sammendrag så kanskje det er større sjanse for at du får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det er jo arvingenes navn som er av interesse så en presisering av det hadde vært bedre.

 

Vennlig hilsen

Grethe Bekkevold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ut du ikke har fått noen hjelp til tydingen ennå, så jeg får prøve å tyde noe av det. Jeg synes ikke skriften er den enkleste, så jeg får ikke tak i alt. De har ikke livsarvinger i live. På mannens side nevnes hans mor Maren Svendsdatter, og hans brødre og søstre Gulbrand Hansen (myndig), Michel Hansen, 19 år, Marte Hansdatter (som er enke), Anne Hansdatter er død, og var gift med Friderich ?? og har datteren Kiersten Friderichsdatter, 8 år, Kiersten Hansdatter, gift med Ole Jonsen (?), og Gulbiør Hansdatter, 18 år. På kvinnens side er broren Lars Jensen død og etterlot seg 2 døtre; Maren Larsdatter, 9 år, og Gubiør Larsdatter, 7 år. Videre er det brødrene Haagen Jensen, 46 år, og Ole Jensen, 44 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, det var mye mer enn jeg fikk ut av skiftet selv, så dette setter jeg stor pris på.

 

Vennlig hilsen

Grethe Bekkevold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.