Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Josef Lochert - hvor finner jeg han?


søk etter person
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med å finne Johannes Josef Lochert og hvem som er hans foreldre? Han skal være født i Bergen 1865.

 

Harald

Hvor har du funnet han ?

 

Jeg kan ikke funnet han født i Bergen, og heller ikke i noen folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald:

Jeg tror Berit ønsket å få vite om hvordan du har funnet fram til Johannes Josef Lochert (f.i Bergen 1865). Siden han ikke lar seg finne ut fra de opplysninger som forligger, blir det desto mer viktig at dine kilder blir oppgitt.

Ellers blir det vanskelig å hjelpe.

Johannes Josef Lochert er neppe grepet ut av løse lufta. Det kunne jo tenkes at han finnes med annet navn i kirkebøker og/eller i folketellinger.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet han gravlagt på den katolske kirkegården på Altagård, og i forbindelse med det har jeg funnet i folketellingen for Alta 1875 at han skal være født i Bergen 1865. I folketellingen er hans etternavn skrevet Larschot, og der heter han Johan-Josef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo meget interessant:

 

Her er han i 1875: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=32&filnamn=f72012&gardpostnr=85&personpostnr=526&merk=526#ovre

 

Han bor i Alta hos Edvard Gustin Kjeldsberg (her i 1865 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61941&personpostnr=4325&merk=4325 - tilhørende bergverksfamilien Kjeldsberg) – Kanskje dette kan være et spor?

 

Siden jeg ikke finner Johan-Josef (Johannes Josef) på innflytterlistene for Alta mellom 1865 og 1875 (her kan gjerne andre også lete), kan det jo tenkes at oppholdet for tiåringen (1875) var ment å være av temporær karakter. Årsaken til dette kan jo være at han har hatt et tap av foreldre.

 

Det er vel all grunn til å regne med at han var katolikk av fødsel (dåp). Den (De) katolske menigheten(e) i Bergen må da bestå av mer enn St.Paul http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=5288 . Antakelig er det i en eller annen katolsk kirkebok vi vil finne Johan-Josef sin dåp.

 

Men at han er gravlagt i Alta er jo meget interessant. Men det er da merkelig at det ikke finnes noe år for begravelsen.

 

Harald: Det er meget mulig at det rekker med en telefon til gravferds-myndightetene i Alta (Alta kirkelige Fellesråd) dit for å finne dødsåret.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er det jo! Så var det altså mulig å oppspore gutten!

Tusen takk til både Randi og dere andre som har hjulpet til!

 

Hilsen Harald Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...


 

På 8/20/2012 den 16.56, Berit Knudsen skrev:

Dødsfallet til Johannes Josef i 1882 http://www.arkivverk...y&idx_side=-220

 

Moren, Christine Edrikke Nilsen f. Eriksen, døde fire år før, samme sted av samme årsak (lungetuberkulose). Hun var min tippoldemor.  Se lengre ned på samme side i kirkeboken under døde kvinner.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovenfor Altagård ligger St. Josefs Kapell.  Ved den gamle kirkegården står en messingplate med navn på dem som ligger begravet der.  Som nr. 2 står: Johannes Josef  Lochert fra Tverelvdalen 1865 - 1882. (Jeg skulle gjerne lagt med et bilde, men det går ikke da maks størrelse er inntil 1MB)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.