Gå til innhold
Arkivverket
Torbjørn Igelkjøn

Finn kilde - problem med skanna kyrkjebøker

Recommended Posts

Torbjørn Igelkjøn

Eg har fått fram eit utval kyrkjebøker, sjå bilete:

post-77-0-29220200-1345413639_thumb.jpg

Prøver å gå inn på select year page, og får då opp dette:

post-77-0-84348300-1345413650_thumb.jpg

Det ville vel ha vore meir fornuftig om ein fekk dette i staden?

post-77-0-79079500-1345413663_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Det ser ut til at Finn kilde ikke er ferdig programmert mht lenking til skanna kirkebøker.

I det første bildet ditt er det meninga at det skal være x antall kulepunkter som forteller hvilke listetyper som finnes i den aktuelle kirkeboka, og hvilke tidsrom som dekkes - for eksempel Fødte og døpte 1894-1917 (i stedet for ett kulepunkt med årstall). Til høyre for for hvert kulepunkt skal det være lenker Søk og/eller select_year_page (som vel skal få et bedre navn). Den første lenka skal gå til søkbar transkripsjon, den andre lenka skal gå til listemodus i den skanna kirkeboka. Men siden listetypene foreløpig ikke vises med separate kulepunkter, fungerer heller ikke lenka select_year_page (den ser ut til å være satt opp med standard listekode gr, som ikke finnes).

Dette vil nok komme på plass etter hvert. Enn så lenge har du en liten beskrivelse av hva som kommer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Takk for svaret. Det er vanskeleg å gjere seg opp noko meining om listemodus-visninga av skanna kyrkjebøker før ein har sett korleis dette er tenkt å fungere, men i utgangspunktet tenkte eg at det kanskje burde ha vore mogeleg for brukarane å velje type visning. Om ein f.eks. stod i bilete 2 men likte vanleg visning betre, så ynskjer eg å ha mogelegheit til å kunne velje normalvisning, og ende opp med bilete 3 som resultat. (I tilfellet ovanfor måtte eg byrje heilt på nytt og leite fram kyrkjeboka på vanleg måte før eg fekk bilete 3).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.