Gå til innhold
Arkivverket

Sjeldent jentenavn: Beana (Ålen ST 1700-tallet)


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Min Beana Pedersdatter Kulbotten ble konfirmert i Ålen i 1759. Navnet skrives alltid på samme måte i kirkebøkene for Ålen. Jeg har notert Beana Kulbotten som fadder 3-4 ganger, videre vielsen Mathias Olsen Bachen og Beana Pedersdatter Kulbotten i 1763, men etter datteren Olavas dåp i 1768 flyttet de ut, ifølge skiftet etter Matias Olsens mor Anne Fastesdatter i 1784 oppholdt de seg som husmannsfolk et sted i Stjør- og Verdalens Fogderi. Jeg finner ingen av dem i live i 1801.

 

Navnet Beana finnes ikke i hennes fars slekt, så langt jeg har kunnskap om den. Faren Peder Nielsen Bygmester og Røstvender ved Dragås Hytte var født i Røros, og jeg kjenner hans foreldres og søskens navn fra et skifte. Mora Beret Hansdatter var fra Singsås, det eneste man vet om hennes slekt, er at hun hadde en bror Anders.

 

Forekomster av navnet Beana i folketellinger er sparsomme: Ingen i 1801, en Beane i Østre Toten i 1865, som også gjenfinnes i 1900 samme sted, en Beane i Tromsø i 1875.

 

Hva kunne være opprinnelsen til navnet Beana? Jeg finner det for eksempel ikke hos Kruken.

 

Er det noen der ute som har støtt på navnet Beana i noen som helst kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det bare er innbildning fra min side, men syns det er litt samisk preg over dette navnet Beana?

 

Dette er ikke negativt og vondt ment, men lurer på om hund er "beana" på samisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....syns det er litt samisk preg over dette navnet Beana?

 

Du har nok vinnermelodien i Melodi Grand Prix Junior 2008 i tankene, Oddløkken! Vinnermelodien var samisk og het Oro jaska beana (= "Ti stille, hund!").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok vinnermelodien i Melodi Grand Prix Junior 2008 i tankene, Oddløkken! Vinnermelodien var samisk og het Oro jaska beana (= "Ti stille, hund!").

 

Tenkte vel litt på den også Tore S., men prøvde meg på samisk Wikipedia (selv om jeg ikke kan et ord samisk), og så at hund dukket opp flere steder.

 

Ellers har jo ikke jeg peiling på navnet, men Ålen ligger vel i utkanten for litt sameinspirasjon også kanskje, en ser jo det flyr tamrein i veien mellom Ålen og Tydal f. eks.!

 

Syntes ellers navnet virket samisk uavhengig av hund, men tar høyde for at jeg er helt på villspor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje være en forkortelse for Beret-Anna.

 

Med all respekt for Arnstein og teorien om at dette navnet kan være en forkortelse, men jeg har litt vondt for å

svelge den når det står så tydelig Beana i kildene, men teorien kan godt holde stikk for det?

Brukte de eventuelle forkortelser i kirkebøker osv?

 

Syns jo ellers at Beana egentlig var et lett og fint navn, og nesten rart det ikke er brukt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.