Gå til innhold
Arkivverket

DISSENTERINFO.


Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

I utgangspunktet er jeg jo klar over personvernsbestemmelser..

Har fått forespørsel om å se etter dåps- eller konirmasjosopplysninger

på 1920-tallet.

Når det gjelder konfirmasjon, er det kanskje voksendåp først ??? --

 

Hilsen Helge H. (oppland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo mange forskjellige såkalte dissentersamfunn, da (betegnelsen "dissenter" i kirkelig sammenheng gikk egentlig ut med "Lov om trudomssamfunn og ymist anna" på 60-tallet). Flere frikirkesamfunn praktiserer barnedåp. Hos de som har voksendåp (troendes dåp), vil det neppe være krav om dåp før konfirmasjonen (i alle fall i noen kirkesamfunn er betegnelsen "kunnskapsprøve" brukt snarere enn "konfirmasjon," og opplæringen er nok mer sentral enn en eventuell dåpsbekreftelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Leif Erik,

I dette tilfellet er det voksendåp. (Infosøkende barn)

 

Jeg er jo mest ute etter arkivtllgang. Eller har/hadde ikke forstanderene

ingen journalplikt ?

Hvordan ble opplysninger jevnført dåpsattester ordnet ?

 

Hilsen

 

Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg husker dåp og konfirmasjon samme dag i statskirka,vedkommende som var fra et pinsehjem skulle bli lærer,og ble det. Grunnen var at man måtte tilhøre statskirkea for å undervise-har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstandere har plikt til å føre kirkebok. Men Frikirkesamfunn har ikke plikt til å gjøre ting på samme måte som statskirka! I statskirka må du være døpt for å stå til konfirmasjon, men ikke i et kirkesamfunn som praktiserer voksendåp. Da kan personen være døpt før konfirmasjon, etter konfirmasjon - eller ikke i det hele tatt.

 

Jeg mener loven som sa at lærere måtte tilhøre statskirken, varte et godt stykke inn på 1900-tallet, uten at jeg nå husker hvor lenge. Og mye lenger gjaldt det at bare lutheranere kunne undervise i kristendomskunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange innførsler i kirkebøkene som gjelder personer som ikke tilhørte statskirken. Disse er ofte samlet på egne sider i kirkebøkene. Se innholdsregistrene. Fødselsregistrene som prestene førte fra 1916, skulle omfatte alle fødte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme innsendingsplikt som for Den norske kirke, dvs at kirkebøker skal sendes inn senest 80 år etter siste innførsel. Du finner nok ikke mange frikirkelige protokoller fra 1920-tallet på nett. Det enkleste er å ta kontakt med de(n) aktuelle menigheten(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.