Gå til innhold
Arkivverket

Hermund Hermundsen Kingserdahl


Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen ver hvor det ble av denne karen. Han var født i Kinsedalen 25.7.1779. Jeg tror det er ham jeg finner i FT 1801 på Kvam i Hafslo.

Han får en datter i Solvorn i 16.1.1807. Dette skulle være hans 2den gang leiermaal .

Er det noen som finner hans første? Og er det noen som vet hvor det ble av ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne?

Anders, døpt 1. august 1802 i Sogndal, født ue. av foreldre Ana Andersdatter Ølnæss? og Hermund Hermundsen Dalen 'af Hafsloe Præstegield; soldat; Begges første leiermaal':

 

Sogn og Fjordane fylke, Sogndal, Ministerialbok nr. A 8 (1795-1809), Kronologisk liste 1802, side 91.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-90 (nederst v. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo dette er nok rette mannen og hans første uægte barn, men skal tro hvor det ble av ham? Noen som har tilgang til bygdebøker og som eventuelt finner noe om ham der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner faren Hermund Johannesson 1735-1788 nevnt Lars E. Øyane og Terje Mikael Hasle Jordanger, Gards-og Ættesoge for Luster kommune, band VI: Eikum Ytre - Høgi (2006, Luster), side 712. Gården Kinsedal i Solvorn kommer i bd 12 som ennå ikke er utgitt. Du kan henvende deg til Lars Erik Øyane; mulig han kan gi deg mer info om Hemund Hermundsen

 

Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner faren Hermund Johannesson 1735-1788 nevnt Lars E. Øyane og Terje Mikael Hasle Jordanger, Gards-og Ættesoge for Luster kommune, band VI: Eikum Ytre - Høgi (2006, Luster), side 712. Gården Kinsedal i Solvorn kommer i bd 12 som ennå ikke er utgitt. Du kan henvende deg til Lars Erik Øyane; mulig han kan gi deg mer info om Hemund Hermundsen

 

Mvh Michael

Jeg er kjent med hvem faren var, men ikke med at Kinsedal ennå ikke var kommet i bygdebøkene. Jeg har også prøvd å spørre Lars E Øyane, men han har kanskje ikke hatt tid til å svare meg. Takk i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Hermund sin "uægte" datter Kirsti Hermundsdatter, som er mitt utgangspunkt. Hun vokste opp sammen med moren, som senere giftet seg på Reseland.

Kirsti giftet seg i 1830 med Ole Olsen Hillestad og de fikk sju barn. I 1847 flyttet hele familien til Steigen i Nordland og året etter til Bodø, der de også er i 1865. Jeg finner dem ikke i 1875, og heller ikke som døde i Bodø mellom 1865 og 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Heisan, eg kom nettopp over denne gamle saki frå 2012.

 

Eg kan ikkje hugsa at eg har fått noko spørsmål om dette direkte, men kan i dag fortelja at Hermund Hermundson vart utsend som soldat i svenskekrigen med Lærdalskompaniet, og han skal vera avliden på Kongsvinger sjukehus i 1809, men nokon dødsdato har eg ikkje greidd å finna!

 

Når det gjeld dotteri Kirsti, so er ho og mannen Ole Olson omskrivne under gnr. 142, Lomheim i band IX, ein gard dei pakta ei tid før dei flytte nordover.  Ole døydde på Skaug i Bodø 22.6.1881, og Kirsti utvandra i 1884 til Amerika der ho må vera avlidi i Fayette Co., IA kring 1890.

 

Greier nokon å finna dødsdatoen til Hermund på Kongsvinger, ville eg setja stor pris på det!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.