Gå til innhold
Arkivverket

Tips for å få en oversiktlig slektsside


Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg holder så smått på med å lage meg en slektsside. Men jeg har litt trøbbel med hvordan jeg skal organisere opplysningene. Foreløpig har jeg rett og slett en liste over slektninger, men det er jo forferdelig uoversiktelig, og blir etterhvert en veldig lang liste. Noen som har noen tips?

 

Èn mulighet er å linke til hver generasjon for seg; langt tilbake blir det fremdeles mange på lista i hver generasjon, men selvsagt mye bedre enn èn liste med alle generasjonene. Hvilke andre måter kan man gjøre det på, som gir grei oversikt?

 

 

Mvh.

Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo flotte greier! :)

 

Jeg er ikke kjent med TNG i grunn; men er det kun å kjøpe programvaren og sette i gang? Den tar import fra f.eks. TMG, og det er enkelt å poste på egen webside?

 

 

EDIT: Fant nettsiden, ser bra ut. Men ser ikke bort i fra at jeg spør om hjelp om jeg står fast. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, TNG er forsåvidt ganske enkelt å sette opp, men husk å følge bruksanvisninga slavisk, ord for ord. :)

 

NB, du må ha egen Webside for å sette opp TNG.

 

Når det er gjort så laster du opp kun ein gedcom fil når du vil oppdatere dine data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

 

Jeg holder på å laste opp filer nå; men skal de ligge i /public_html eller i /www? Er litt ny med det her; bruker Filezilla. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke nevnt ovenfor, så det er kanskje verdt og spesifisere at TNG krever at PHP og MySQL er installert på serveren, men i en annen diskusjon ble det nevnt at de fleste webhoteller nå støtter det. Det finnes for øvrig også liknende systemer som er helt gratis (jeg bruker selv webtrees).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har kommet godt i gang, og er fornøyd med opplegget så langt. Jeg har PHP og MySQL så det er i orden. Akkurat nå strever jeg med å få gedcom-fila til å legge seg der jeg vil, men det ordner seg nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Det hender at "opplasting" indikatoren henger slik at det ser ut som om den nye gedcom fila ikkje er ferdigt opplasta. Om du åpner TNG sida di i ein ny side og så går innpå Statistikk vil du sjå om alt er komt på plass. Ser det bra ut då så er det berre å gå inn på den orginale sida og trykke stopp på opplastinga. Då vil alt fungere som det skal.

 

Kan nevne at her tar det ca 6-7 minutter å laste opp/installere ein fil med gode 27000 personer så det går ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også TNG og er svært fornøyd.

Det tar tid å sette seg inn i alt, men når du kommer inn i systemet så er det meste svært enkelt.

 

Nå har jeg på langt nær så mange personer i min database, som Ingmar nevner.

 

Jeg har også valgt å integrere min Joomla template med TNG.

Databasen min er lukket for søkemotorer, kun hovedsiden ligger ute på nett.

 

Hvis du ønsker så kan du se min side her:

http://www.jegersberg.com/slektsdatabase/

 

Lykke til med TNG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar i denne tråden; nå er siden oppe, og slektningene har funnet seg til rette der de bør være i slektstreet. Jeg har heller ikke på langt nær så mange personer i min database som Ingmar; så problemet jeg hadde var nok brukeren; ikke størrelsen på fila eller programvaren som sådan. Blir nok litt prøving og feiling i tida framover; men det er i grunnen litt gøy også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt at du fekk dette til og det er mange muligheiter med TNG så det tar sin tid før alt er på plass, men det er i grunnen "kose" arbeid når sida er oppe og går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.