Gå til innhold
Arkivverket

Peder Olai Olsen og søstra Olga Johanna Kristiansen, GRØTAVÆR,Troms


Per Sørdal Lofoten
 Del

Recommended Posts

Jeg hjelper annen.

Jeg syntes at dette var en intresant sak, og fikk lyst til å legge denne saken ut på Debattforuma.

Jeg vet at det sitter mange der som er utrolig flinke.

(Jeg har Hilde`s tillatelse)

Hilde Fagernes

Jeg søker hjelp til å finne ut av Peder Olai Olsen f 21-1-1894 og søster Olga Johanna Kristiansen f 20-8-1897, Begge er barn av Martin Olsen som bodde i Grøtavær. I folketellinga 1910 står Peder oppført med Martinsen som etternavn, men på gravminner ser jeg det står Olsen, Olga har nokk fått navnet Kristiansen ved gifte. Er det mulig å finne ut av hvem disse evnt var gift med og om det er etterkommere etter disse to? Takknemmelig for all hjelp jeg kan få.

 

Hjelp fra.

Kirsti Arctander

Når jeg søker på Peder då finner jeg i nabograven ei Mary Kristofa Olsen, f 1898 d 1968. De har samme gravstein. Jeg vil nok tror at dette kan være kona hans. Men bekreftelse er det ikke. Du har jo dødsdatoen til alle tre, og kanskje kan en dødsannonnse være neste steg hvis ingen vet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Randi

Tusen takk. Jeg har sett over det du sendte og har begynt å nøste.

Håper nå på at noen fra Grøtavær, eller har forbindelse der, leser dette og sitter på opplysninger.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Martin Olsen født 1861 i Målselv ( far Ole Olsen-NN)

gift 1889 m Lotta Kirstina Berg Pedersdatter født 1862 For, Trondenes

Barn:

Ingeborg Marie , født 1890, Grøta, Trondenes

Lava Kirstine, født 1892, Grøta, Trondenes

Peder Olai, født 1894, Grøta, Trondenes

Olga Johanne, født 1897 Grøta, Trondenes

Ragnhilf Marie, født 1900, Grøta , Trondenes.

Dette er fra en tid i overgang, før etternavnloven virker, slik den er i dag.

Når det står Martinsen, så er det patronym etter far, og når det står Olsen er det fordi de har brukt samme etternavn som faren. Det samme gjelder for min farmor som kommer fra samme området.

Informasjonen har jeg hentet fra " Folk og Slekt i Trondenes" av Bergljot Holte Bjørkenes og Margareth Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Liv.

Tusen takk. Alle spor er verdifulle.

 

Olga ble gift 14 apr 1918 i Trondenes med Karnot Johan Kristiansen ( bror til Mary )f. 1896 Dale i Trondenes. De ble senere skilt og Karnot flyttet til Tromsø. De fikk iallefall 4 barn:

Peder Amandus 1918 Bosatt Oslo. 2 barn.

Karen Josefa Helene 1920 Bosatt Rena. 1 sønn.

Lotte Kirstine Milfryd 1921 Bosatt Horten. 2 barn.

Astrid Agnete Kristine 1923 Bosatt Oslo. 1 datter.

 

Kansje noen kjenner noe til disse

 

 

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.